اجرامحوری، گفتمان جشنواره سی و هفتم «تئاتر فجر»/اجرای 155 اثر در جشنواره امسال
کد خبر: 3787874
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
برهانی‌مرند عنوان کرد:

اجرامحوری، گفتمان جشنواره سی و هفتم «تئاتر فجر»/اجرای 155 اثر در جشنواره امسال

گروه هنر ــ دبیر جشنواره «تئاتر فجر» گفت: 95 درصد از آثار شرکت کننده در سی و هفتمنی جشنواره «تئاتر فجر» پیشتر اجرای عمومی خود را تجربه کرده‌اند، 5 درصد مابقی آثار تولیدی برای جشنواره هستند که 4 اثر از این میان مربوط به بخش چهل سالگی انقلاب است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ دومین نشست خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر»، پیش از ظهر سه‌شنبه 16 بهمن با حضور نادر برهانی‌مرند؛ دبیر جشنواره و سعید اسدی؛ مدیر بخش بین‌الملل بزرگترین رویداد تئاتری کشور در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

نادر برهانی‌مرند در ابتدای این نشست ابتدا به مرور آنچه که تاکنون در روند اجرایی جشنواره گذشته است پرداخت و گفت:  پس از استقرار من و همکارانم در  دبیرخانه جشنواره در وهله نخست به تدوین فراخوان پرداختیم که در این پروسه از اظهار نظر دوستان، خبرگان و مسئولان ادوار پیشین جشنواره نیز نهایت بهره‌مندی صورت گرفت.

دبیر جشنواره «تئاتر فجر» تصریح کرد: شاخصه اصلی فراخوان این دوره از جشنواره «تئاتر فجر» را که در اصل می‌توان آن را گفتمان جشنواره امسال تلقی کرد، تأکید بر اجرامحور بودن جشنواره است، به جرئت می‌توانم بگویم که 95 درصد آثار اجرا شده در جشنواره امسال پیشتر اجرای عمومی داشته‌اند و جشنواره امسال را در حقیقت می‌توان برآیند اجراهای عمومی دانست.

این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: 5 درصد دیگر نیز به تولیدات اول که بار نخست اجرای خود را در جشنواره تجربه خواهند کرد مربوط می‌شود و البته حدود 4 نمایش نیز ویژه بخش چهل‌سالگی انقلاب تولید شده‌اند و در واقع می‌توان مدعی شد که آنچه که در جشنواره امسال اجرا می‌شود  به نوعی وضعیت تولیدات نمایشی کشور را در یک بازه زمانی نمایندگی می‌کند.

دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» افزود: از دیگر شاخصه‌های این جشنواره آن است که هنرمندان را نسبت به ثبت‌نام در بخش‌های گوناگون و اینکه در چه بخشی تمایل دارند در پروسه ارزیابی و حضور در جشنواره شرکت داشته باشند اختیارمند کرده است.

وی تأکید کرد: پس از گذر از تدوین و انتشار فراخوان، ستاد جشنواره وارد پروسه جشنواره‌های استانی شد و نکته‌ای که مورد توجه قرار گرفت اینکه معمولاً با وجود آنکه هر سال حدود 15 اثر از این بخش در جدول اجرای جشنواره قرار می‌گیرد اما عملاً دبیرخانه هیچ دخالت مستقیمی در ارزیابی و انتخاب آثار نداشته و ندارد و لذا تصمیم گرفته شد با احترام به نظر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها اما نظارت و ارزیابی آثار با دخالت مستقیم دبیرخانه صورت گیرد تا مگر خروجی مناسب و معقول‌تری را برای حضور در جشنواره شاهد باشیم.

برهانی‌مرند ادامه داد: از جمله نکات حائزاهمیت در برگزاری جشنواره‌های استانی و گزینش آثار به منظور راه یابی به بخش اصلی جشنواره، بازبینی حضوری آثار بود که با وجود آنکه حتی هماهنگی آن برای اعزام کارشناسان به نقاط مختلف بسیار سخت بود اما این کار به انجام رسید تا جای هر شک و شبهه‌ای و اینکه اغلب فعالان استانی ناراضی از جریان ارزیابی با استفاده از فیلم اجرا هستند، باقی نماند.

