از «سرباز» تا «قم» به دنبال یک گمشده
کد خبر: 3788582
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵

از «سرباز» تا «قم» به دنبال یک گمشده

گروه مسابقات ــ هنوز پنج یا شش‌سال بیشتر نداشتم که نوای یک قاری مصری را برای اولین بار شنیدم. نوایی که زیباتر از آن را هیچ‌گاه نخواهم شنید، زیبایی آن تلاوت به حدی من را در آن سن تحت تأثیر قرار داد که پیدا کردن نام وی به بزرگ‌ترین گمشده زندگی من تبدیل شد.

جمعه///////از «سرباز» تا مجتمع یاوران مهدی (عج) به دنبال یک گمشدهبه گزارش ایکنا؛ یکی از ویژگی‌های مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) حضور شرکت‌کنندگانی از سراسر کشور است، شرکت‌کنندگانی که برای حضور در این رویداد از گوشه و کنار کشور گرد هم آمده‌اند تا رقابتی یک‌هفته‌ای را برگزار کنند. در این دوره از مسابقات از استان سیستان و بلوچستان که فاصله نسبتاً زیادی با محل برگزاری مسابقات دارد، 10 نفر شرکت کرده‌اند که عمده آنها در رشته حفظ قرآن کریم هستند. یکی از این شرکت‌کنندگان «عبدالاحد دادی» حافظ 25 ساله و روشندل کل قرآن کریم است که از شهرستان سرباز راهی استان قم شده است تا در این مسابقات در رشته حفظ 10 جزء قرآن حضور داشته باشد و روزهای بیشتری در کنار گمشده دوران کودکی‌اش باشد.
او تاکنون سه بار در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) حضور یافته و هر سه بار نیز با نمره خوب، رقابت‌ها را ترک کرده است. در مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه نیز چندین بار حضور یافته که امسال موفق به حضور در مرحله کشوری شده است.
دادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از چگونگی قرآنی شدنش گفت و از شنیدن صدای ملکوتی یکی از قاریان مصری(تا آن زمان نامش را نمی‌دانست) که او را به میدان حفظ قرآن کشاند. صدایی که به رازی برای او تبدیل شده و برای رسیدن به آن گمشده از هیچ تلاشی فروگذار نکرده بود. او از نبود امکانات که باعث شد تا حفظ قرآن برای او و همسالانش سخت شود حرف زد و از اینکه هنوز هم بعد از سال‌ها نبود امکانات، مانع از حضور امثال او در عرصه حفظ قرآن کریم می‌شود نیز گفت.
وی در این گفت‌وگو در مورد نحوه ورود به عرصه فعالیت‌های قرآنی، گفت: هنوز پنج یا شش سال بیشتر نداشتم که نوای «عبدالباسط» را برای اولین بار شنیدم. نوایی که زیباتر از آن را تاکنون نشنیده‌ام و شاید در آینده نیز نشنوم. زیبایی آن تلاوت به حدی من را در آن سن تحت تأثیر قرار داد که آرزوی داشتن آن صدا و گام نهادن در آن مسیر بدون اینکه متوجه باشم ناخودآگاه در ذهنم شکل گرفت. آرزویی که البته نبودن امکانات مانع تحقق آن بود ولی زیبایی آن تلاوت فراتر از آن چیزی بود که نبود امکانات مانع از دستیابی به آن شود.
دادی افزود: هرچه سن و سال من بیشتر شد، علاقه بیشتر و عمیق‌تری به قرآن پیدا کردم، با راهنمایی‌های پدر و مادرم نزد حافظ محمدیاسین اربابی، مشغول حفظ قرآن کریم شدم. گام اول در این راه این استاد بود که با صبر و حوصله زیاد کلمه به کلمه قرآن را در ذهن ما به تصویر کشید و بعد هم با نوار کاست به تلاش خودم ادامه دادم.
این حافظ روشندل تصریح کرد: با علاقه‌ای که خودم داشتم و تلاش و همتی که استاد به خرج داد، توانستم به موفقیت‌هایی برسم. کار حفظ من روی هم رفته پنج سال طول کشید. از این پنج سال، دو سال مشغول یادگیری تجوید شدم و دو سال هم به امر تثبیت محفوظات گذشت. در نهایت نیز در سال 1386 کار حفظ را به پایان بردم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نبود امکانات را مهم‌ترین علت رشد نکردن فعالیت‌های قرآنی در مناطق مختلف کشور بیان کرد و گفت: این روزها با استفاده از فضای مجازی می‌توان بیشترین و با کیفیت‌ترین آموزش‌ها را در هر زمینه‌ای ارائه داد. اگر این امر در خدمت آموزش‌های قرآنی در مناطق مختلف کشور قرار بگیرد، بدون شک در مسابقاتی همچون مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) شاهد حضور تعداد بسیار بسیار بیشتری خواهیم بود؛ چرا که افرادی که آموزش می‌بینند، برای محک زدن آموخته‌های خود نیاز به سنجیده شدن دارند و هیچ جایی بهتر از مسابقات برای محک زدن آموخته‌ها نیست.
دادی با بیان اینکه از مسئولان درخواست دارم که بیشتر به مناطق محروم توجه داشته باشند، بیان کرد: مناطق محروم سرشار از استعدادهای قرآنی چه در زمینه حفظ و چه در زمینه تلاوت است و تنها درک و توجهی اندک به آنها باعث شکوفا شدن آنها خواهد شد.
این حافظ روشندل کل قرآن برگزاری مسابقاتی در تراز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) را گامی در راستای گرایش هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان به فعالیت‌های قرآنی قلمداد کرد و گفت: اگر نگاهی به شرکت‌کنندگان در مسابقات داشته باشید متوجه رده سنی پایین آنها خواهید شد. افرادی در این رده سنی بهترین جامعه هدف برای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم هستند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد فعالیت های قرآنی در منطقه سیستان و بلوچستان نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه مسئولان حمایتی از فعالیت های قرآنی انجام نمی دهند، استقبال از این فعالیت ها تنها به تلاش های بخش مردمی محدود شده است. با توجه به اینکه این نوع حمایت ها نیز در سطح گسترده امکان پذیر نیست لذا فعالیت های قرآنی در آن منطقه هنوز ارتقاء چشمگیری نیافته است.
دادی در بخش پایانی صحبت‌هایش به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه نابینایان اشاره کرد و گفت: برگزاری مسابقات ویژه نابینایان نیز می‌تواند جذب بیشتر آنها به فعالیت‌های قرآنی و انگیزه‌بخشی برای حضور قوی‌تر به دنبال داشته باشد. من تاکنون دو بار در مرحله انتخابی این مسابقات حضور داشته‌ام، اما به دلیل برخی کوتاهی‌ها با موفقیت همراه نبوده است و همین باعث شده تا انگیره برای حضور قوی‌تر در سال‌های آینده بیشتر شود و با قوت بیشتری حضور داشته باشم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha