مشکلات کنونی جامعه ناشی از اجرا نشدن فرامین قرآن است
کد خبر: 3788374
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴
مسعود پزشکیان:

مشکلات کنونی جامعه ناشی از اجرا نشدن فرامین قرآن است

گروه مسابقات ــ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دشمنان هر چه تلاش کردند تا سد راه انقلاب اسلامی شوند، موفق نشدند، گفت: مشکل ما بعد از اینکه جنگیدیم، این بود که بتوانیم جامعه را قرآنی و به قرآن عمل کنیم تا جامعه‌ای درست شود که در آن قرآن دستور دهد، اما در این مرحله متوقف شده‌ایم.

مشکلات کنونی جامعه ناشی از پیاده نشدن قرآن در جامعه است

به گزارش ایکنا؛ ششمین روز از دومین دوره جشنواره فجر قرآنی دارالقرآن خانه کارگر، عصر امروز 17 بهمن‌ماه با حضور مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی و جمعی از پیشکسوتان عرصه کارگری برگزار شد.
مسعود پزشکیان در بخشی از این مراسم با اشاره به اینکه انقلاب حقیقتاً انفجار نور بود، گفت: دشمنان هر قدر تلاش کردند تا سد راه این انقلاب و پیشرفت‌های آن شوند، نتوانستند. اما مشکل ما بعد از اینکه جنگیدیم، این بود که بتوانیم جامعه را قرآنی و به قرآن عمل کنیم تا جامعه‌ای درست شود که در آن قرآن دستور دهد، اما در این مرحله باقی مانده‌ایم. یعنی به آنچه خدا گفته باید عمل کنیم، مقداری لنگ شده‌ایم.
وی به وصیت حضرت علی(ع) در مورد قرآن اشاره کرد و افزود: حضرت علی می‌فرماید: «الله الله في القرآن، فلايسبقكم الي العمل به احد غيركم»، مبادا دیگران در عمل به قرآن از ما سبقت بگیرند، اما دیگران سبقت گرفته‌اند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیه «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»، گفت: خدا ما را به عدل امر فرموده است. خدا برای هر امتی پیامبری فرستاده و پیامبران الهی زمانی که در جامعه حاضر شدند، بر اساس عدالت الهی در جامعه حکم کردند. «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ». خدا می‌فرماید، پیامبر و کتاب فرستادیم تا بر اساس عدالت عمل کند.
پزشکیان با تأکید بر اینکه امروز در کل کشور با مشکل در رابطه با عدالت مواجه هستیم، به آیه «وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى» اشاره و اظهار کرد: نباید شناعت عده‌ای باعث شود تا عدالت را کنار بگذارید. خداوند همه این تذکرات را به ما داده است. ما اگر عدالت بورزیم، مملکت خواهد ماند. اگر به دستور خدا عمل کنیم، این مملکت پایدار خواهد بود. اگر به دستور الهی عمل نکنیم، اینکه نام مسلمانی را یدک بکشیم، فایده‌ای ندارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به جمله معروف «سیدجمال‌الدین اسدآبادی» در مورد اسلام و مسلمان اشاره کرد و با تأکید بر اینکه اگر انقلاب شد، به خاطر ارزش‌ها و آیات و کلمات قرآن بود، گفت: در آیات قرآن آمده است که اگر کسی صدای دادخواهی را بشنود و اگر به داد آن فرد نرسد، مسلمان نیست. اشاره نشده است که اگر فرد مسلمانی دادخواهی کرد، بلکه گفته است هر فردی که دادخواهی کرد، اگر کافر باشد، چپ باشد یا راست باشد، اگر جواب آن ندا را ندهیم، مسلمان نیستید. مسلمان یعنی اگر کسی فریادی کشید، دردی داشت و ناله‌ای کرد، به درد او برسی و جواب ناله را بدهی. باید به داد مظلوم رسید.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بخشی از آیات سوره مبارکه بلد اشاره کرد و گفت: در بخشی از مبارکه بلد عبارت «فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ» استفاده شده است. اما عقبه چیست و آزاد شدن از عقبه چیست؟ آزاد کردن بنده‌ای، طعام دادن گرسنه‌ای و .. .است. اگر به داد این افراد رسیدیم، سپس در زمره کسانی که ایمان آورده‌اید، به شمار می‌روید. اگر ما به داد محرومان و مظلومان و مردم نرسیم، هرچه می‌خواهیم بگوییم، بگوییم، اما آن فردی که قرآن به ما دستور داده، نیستیم.
پزشکیان با تأکید بر اینکه قرآن دستور داده است تا بر اساس عدالت و انصاف عمل کنیم، گفت: این چیزی است که هر انسان آزاده و آگاهی وقتی این کلمات را می‌شنود، عاشق و جذب آن می‌شود، چرا که بشر خود دنبال این آزادگی است. ما چه میزان به این حرف‌ها و سخنان فاصله داریم. اسلام در ذات خود عیبی ندارد، اگر هم عیبی وجود دارد، از مسلمانی ما هست. مشکل از دستورات نیست، بلکه زندگی و رفتار و کار ما قرآنی نیست.
وی با بیان اینکه تلاوت امام حسین(ع) آن هم زمانی که سر مبارکشان بر روی نیزه بود، معنایی جز شهید شدن در راه قرآن ندارد، افزود: این جشنواره‌هایی که باعث جذب کودکان در سنین پایین به سمت قرآن می‌شود و روح آنها را قرآنی شکل می‌دهند، شاید بتواند مشکل را در آینده برطرف کند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب را آنهایی که با قرآن عجین بودند، نگه داشتند، گفت: تمام دنیا از چپ و راست به عراق کمک کردند تا ایران اسلامی را زمین‌گیر کنند و قدرت و حکومت را از دست ما بگیرند، اما نتوانستند، بیان کرد: علت اینکه نتوانستند چه بود؟ غیر از این بود که همان افرادی که قرآن را می‌فهمیدند، ایستادند و دفاع کردند.
پزشکیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به روایتی از صدر اسلام و سفارش پیامبر اکرم(ص) در مورد جهاد اکبر، گفت: پیامبر اکرم(ص) به یاران خود پس از بازگشت از یکی از جنگ‌ها فرمودند که این جنگ جهاد اصغر بود. خوشا به حال آنان‌که از جهاد اکبر سربلند بیرون بیایند. اما جهاد اکبر چیست؟ جهاد اکبر همان آینده‌ای است که باید عامل به کلمات قرآن بود. جنگیدن بسیار ساده‌تر از این است که در دنیا زندگی کنید و فریب ثروت و قدرت و ... را نخورید. انسان به راحتی نمی‌تواند از قدرت و شهرت و مقام بگذرد.
وی با بیان اینکه تمام دعواهایی که مشاهده می‌شود، برای شهرت و قدرت و پست و مقام است، افزود: خدمت به مردم جای دعوا کردن نیست، اما ما به دنبال این هستیم که دیگران را حذف کنیم. این باعث می‌شود خون شهدا هدر برود. یادمان نرود ما بر دوش کسانی سوار شده‌ایم که همه زندگی خود را برای این انقلاب داده‌اند. ما موظف هستیم عدالت را پیاده کنیم و فریادرس و یاور محرومان و گرفتاران باشیم. ما باید صدای افرادی شویم که کسی بدهکار صدایشان نیست.

انتهای پیام

captcha