سرخط علم/برزگداشت حکیم انقلاب و انتقاد به تعطیلی دروس حوزه بین دو تعطیلی
کد خبر: 3788455
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲

سرخط علم/برزگداشت حکیم انقلاب و انتقاد به تعطیلی دروس حوزه بین دو تعطیلی

گروه اندیشه ــ در هفته‌ای که گذشت شاهد رخدادهای مختلفی در حوزه و دانشگاه بودیم که در این بین‌ می‌توان به برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله جوادی‌آملی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت شاهد برگزاری رویدادها و نشست‌های علمی مختلفی در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ها بودیم که در ادامه اهم آن‌ها از نظر می‌گذرد:
دروس تفسیر و خارج فقه علما مراجع
آیت‌الله جوادی آملی: هنری که ادب دینی بیاموزد اسلامی است
آیت‌الله جوادی آملی، ۱۵ بهمن‌ماه در تفسیر سوره نوح در مسجد اعظم قم گفت: چند اصل در قرآن در مورد آفرینش بیان شده؛ اول اینکه خداوند خالق این عالم است و دوم اینکه هر چه را آفرید زیبا آفرید، لذا خرچنگ به اندازه طاووس زیباست و خداوند هر چه برای هر موجودی لازم بوده به او اعطا کرده است.
وی تأکید کرد: آن صدایی مؤثر است که از قلب طیب و طاهر بیرون آید؛ هنر باید هم خودش خضراء باشد و هم منبت آن و اگر این طور بود، هنر و موسیقی و فیلم و قصه اسلامی شکل خواهد گرفت؛ امام علی(ع) در معرفی بهشت فرمودند که خواننده بهشت، حضرت داود(ع) است؛ لذا اگر منظره و فیلم و موسیقی انسان را با حسن درونی آشنا و ادب دینی به انسان بیاموزد، هنر دینی است.
آیت‌الله مکارم: اختلاس و قاچاق مسیر انقلاب را متوقف می‌کند
آیت‌الله مکارم شیرازی، ۱۷ بهمن در درس خارج خود در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) گفت: ایشان فرمودند که اگر کسی که چهل روز خودش را برای خدا خالص کند، چشمه‌های حکمت از قلب بر زبانش جاری می‌شود.
وی در ادامه افزود: امروز هم این تحریم‌ها با همه دشواری فشار کمتری نسبت به جنگ دارد و ما برای تداوم مسیر انقلاب باید به اصولی که پایبند بودیم و عامل موفقیت ما بود بازگردیم؛ اتحاد ملی یکی از عوامل موفقیت بود؛ ۹۸ درصد در همه‌پرسی انقلاب به پای صحنه انتخابات آمدند که نشانه انسجام قوی است و امروز هم اگر ۹۸ درصد در برابر دشمنان و آمریکا دست در دست هم بگذاریم مطمئناً شکست نخواهیم خورد. اصل دوم خلوص نیت بود، مردم حال و هوای خیلی خوشی داشتند و فضای آن روز انسان را به یاد روایات دوره ظهور می‌انداخت؛ ولی امروز منافع شخصی بسیار زیاد شده و این باعث عقب‌ماندگی است و قاچاق و اختلاس و بیدادگری و ... کارها را عقب می‌اندازد.
انتقاد آیت‌الله سبحانی از تعطیلی دروس در بین دو تعطیلی
آیت‌الله جعفر سبحانی، ۱۷ بهمن، در درس خارج خود در مسجد اعظم قم با بیان اینکه بین‌التعطیلین در حوزه نداریم زیرا بدعت در تحصیل است گفت: دروس حوزه روز شنبه و دوشنبه به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) و ۲۲ بهمن تعطیل است، ولی در روز یکشنبه تعطیل نخواهد بود.
وی با تأکید بر حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن به بیان روایتی پرداخت و افزود: در روایت بیان شده است که «لا تجلسوا الا عند کل عالم یدعوکم من خمس الی خمس ...»؛ با دانشمندی نشست و برخاست نکنید، مگر اینکه شما را از پنج چیز به سمت پنج چیز سوق دهد.
