سخنان رهبری درباره علوم شناختی چند لایه است
کد خبر: 3788517
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵

سخنان رهبری درباره علوم شناختی چند لایه است

دکتر مقدم حیدری در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار اندیشه فارس گفت: اینکه علوم جدید با فرهنگ ما نمی‌خواند به معنای کنار گذاشتن آن‌ها نیست.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: دیدار مقام معظم رهبری با اساتید و مسئولان حوزۀ علوم شناختی، بهانه‌ای است برای پرداختن به جایگاه این حوزه در سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران درباب علم. دکتر غلامحسین مقدم حیدری، عضو هیئت علمی گروه فلسفه علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اندیشه فارس در پاسخ به پرسش درباره سخنان رهبری در این دیدار گفت: «صحبت‌های رهبری درباره علوم جدید حتماً چند لایه است. کسی به اندازه ایشان برای این موضوع که ما در این گرفتاری با علوم جدید افتاده‌ایم، نگران نیست.

وی همچنین ادامه داد: «تمدن جدید این علوم را درست کرد چون به آن‌ها نیاز داشت. زیست‌شناسی و فیزیک و ... این‌ها به درد تمدن‌شان می‌خورد. علوم انسانی‌شان هم همینطور است. این بحث‌ها از تمدن ما تا ۱۵۰ سال پیش در نمی‌آمد. ما این را ترجمه کردیم و داریم استفاده می‌کنیم.»

دکتر مقدم حیدری در پاسخ به این پرسش که سیاست‌گذاری علم در جهان چه جهتی پیدا کرده است، گفت: باید پرسید که چه کسی هزینه پژوهش‌های دانشگاهی را می‌دهد. بودجه پروپوزال‌های تحقیقاتی را بنیاد علم امریکا می‌دهد. آن‌ها دیدگاه‌شان درباره تکنولوژی با ما تفاوت دارد. ما تکنولوژی را اصلی نمی‌دانیم، ولی آن‌ها ابزار اصلی زندگی‌شان تکنولوژی و ساینس است و می‌دانند که باید بگذارند این مرتب کار کند تا نتیجه بگیرند. آن‌ها با نیات خودشان هر دوره‌ای به سوی خاصی می‌روند که قدرت‌شان بیشتر شود. آن جهت‌گیری‌ها آن علوم را بوجود می‌آورند.»

او در ادامه درباره اهمیت سیاست‌گذاری علم گفت: «جامعه‌شناسی و روان‌شناسی و علوم تربیتی حدود صد و بیست سی سال است وجود دارند. چرا بوجود آمدند؟ مناسبات قدرت غربی به گونه‌ای قرار گرفت که تک تک افراد باید کنترل شوند و بعد تمام افراد باید مطابق نُرم خاصی تربیت شوند. زندانیان باید بازپروری شوند. فوکو می‌گوید این علوم بوجود آمدند برای اینکه جامعه انضباطی جدید را شکل دهند. فیزیک و شیمی هم حتی همین حالت را دارند.»

استاد فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی با اشاره به کتاب خود، گفت: «کتاب جامعه‌شناسی اثبات ریاضی به عنوان مثال می‌گوید که چگونه آدمی با گرایش‌های عرفانی مثل براوئر نوعی از اثبات‌های ریاضی را می‌گوید که انگاره‌های عرفانی‌اش با آن تطبیق کنند و ریاضیات جدیدی می‌سازد.»

انتهای پیام

captcha