دبیر جشنواره «تئاتر فجر» اظهار داشت: به منظور ارتقای سطح فنی تولیدان نمایشی از سوی فعالان تئاتر شهرستان‌ها پس از گذر از مرحله گزینش آثاری که منتخب  و به جشنواره معرفی شدند، نمایندگان 64 گروه تئاتری در قالب 130 نفر  4 روز میهمانی ستاد جشنواره بودند تا علاوه بر میزبانی و پذیریایی از آنها با برپایی کارگاه‌هایی، در جهت تقویت میزان معلومات فنی آنها نیز کوششی به عمل آید.

نادر برهانی‌مرند درادامه گفت: از جمله دیگر  اقدامات سازنده دبیرخانه این دوره از جشنواره «تئاتر فجر» برگزاری پربار بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی بود که برخلاف انتظار بالغ بر 500 نمایشنامه برای حضور در این بخش به دبیرخانه ارسال شد که متعاقب آن با برگزاری سلسله نشست‌هایی در قالب 3 موضوع و جلسات نمایشنامه‌خوانی 7 کاندیدای اصلی احراز رتبه برتر این بخش، بر غنای هر چه بیشتر آن اهتمام ورزیدیم ضمن آنکه برای نخستین بار جلسات نقد و نظر به شکل مستقیم و رو در رو با حضور خالقان اثر و کارشناسان داوری صورت گرفت.

این کارشناس و کارگردان تئاتر گفت: برگزاری سمینار پژوهشی یک روزه با عنوان «بررسی تئاتر پس از انقلاب» که در حقیقت از جمله قسمت‌های بخش چهل‌سالگی انقلاب اسلامی جشنواره است برگزار شد که در آن سلسله‌مقالاتی ارائه و مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت قرار است آنها را در قالب یک مجلد به چاپ برسانیم.

دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» با اشاره به برگزاری به جشنواره‌های «فجر استانی» گفت: این سلسله جشنواره‌ها در 7 استان از سوی مدیریت امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی  برگزار شد که البته 14 استان برای برگزاری این بخش اعلام آمادگی کردند و با توجه به اینکه شخصاً در این رویدادها نیز حضور داشتم باید خبر از اتفاقات خوبی در تولیدات تئاتری استان‌ها بدهم و بیشترین رویکرد ما مهجوریت‌زدایی از تئاتر استان‌ها بود و در نتیجه با وجود آنکه ممکن بود برخی استان‌ها از نظر امکانات زیرساختی در مضیقه باشند اما سعی بر آن بود که با حداقل بضاعت ممکن، رویدادهای مثبتی رخ دهد.

وی گفت: تا به امروز تمام سعی ما بر این بوده است که جشنواره در طول زمان برگزاری از هر حیث مطلوب و در خور شأن فرهنگ ایران و چهل‌سالگی انقلاب اسلامی باشد که به همین دلیل در حوزه تشریفات جشنواره و استفاده از اقلام تبلیغی و هویت بصری آن نیز نهایت دقت و حساسیت را به خرج دادیم که البته در مقوله پوستر نهایت به دو اثر رسیدیم که با توجه به قابلیت هر کدام از آنها و اینکه انتخاب یکی از میان آن دو کمی مشکل بود لذا تصمیم گرفته شد که هر دو پوستر برای هویت بصری این دوره از جشنواره انتخاب شود که البته با پوستر بخش چهل‌سالگی انقلاب اسلامی جشنواره، بزرگترین رویداد تئاتری کشور در دوره سی و هفتم دارای 3 پوستر است.

دبیر جشنواره «تئاتر فجر» گفت: در مجموع 155 اثر نمایشی در این دوره از جشنواره اجرا خواهد شد که 13 نمایش آن مربوط به کشورهای خارجی است که در بخش تئاتر ملل شاهد اجرای آنها خواهیم بود، 142 نمایش ایرانی است که به تفکیک شامل 88 نمایش صحنه، 26 نمایش خیابانی، 18 نمایش در قالب دیگرگونه، و 10 نمایش نیز در گونه نمایش‌های رادیویی است و از میان 88 اثر صحنه ای 77 اثر متعلق به تولیدات تهران و65 اثر متعلق به تولیدات دیگر استان های کشور است.

