وظایف رهبری بر اساس قانون اساسی است نه افکار مردمی
کد خبر: 3788498
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳

وظایف رهبری بر اساس قانون اساسی است نه افکار مردمی

گروه اجتماعی - استاد حوزه علمیه و دانشگاه بیان کرد: مسئولیت هر شخص به میزان اختیارات اوست، وظایف رهبری بر اساس قانون اساسی است نه افکار مردمی، ما جمهوری اسلامی داریم نه حکومت اسلامی.

وظایف رهبری بر اساس قانون اساسی است نه افکار مردمیبه گزارش ایکنا از همدان، حجت الاسلام سید مجتبی حسینی یمین استاد حوزه علمیه و دانشگاه امروز پنجشنبه ۱۸ بهمن ماه در آئین اختتامیه جشنواره بزرگ در امتداد نور در حسینیه امام خمینی(ره) اظهار کرد: این روزها شبهه‌ای بین مردم به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه چرا رهبر اسلام با دیدن مشکلات مردم کاری نمی‌کند مخصوصاً امسال در چهل سالگی انقلاب اسلامی؟

وی با اشاره به داستان میرزا رضای کرمانی بیان کرد: به ایشان گفتند چرا ناصرالدین شاه را کشتی؟ او در پاسخ گفت، این شاه یا از مشکلات مردم بی خبر بود و کاری نمی‌کرد که بی کفایتی او را می‌رساند و یا از مشکلات خبر داشت و کاری نمی‌کرد که این هم خیانت او را می‌رساند، پس باید کشته می‌شد.

حسینی یمین افزود: امروز دشمن توانسته است این دوگانگی را به ذهن جامعه تزریق کند. دفاع از مومن واجب است و دفاع از ولایت و ولی فقیه هم، چون باعث حفظ اسلام می‌شود واجب است.

استاد حوزه و دانشگاهیان با تاکید بر اینکه دفاع احساسی، عاطفی و شعاری مضر است، گفت: دفاع از ولایت فقیه باید منطقی باشد.

وی با بیان سه مقدمه دفاع در برابر این شبهه را بیان کرد: مسئولیت هر شخص به میزان اختیارات اوست، وظایف رهبری بر اساس قانون اساسی است نه افکار مردمی، ما جمهوری اسلامی داریم نه حکومت اسلامی و با خط‌کش هر یک به گونه‌ای قضاوت خواهیم شد.

حسینی یمین با اشاره به اینکه ما باید به قواعد جمهوریت پایبند باشیم، اظهار کرد: در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۸۲ دانشجویی از رهبر معظم انقلاب اسلامی پرسید چرا تمام مشکلات را به گردن نیروهای خارجی می‌اندازید، خود باید پاسخگویی اتفاقات باشید؟ طبق فرموده‌ رهبر معظم انقلاب «البته همینطور است، اما این را توجه داشته باشید که رهبری طبق قانون اساسی کشور مسئولیت اجرایی ندارد».

حسینی یمین گفت: رهبری سیاست‌گذار کلان در هر جامعه است و طبق بند ۱ ماده ۱۱۰ تعیین سیاست کلان می‌کنند و طبق بند ۲ رهبر باید نظارت گر اجرای قوانین باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دشمن امروزه در تلاش است تا هر اتفاقی را به رهبری نسبت دهد اما بابد هوشیار بود و تابع قوانین جمهوریت باشیم و مسئولیت‌های خود را به خوبی انجام دهیم.

گفتنی است؛ در این آیین از فرزندان شهیدان مدافع حرم علیرضا بشیری، محسن فانوسی، صانحی، الوانی توسط آقایان دشتکی، فرهادی، خجسته و... تجلیل شد.

انتهای پیام

captcha