آیت‌الله استادی: منبری‌ها در نقل شنیده‌ها، خواب و روضه‌خوانی مراقب باشند
آیت‌الله رضا استادی، امروز، ۱۳ بهمن ماه، در ادامه مباحث تفسیری خود در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: عمومات و مطلقات قرآن در برخی موارد مخصص دارد و کسی نمی‌تواند بگوید که من از قرآن برداشت می‌کنم و کاری به این مخصصّات ندارم؛ در این صورت این بی‌توجهی در تفسیر، باعث نادرست شدن آن می‌شود.
استاد تفسیر حوزه علمیه قم با بیان اینکه در برخی کتب مانند روضه مطالبی بیان شده که هیچ سندیتی ندارد، اظهار کرد: برخی سخنان مداحان صرفاً براساس شنیده‌های این و آن است، در حالی که حتی در بیان اخلاقیات نیز باید دقت لازم را داشته باشیم.

نشست‌های علمی
نشست علمی «فقه و همزیستی» برگزار شد
نشست علمی «فقه و همزیستی»، 13 بهمن، در مؤسسه علمی پژوهشی فهیم در قم برگزار شد و آیت‌الله محمد عندلیب همدانی، عضو سابق جامعه مدرسین حوزه، در این نشست وی با بیان اینکه روایات متعددی هم در تأیید این مسئله وجود دارد، به بیان روایت امام سجاد(ع) «إنَّمَا النَّاسُ بالنَّاسِ» پرداخت و افزود: لازم است بشر در این جهان همزیستی و تعامل و تعایش با یکدیگر داشته باشد؛ اصل لزوم همزیستی امری مسلم با در نظر گرفتن دو مقدمه است؛ مقدمه اول اجتماعی بودن انسان است همان طور که امام سجاد(ع) فرمودند که «إنَّمَا النَّاسُ بالنَّاسِ».
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان اگر نمی‌خواهد در زندگی دچار تشتت‌های آلوده و زشت شود تنها راه تعایش سلمی است، به موانع فراروی همزیستی پرداخت و اظهار کرد: اولین مانع، تکفیر، تفسیق، تجهیل و توهین و... است؛ دومین مانع، تعصبات بیجاست؛ در کافی در جلد دوم روایتی در مورد عصبیت بیان شده و فرموده است که آن تعصبی که گناه است آن است که کسی بدان منسوب خود را از خوبان قوم و قبیله و آئین دیگر بهتر بداند؛ هر کسی قوم و قبیله و دین خود را دوست دارد، ولی این مانع آن نیست که پا روی حق بگذاریم و معین ظالمی باشیم که به ما انتسابی دارد.
مصاحبه با اندیشمندان و حوزویان
حجت‌الاسلام ملکی: برپایی ۳۰۰ درس خارج هم فرصت و هم تهدید است
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی، معاون تهذیب حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که چه مقدار پژوهش در حوزه به سمت کاربردی شدن پیش رفته است، گفت: با توجه به اطلاعاتی که از وضعیت پژوهش در حوزه دارم، در چند سال اخیر پایان‌نامه‌ها و مقالات گرایش قابل توجهی به سمت نیازهای روز و حل مشکلات جامعه داشته است.
معاون تهذیب حوزه گفت: دروس خارج حوزه نیازمند ساماندهی است، زیرا تعداد ۳۰۰ درس خارج هم فرصت و هم تهدید است.
محمد منصورنژاد: احیای ارزش‌های پایدار؛ رمز ماندگاری در چهل سالگی
محمد منصورنژاد، نویسنده و دین‌پژوه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به وجه فرهنگی و قرآنی انقلاب اسلامی پرداخت و بیان کرد: این پژوهشگر دینی بیان کرد: اوایل انقلاب کتابی به نام کالبدشکافی چهار انقلاب که برای چریک‌ها تدریس می‌شد و یک کتاب اصلی بود. عصاره مطلبی که نویسنده در کتاب آورده بود اینکه وی روی چهار انقلاب کار کرده و می‌گفت همه انقلاب‌ها سه ویژگی دارند، اول لیبرال‌ها سر کار می‌آیند، در مرحله بعد تندرو‌ها لیبرال‌ها را کنار می‌زنند و در مرحله سوم انقلاب فرزندان خود را می‌خورد. شش سال بعد از انقلاب فرانسه نیز این سه مرحله به وقوع می‌پیوندد و ناپلئون کودتا می‌کند و ظرف این مدت همه این تحلیل سه مرحله‌ای محقق می‌شود، اما انقلاب اسلامی ایران اکنون در آستانه چهل سالگی خود به سر می‌برد و استاندارد‌هایی که در مورد انقلاب‌های دنیا گفته شده در اینجا تطبیق ندارد؛ بنابراین نیاز است که این انقلاب بیش از پیش تبیین شود.
