اعتمادسازی بین مردم و گسترش فعالیت‌های امدادی و داوطلبانه
کد خبر: 3787972
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
هلال احمر در چهل سالگی انقلاب؛

اعتمادسازی بین مردم و گسترش فعالیت‌های امدادی و داوطلبانه

گروه سلامت ــ دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران اعتمادسازی، استفاده از توان داوطلبان، توسعه خدمات و پایگاه‌های امدادی و تلاش برای خودکفایی در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی را از مهمترین دستاوردهای هلال احمر در 40 سالگی انقلاب دانست.

هلال احمر در چهل سالگی انقلاب/ اعتماد سازی بین مردم و گسترش فعالیت‌های امدادی و داوطلبیمحمدرضا پیروی، دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با ایکنا، به بررسی مهمترین دستاورد‌های هلال احمر طی چهل سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: مهم‌ترین دستاورد جمعیت هلال احمر طی چهل سال گذشته اعتمادسازی بین مردم است و فکر می‌کنم مردم به  منزله نهادی مردمی و امدادی آن را قبول دارند.
 
وی با اشاره به توسعه‌های مختلفی که این نهاد بعد از انقلاب داشته است، نمونه آن را توسعه پایگاه‌های امدادی دانست و افزود: پیش از انقلاب پایگاه‌های امداد جاده‌ای نبود و پس از انقلاب ایجاد شد. این پایگاه‌ها در طول این چند سال توسعه زیادی یافته است؛ به طوری که هم‌اکنون ۴۷۹ پایگاه امداد و نجات بین شهری در کشور و همچنین ۶۰ پایگاه کوهستان و ۲۰ پایگاه ساحلی و در مجموع ۵۵۹ پایگاه امداد و نجات ایجاد شد.
 
وی ادامه داد: در زمینه امدادگران داوطلب پیش از انقلاب هم نیرو‌های داوطلب حضور داشتند که در حوزه‌های مختلف جمعیت به فعالیت می‌پرداختند، اما پس از انقلاب این نیرو‌ها منسجم شد و با عنوان مشخص امدادگر و نجاتگر به صورت عملیاتی خدمت‌رسانی می‌کنند. در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار امدادگر و نجاتگر در سازمان امداد و نجات فعالیت دارند و این امدادگران و نجاتگران آموزش‌های تخصصی و ویژه‌ای می‌بینند تا به منزله نیرویی متخصص شناخته شوند.
 
پیروی در ادامه سخنان خود به توسعه چشمگیر تجهیزات امداد و نجات پرداخت و بیان کرد: در حال حاضر ۴ هزار و ۵۰۰ خودروی عملیاتی و ۷۰۰ ست نجات سنگین و پنج هزار ست نجات سبک و ۲۴ فروند بالگرد امدادی را در اختیار داریم؛ در حالی که پیش از انقلاب فقط دو بالگرد در اختیار جمعیت هلال احمر بود.
 
خدمت به زائران حرم امن الهی
دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در ادامه با بیان اینکه یکی از چشمگیرترین اقدامات هلال احمر خدمت به زائران حرم امن الهی است، گفت: اگرچه آغاز خدمات جمعیت هلال احمر به زائران حج به سال ۱۳۴۵ بازمی‌گردد و در همان سال‌ها مرکزی درمانی برای ارائه خدمت به زائران ایرانی ایجاد شد، توسعه این اقدامات پس از انقلاب به ویژه از سال ۸۱ آغاز شد و با ساخت بیمارستان و اعزام جراح، متخصص بیهوشی و… خدمات درمانی به زائران خانه خدا انجام می‌شود. در این راستا می‌توان به آموزش پزشکان و عوامل اجرایی حج، آموزش زائران، اقدامات پشتیبانی و تدارکات قبل از سفر و واکسیناسیون حجاج اشاره کرد.
 
پیروی ادامه داد: از سال ۸۴ با امضای تفاهم‌نامه‌ای هلال احمر ایران عهده‌دار سلامت زوار ایرانی عتبات عالیات شد و از سال ۱۳۹۵، که اربعین حسینی به شکل ویژه‌تری برگزار می‌شود، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با اعزام کادر درمانی، آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و دارو، خدمات بهداشتی و درمانی را به زائران همه کشور‌ها و با ملیت‌های مختلف ارائه می‌کند.
 
گسترش استفاده از توان داوطلبان
وی در ادامه به گسترش استفاده از توان داوطلبان این سازمان اشاره کرد و گفت: استفاده از توان داوطلبان پس از انقلاب به ویژه در دوره دفاع مقدس گسترش پیدا کرد و داوطلبان در آن زمان به صورت گروه‌های مردمی داوطلب‌محور در منازل یا مساجد کمک‌های مردمی را جمع‌آوری، ساماندهی، بسته‌بندی و برای رزمندگان ارسال می‌کردند. ضمن اینکه تعداد بسیاری زیادی از آنان به عنوان امدادگر در جنگ شرکت داشتند که بیش از ۴۰۰ نفر از آنان به شهادت رسیدند.
 
حلقه اتصال نیاز نیازمندان به توان توانمندان
پیروی افزود: داوطلبان هلال احمر در اوایل دهه ۸۰ با شعار «داوطلبان؛ حلقه اتصال نیاز نیازمندان به توان توانمندان» فعالیت خود را در چهار رسته مهارت، حمایت، هدایت و مشارکت آغاز کردند. در رسته مهارت، از افراد توانمند می‌توان برای حل مشکلات مردم استفاده کرد. در رسته حمایت، داوطلبانی‌اند که از نظر مالی استطاعت دارند و می‌توانند برای حل مشکلات مالی مردم گام بردارند. در رسته هدایت، از قدرت تفکر و پیشنهادات داوطلبان در انجام فعالیت‌های داوطلبانه و در رسته مشارکت از مشارکت مردم در زمان وقوع حوادث و بحران‌ها برای کمک به مردم استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر حدود دو میلیون داوطلب در سازمان‌های جوانان، داوطلبان و امداد و نجات دارد، یادآور شد: داوطلبان هلال احمر سالانه دو هزار و ۴۴۰ پروژه محرومیت‌زدایی در قالب پروژه‌های معیشت‌محور و سلامت‌محور انجام می‌دهند و این اقدام به واسطه بررسی‌های میدانی داوطلبان در مناطق محروم و کم‌برخوردار انجام می‌شود.
 
خودکفایی ایران در تولید تجهیزات پزشکی و امدادی
همچنین، دبیرکل جمعیت هلال احمر در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر و خودکفایی ایران در تولید تجهیزات پزشکی و امدادی، گفت: سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر علاوه بر مسئولیت تأمین دارو‌های مور نیاز جامعه و توزیع سالم و به موقع اقلام دارویی به ویژه دارو‌های حیاتی در دو دهه گذشته پا به میدان دشوار تولید انواع دارو و تجهیزات پزشکی گذاشته است و همپای صنایع بزرگ دارویی تلاش دارد که برای خودکفایی ایران اسلامی در عرصه تولید دارو و تجهیزات پزشکی و دارو‌های خاص و مورد نظر وزارت بهداشت گام‌های اساسی بردارد.
وی یادآور شد: حضور امدادگران در حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله در کشور و ارائه خدمات به حادثه‌دیدگان و همچنین حضور پررنگ در وقایع بین‌المللی نیز از دستاورد‌های هلال احمر پس از انقلاب به شمار می‌رود.
انتهای پیام
captcha