ساده‌زیستی حضرت فاطمه(س) در جامعه امروز مغفول مانده است
کد خبر: 3788334
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۷

ساده‌زیستی حضرت فاطمه(س) در جامعه امروز مغفول مانده است

گروه معارف - عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: آنچه از سبک زندگی حضرت فاطمه(س) در جامعه امروز ما مغفول مانده، توجه به ساده‌زیستی است، اگر به سبک زندگی ایشان توجه داشته باشیم و نگاهمان به زندگی، معنادار، ملکوتی و الهی باشد، با کمترین ابزار و امکانات نیز می‌توانیم زندگی کنیم.

ساده‌زیستی حضرت فاطمه(س) در جامعه امروز مغفول مانده است

حجت‌الاسلام جعفر شانظری در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه شخصیت‌هایی نظیر حضرت فاطمه زهرا(س) از دو حیث برخوردارند، اظهار کرد: حیث اول، حکمت نظری یا همان علم، دانایی و آگاهی نام دارد که از سرچشمه وحی به دست آورده‌اند و این امتیازی است که بر سایر انسان‌ها پیدا می‌کنند و از این نظر، می‌توانند الگوی دانش برای تمام انسان‌ها باشند. حیث دوم، حکمت عملی یا سیره و سبک زندگی می‌باشد که با حیث اول مرتبط است. از آنجا که معصومین(ع) از نظر علم و دانایی به سرچشمه وحی متصل هستند، قطعا در سیره عملی و سبک زندگی خود طبق اقتضائات خاص خداوند عمل می‌کنند، بنابراین سبک زندگی آنها کاملا الهی، ملکوتی و خداپسندانه است و به همین دلیل الگوی دیگران قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه در جامعه ما به سیره و سبک زندگی فاطمه زهرا(س) توجه شده و مورد تبیین قرار گرفته است، افزود: چون ایشان انسان کامل هستند، نمی‌توان ادعا کرد که سبک زندگی ما دقیقا مطابق با سیره عملی آن حضرت است، بلکه باید گفت ما در مسیر الگوگیری از سبک زندگی ایشان هستیم. آنچه از سبک زندگی حضرت فاطمه(س) در جامعه امروز ما مغفول مانده، توجه به ساده‌زیستی است. در عصر امروز به دلیل پیشرفت تکنولوژی، زندگی انسان تحت تأثیر اختراعات و اکتشافات قرار گرفته و انسان ناخواسته اسیر اشرافیت و تجمل شده است.

ساده‌زیستی حضرت فاطمه(س)؛ الگوی برای جامعه امروز
عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان ادامه داد: من مدعی این نیستم که نباید از تکنولوژی و رفاه استفاده کرد، ولی نکته حائز اهمیت این است که انسان نباید در زندگی خود اسیر رفاه، تجمل و اموری از این قبیل شود، به خصوص امروز نسل جوان مدعی هستند که به دلیل در اختیار نداشتن امکانات و رفاه زیاد قادر به ازدواج نیست و این نکته‌ای انحرافی و غلط است. اگر به سبک زندگی حضرت فاطمه(س) توجه داشته باشیم و نگاهمان به زندگی، معنادار، ملکوتی و الهی باشد، با کمترین ابزار و امکانات نیز می‌توانیم زندگی کنیم، بنابراین آنچه جامعه درگیر جنگ اقتصادی و تحریم باید از سبک زندگی حضرت فاطمه(س) مدنظر قرار دهد، ساده‌زیستی و باور به این است که بدون تجمل نیز می‌توان بهترین زندگی را رقم زد.

تربیت انسان‌های صالح، رسالت زنان است 
حجت‌الاسلام شانظری خاطرنشان کرد: زنان پرورش دهنده انسان‌های بزرگ هستند و از افتخارات حضرت فاطمه(س) این است که انسان‌های بزرگی را در دامان خود پروراند، بنابراین از نگاه اسلام، زن شخصیتی دارد که می‌تواند بهترین انسان‌ها را پرورش داده و به جامعه تحویل دهد و رسالت اصلی و خطیر زن در هر عصر و زمانی محسوب می‌شود. اگر این را بپذیریم، زنان جامعه می‌توانند به لحاظ معرفتی و نوع نگاه به دنیا و زندگی، از دانش و سخنان حضرت فاطمه(س) به خصوص خطبه بسیار زیبای ایشان در مسجدالنبی(ص) بهره بگیرند که هم شناخت آنها را نسبت به انسان، جهان و خدا افزایش می‌دهد و هم تعاملات اجتماعی را رقم می‌زند.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر، فاصله زمانی، ما را از اصول اصلی جدا نمی‌کند، بنابراین زنان امروز می‌توانند روح امید، نشاط و زندگی را در فرزندان خود بدمند و این همان است که حضرت فاطمه(س) در سبک زندگی خود به آن عمل می‌کردند. داشتن روحیه بردباری و استقامت، از جمله ویژگی‌هایی است که بانوان می‌توانند هم خودشان بیاموزند و هم به فرزندانشان آموزش دهند تا به دلیل فقدان برخی از شرایط دچار یأس و ناامیدی نشوند. درست است که سبک زندگی امروز ما با سبک زندگی آن زمان که فاقد ابزار و امکانات نوین بود، بسیار متفاوت می‌باشد، ولی روح زندگی یا همان انسانیت در همه اعصار مشترک است. روح زندگی یعنی امیدواری، پرکاری، فعال و زنده بودن و زنده بودن یعنی پویایی که بانوان می‌توانند آن را از سبک زندگی الهی حضرت فاطمه(س) الگوبرداری کنند.

خطبه فدکیه، راهنمای اندیشه و سبک زندگی است 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه خطبه حضرت زهرا(س) دایره‌المعارف مباحث دینی است، گفت: این خطبه با معرفی و توصیف خداوند شروع شده و با معرفی پیامبر(ص) و خاندان رسالت ادامه می‌یابد و سپس به مباحثی چون مدیریت اجتماعی، روابط اجتماعی و جایگاه و شخصیت انسان در روابط اجتماعی پرداخته و به جامعه عصر خودش هشدار می‌دهد که پیامبر(ص) آمد و شما را از فرهنگ جاهلی مبتنی بر استعمار و استثمار انسان‌ها توسط قدرتمندان نجات داد و شما موظفید بر اساس اخلاق و کرامت انسانی زندگی کنید. این خطبه بسیار کامل و جامع بوده و شرح‌های متعددی بر آن نوشته شده و بهترین هدیه‌ای است که بانوان می‌توانند در ایام سوگواری حضرت زهرا(س) به یکدیگر هدیه داده و سطر به سطر آن را سرمشق زندگی خود قرار دهند. مطالعه این خطبه باعث پیوند میان آنها با حضرت فاطمه(س) و احیای اندیشه و سیره عملی آن بزرگوار می‌شود.
انتهای پیام

captcha