منصورنژاد در ادامه تصریح کرد: بنابراین رمز ماندگاری انقلاب این بوده که ارزش‌هایی را احیا کرد و چون این ارزش‌ها که ریشه قرآنی دارند توسط انقلاب احیا شد اکنون به چهل سالگی خود رسیده است و کسی نمی‌تواند آن را از بین ببرد؛ برای نمونه یکی از ارزش‌های قرآنی که انقلاب آن را به معنای واقعی کلمه احیا کرد، ایثار و شهادت بود که در این زمینه آیات و روایات فراوانی داریم، چه اینکه سیره ائمه(ع) نیز سرشار از این فداکاری‌هاست.
فروغ پارسا: مطالعات میان‌رشته‌ای؛ راه نجات جامعه و اولویت اصلی پژوهش‌های قرآنی
فروغ پارسا، رئیس پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تبیین وضعیت پژوهش‌های قرآنی پرداخت و با بیان اینکه صرف آموزش چند اصطلاح جدید مطالعه میان‌رشته‌ای نمی‌شود، بیان کرد: اصلی‌ترین اولویت پژوهش‌های قرآنی در حال حاضر توجه به رویکردهای میان‌رشته‌ای است؛ البته باید توجه داشت این رویکرد سازوکار خاص خود را دارد و هر مطالعه‌ای نیز میان‌رشته‌ای نیست.
سایر رویدادها
مراسم بزرگداشت آیت‌الله جوادی‌آملی برگزار شد
مراسم بزرگداشت آیت‌الله جوادی‌آملی، ۱۷ بهمن، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم اظهار کرد: آیت‌الله جوادی، یک حکیم ممتاز است. در تاریخ ۱۴۰۰ ساله خودمان، حکمای متعددی داشته‌ایم و هر کدام به سهم خود در این اتصال حکمت اسلامی از نسلی به نسل دیگر مؤثر بودند و امتیازات خود را داشته‌اند، اما در حد فهم خودم، ایشان را در جهاتی به عنوان حکیم متمایز از دیگران می‌بینم. این به معنای آن نیست که دیگران تمایزاتی نداشتند، اما اگر بخواهیم از ایشان تصویری ارائه کنیم، باید به نکاتی متوجه باشیم که به آنها اشاره می‌کنم.
صالحی افزود: این دو، یعنی تک‌نگاری و موسوعه‌نگاری، دو شاخه است. برخی تک‌نگاری دارند، اما آن فضای جامع‌نگری در آن‌ها چندان به وجود نمی‌آید. می‌شود به این امتیازات، این را نیز افزود که ایشان حکیم انقلاب هستند. بزرگانی قبل از انقلاب داشته‌ایم که در حکمت انقلاب اثر داشتند، اما زمانی نداشتند که آن را استمرار دهند. استاد جوادی، حکیم انقلاب است که مبادی نظری مفقوده‌‎ای را در حوزه‌های مختلف مطرح کردند.
در این مراسم شخصیت‌های دیگری از جمله مهدی محقق، مرتضی واعظ‌جوادی، سیدرضا صالحی‌امیری و حسن بلخاری نیز به ایراد سخن پیرامون شخصیت آیت‌الله جوادی‌آملی پرداختند و پیام رئیس جمهور به این مراسم نیز توسط بلخاری قرائت شد.