برهانی‌مرند تأکید کرد: بخش بعلاوه فجر نیز با مشارکت 10 سالن خصوصی در جشنواره امسال متفاوت و بسیار پربار خواهد بود  و اینکه ما در این دوره از جشنواره 3 بخش نمایشگاهی شامل پوستر و عکس در فرهنگستان هنر و نمایشگاه اسناد تئاتر پس از انقلاب در موزه فلسطین خواهیم بود.

وی افزود: داوران بخش مسابقه نمایش ایران(2) را مسعود دلخواه، حمیدرضا نعیمی، اصغر همت، امیر جعفری و فریبرز قربان‌زاده تشکیل خواهند داد که برخلاف مسابقه نمایش ایران(1) که دارای سه داور بود، این بخش 5 داور خواهد داشت.

برهانی‌مرند در ادامه گفت: این دوره از جشنواره «تئاتر فجر» در بخش انتشارات، شاهد نشر 4 جلد کتاب به علاوه مجموعه مقالات، کتاب عکس، کتاب پوستر و نمایشنامه‌های منتخب بخش نمایشنامه‌نویسی خواهد بود که در مجموع 8 جلد کتاب به چاپ خواهد رسید.

دبیر جشنواره «تئاتر فجر» در این بخش و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا که آیا ستاد و دبیرخانه جشنواره از سوی کارگروه فرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی مبنی بر هرچه پربار برگزار شدن بخش چهل‌سالگی انقلاب اسلامی کمکی و تعاملی با ستاد جشنواره داشته است یا خیر گفت: به هیچ وجه، هر چند که ما تصور و توقع این را داشتیم که این اتفاق بیفتد، ما از حوزه هنری و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کمک‌هایی داشتیم اما از سوی ستاد مرکزی بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی این اتفاق را شاهد نبودیم و کاملاً متکی به خود بودیم.

این گزارش حاکی است، سعید اسدی؛ مدیر بخش بین‌الملل جشنواره «تئاتر فجر» دیگر سخنران این نشست بود که در ابتدا گفت: با توجه به شرایط خاص ریالی و ارزی تمام سعی ما در مدیریت بخش تئاتر ملل این بود که براساس بضاعت‌های موجود این بخش را هر چه باشکوه و مؤثر برگزار کنیم.

وی ادامه داد: طبق رویه هر ساله فراخوان این بخش نیز منتشر شد و البته از طرق دیگر به جذب و دعوت از گروه‌های خارجی نیز پرداختیم، حتی برخی از آنها را برای شرکت در بخش بین‌الملل و رقابت با آثار ایرانی انتخاب کردیم.

اسدی تصریح کرد: 12 کشور با 13 نمایش در بخش تئاتر ملل جشنواره «تئاتر فجر» شرکت دارند که از آن جمله می‌توان به فرانسه با دو کار، نروژ، مجارستان، فنلاند، سوئد، بلژیک، آلمان، لبنان و یک کار مشترک میان ایران و سوریه اشاره کرد.

مدیر مجموعه تئاتر شهر افزود: در بخش بازار تئاتر با نام «شُو کِیس» برخی از مدیرآن دبیران و فعالان حضور دارند که مجموعه‌ای از دستاوردها و تجارب خود را به تعامل و اشتراک با هم خواهند گذاشت که از جمله کشورهای شرکت کننده در این بخش می‌توان به ژاپن، لیتوانی، فرانسه، نیجریه، روسیه اشاره کرد که به عنوان نخستین پیشخوان هنرهای اجرایی ایران در این رویداد حضور خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه کارگاهی با عنوان «تقویت دیگرگونه‌های اجرایی» از سوی آدلاید هوزن در این بخش برگزار خواهد شد گفت: این ارگاه سه‌روزه با نام «اکتشافات شهری» اختصاص به مدیران هنری و عوامل تئاتری دارد ضمن آنکه ما به تئاتر همسایگان خود نیز توجه داشته و برای معرفی امکانات فرهنگی این بار  به «تئاتر معاصر ترکیه» خواهیم پرداخت.

اسدی در پایان گفت: داوران بخش بین‌الملل سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» را هیئت 5 نفره شامل هاکان یولاندل از سوئد، اوزل یولا از ترکیه و مایکه کوک از هلند به اتفاق فرهاد مهندس‌پور و مسعود رایگان تشکیل می‌دهند.

یادآور می‌شود، سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» به دبیری نادر برهانی‌مرند از 23 بهمن تا 4 اسفند برگزار خواهد شد.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

captcha