برابری زن و مرد در دادخواست طلاق/ مخاطرات حقوقی ازدواج را برای زنان کاهش دهیم
کد خبر: 3788120
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
تحولی از مهر تا مهره؛

برابری زن و مرد در دادخواست طلاق/ مخاطرات حقوقی ازدواج را برای زنان کاهش دهیم

گروه جامعه ــ دستیار ویژه حقوق شهروندی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به ارسال اصلاحیه قانون مدنی در مورد طلاق به دولت، گفت: این قانون تلاش دارد مخاطرات حقوقی ازدواج را برای زنان کاهش و در درخواست طلاق برابری بین زن و مرد ایجاد کند.

شهناز سجادی، دستیار ویژه حقوق شهروندی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به ارسال اصلاحیه قانون مدنی در مورد طلاق به دولت، در خصوص اهداف این اصلاحیه، گفت: در کشور با مسئله افزایش طلاق مواجه هستیم به همین دلیل در این قانون به مسئله کاهش طلاق و تحکیم بنیان خانواده توجه شده است.

وی با تأکید بر اینکه نباید استحکام و انسجام خانواده فقط به دست یک نفر از اعضای خانواده (چه مرد به تنهایی و چه زن به تنهایی) سپرده شود، گفت: در این اصلاحیه به مصالح کودکان نیز توجه شده است. بر اساس قانون کنونی به محض اینکه مرد تصمیم گرفت زندگی را بر هم بزند، به دادگاه مراجعه و درخواست طلاق می‌دهد و دادگاه ناچار است حکم طلاق را بدهد.

سجادی اضافه کرد: بر اساس قانون حمایت خانواده سال 91 حق طلاق و حق تعدد زوجات به مرد داده شده است و این رویکرد با شعار خانواده محوری منافات دارد. همین قوانین نیز موجب شده اکنون مهریه‌ها تا این حد بالا برود و زنانی که امنیت خاطر از بقای زندگی زناشویی ندارند تلاش کنند با مهریه بالا امنیت خاطری برای خود ایجاد کنند.

وی ادامه داد: زنی که ازدواج می‌کند می‌داند که همسرش هر لحظه با کوچک‌ترین ناراحتی می‌تواند درخواست طلاق دهد و یا اگر به فرد دیگری علاقه‌مند شد به راحتی می‌تواند او را طلاق دهد و با یک زن دیگر ازدواج کند. یعنی امنیت خاطر ندارد واحساس می‌کند زندگی خود را بر روی یک حباب استوار کرده است. برای همین است که مهریه‌ها را سنگین می‌گیرند که اگر چنین مسائلی رخ داد زن بتواند خسارت خود را جبران کند.  

دستیار ویژه حقوق شهروندی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: از سوی دیگر میل به ازدواج به دلیل همین عدم اطمینان خاطر کاهش پیدا می‌کند اما وقتی زنان بدانند اگر تخلفی نکنند، شوهرشان حق طلاق دادن آنها را ندارد این امنیت خاطر برای آنها ایجاد می‌شود. در جامعه ما زنان با ازدواج دچار مخاطرات حقوقی می‌شوند و باید تلاش کنیم این مخاطرات را کاهش دهیم تا آمار ازدواج افزایش، آمار طلاق کاهش پیدا کند و مهریه‌ها نیز معتدل‌تر شود.

قانون فرهنگ را می‌‌سازد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا صرف اصلاح قانون این رخدادهای مثبت را ایجاد می‌کند؟ گفت: قانون فرهنگ را می‌‌سازد. اکنون چرا زنان از تداوم زندگی زناشویی احساس امنیت نمی‌کنند چون می‌دانند که قانون چنین عدم استحکامی را تأمین کرده است.

سجادی به تجریه خود به عنوان وکیل دادگستری در مورد زنانی که می‌خواهند کانون خانواده خود را به خاطر فرزندانشان حفظ کنند نیز اشاره کرد و گفت: شاهد موارد زیادی بوده‌ام که در آن مرد درخواست طلاق کرده و زن صرفاً به خاطر اینکه نمی‌خواسته زندگی بچه‌هایش تحت تأثیر این مسئله قرار گیرد و زندگی خانوادگی خودش از هم بپاشد اعلام کرده که با ازدواج مجدد مرد موافق است به شرطی که مرد نخواهد او را طلاق دهد.

وی افزود: با انجام این اصلاحیه در قانون لطمه‌ای به حقوق مرد وارد نمی‌شود اما زن تا وقتی تخلفی نکرده مرد نمی‌تواند درخواست طلاق کند. ما می‌خواهیم خانواده حفظ شود ولو اینکه پدر در آن نباشد و خانواده از تحکیم و اعتبار عمیقی برخوردار باشد.

سجادی در پاسخ به این سؤال که علاوه بر اصلاح قانون چه کار فرهنگی در این زمینه می‌توان انجام داد؟ گفت: مسئولیت و تعهد اخلاقی در زنان و مردان کمتر شده است. همسران توجه نمی‌کنند که باید به زندگی، پیمانی که بسته‌اند و زندگی بچه‌هایی که به دنیا آورده‌اند متعهد باشند و آرامش بچه‌ها را به هم نزنند. به حدی که در جامعه ما کار سیاسی صورت می‌گیرد کار فرهنگی انجام نمی‌شود، کار فرهنگی هم که انجام نمی‌شود جنبه سیاسی پیدا می‌کند.

وی در پایان گفت: اکنون اگر زنی بخواهد طلاق بگیرد باید به دادگاه مراجعه و اثبات کند که دچار عسر و حرج است، به اصلاح این قانون مردان هم باید اثبات کنند که به چه دلیلی می‌خواهند همسر خود را طلاق دهند و عملاً نتیجه آن برابری زن و مرد در درخواست طلاق می‌شود. تلاش می‌کنیم با این قانون خانواده را به دست زن و مردی که می‌خواهند خانواده را بی‌جهت به هم بریزند نسپاریم و آنقدر به آنها اختیار ندهیم که بر سر کوچک‌ترین ناراحتی بیایند و زندگی را به هم بریزند.

انتهای پیام

captcha