120 عنوان کتاب در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن منتشر شد
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا یوسفی‌مقدم، رئیس این پژوهشکده در دیدار جمعی از فعالان فرهنگی تونس به معرفی این پژوهشکده پرداخت و اظهارکرد: پژوهشکده فرهنگ ومعارف قرآن در سال ۱۳۶۶ شمسی تأسیس شد و اکنون با ۵ گروه علمی و دو اداره فناوری و اطلاعات و اداره پژوهش و ۳۴ نفر عضو هیئت علمی و محقق در حال فعالیت است.
وی افزود: این پژوهشکده فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌ای انجام داده که همه آثار در مرز پژوهش و دانش هستند. تاکنون ۱۲۰ عنوان و بیش از ۲۰۰ جلد کتاب منتشر شده و در تألیف این پژوهش‌ها چند نکته از جمله تمرکز برقرآن کریم، بدون دخالت دادن هیچ منبع دیگر مورد تأکید بوده است.
نمایشگاه مصور دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل برپا شد
به همت بخش‌های «ارتباطات و بین‌الملل»، «پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای» و « اندیشکده‌های ملیتی ـ منطقه‌ای» پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، نمایشگاه مصور دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل برپا شد.
در این نمایشگاه که همزمان با آغاز چهلمین سال انقلاب اسلامی ایران برپا شده است، گوشه‌ای از فعالیت‌های علمی، فرهنگی، پژوهشی و تحقیقاتی جامعه المصطفی‌العالمیه و پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی به صورت تصاویر به نمایش گذشته شده است.
دیدار رئیس جامعة‌المصطفی العالمیه با جمعی از اساتید برجسته کشورهای مختلف
حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، عصر روز گذشته، سیزدهم بهمن در دیدار جمعی از اساتید برجسته کشورهای مختلف جهان در سالن جلسات ستاد مرکزی المصطفی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران امروز چهل ساله شده است، اظهار کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران به دستاوردهای عظیمی دست یافته است که در اختیار داشتن جایگاه نخست رشد علمی، کسب رتبه شانزدهم تولید علم در جهان، رشد چشم‌گیر جمعیت دانشجویان، افزایش سن امید به زندگی، پیشرفت‌های عظیم علمی در ساحت‌های پزشکی، سلول‌های بنیادی، هوافضا و...، بخشی از آنها به شمار می‌آید و همگی در کوران دشمنی ، تهدید، تحریم و فشار اقتصادی به دست آمد.
سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم معرفی شد
مراسم تودیع مدیر و معارفه سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم، ۱۶ بهمن در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار و حجت‌الاسلام والمسلمین ضمیری به عنوان سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم معرفی شد.
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور بیان کرد: تصمیم بر این گرفتیم که استان قم به‌صورت ویژه به فعالیت‌های خود ادامه دهد و سازوکار قدیمی که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برای این استان وجود داشت تغییر پیدا کند، بر همین اساس آرزوهای بزرگی برای حوزه علمیه خواهران استان قم داریم.
دیدار آیت‌الله جوادی‌آملی با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور
آیت‌الله جوادی آملی شامگاه سه‌شنبه، ۱۶ بهمن در دیدار با سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء ظهار کرد: برخی فکر می‌کنند که انسان حیوان ناطق است، این طرز فکر باعث شد که بشر، جنگ جهانی اول و دوم را با حداقل هفتاد میلیون کشته تجربه کند و اکنون درگیر جنگ‌های نیابتی در یمن و سوریه و دیگر کشورها باشد، اما دین آمده بگوید انسان چیزی از فرشته کم ندارد.
وی با اشاره به فرا رسیدن ایام پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ما با داشتن شناسنامه‌های غنی فرهنگی و علمی، نباید از دیگر کشورها که فاقد شناسنامه هستند، عقب‌تر باشیم! این سرزمین شخصیت‌هایی مانند بوعلی و فارابی که در جهان کم نظیر هستند در خود پرورانده است، وقتی این سرزمین این گونه افرادی را در خود می‎پروراند، چرا با اینکه می‌توانیم، نباید حرف اول را در جهان بزنیم؟ متأسفانه متوجه نشدیم دنبال چه باید باشیم! البته شرارت‌های بیگانگان هم بی‌تأثیر نبود.
انتهای پیام

captcha