تجلی توحید در زندگی و سیره حضرت زهرا(س)
کد خبر: 3788732
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۱

تجلی توحید در زندگی و سیره حضرت زهرا(س)

گروه معارف - یک استاد حوزه با اشاره به اینکه ۲ موضوع انسان را از طریق حضرت زهرا(س) به خداوند می‌رساند، گفت: توسل به حضرت(س) ومطالعه زندگی و سیره ایشان انسان را به خداوند نزدیک می‌کند چراکه توحید در زندگی و سیره ایشان تجلی دارد.

تجلی توحید در زندگی و سیره حضرت زهرا(س)به گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مظلومی استاد حوزه علمیه،  شب شهادت حضرت فاطمه(س) در مسجد آیت‌الله نجفی(کولانج) همدان، با بیان اینکه انسان‌ها به دنبال نشاط و آرامش در زندگی هستند، اظهار کرد: خداوند آرامش و خشنودی را در مرحله یقین قرار داده است، درجه یقین هرکس بر اساس بینش اوست.

وی با بیان اینکه خداوند زمانی‌که یک نظام احسن را در عالم مشخص می‌کند قابل تغییر نیست، افزود: انسان‌ها همانطور زندگی می‌کنند که می‌اندیشند، اندیشه ما با زندگی‌مان گره خورده است، از این رو دین آمده است تا اندیشه‌ها را مدیریت کند و این فلسفه دین است.

مظلومی با اشاره به اینکه حقیقت و ماهیت دنیا این‌است که اندیشه‌زدایی می‌کند، ادامه داد: دنیا ایجاد غفلت می‌کند نه اندیشه‌گرایی.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: در نظام خلقت ۴ عالم وجود دارد، عالم لاهوت در بالاترین درجه، سپس عالم جبروت، عالم ملکوت و در پایین‌ترین درجه عالم ناسوت قرار دارد که منظور همین دنیا است.

وی اشاره کرد: علامه طباطبائی در فصل ۲ کتاب  «رساله‌الولایه» می‌گوید فلسفه تمام ادیان الهی و وجه مشترک آنان این است که انسان را به ماوراء متصل کنند.

وی با اشاره به آیه « إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ محققا در خلقت آسمانها و زمین و رفت و آمد شب و روز دلائل روشنی است برای خردمندان عالم» (آل‌عمران/۱۹۰) گاهی مناظر دنیا نشانه هستند، پیامبر(ص)زمانیکه برای نماز شب برمی‌خواستند به آسمان نگاه می‌کردند و آیات ۱۹۱ تا ۱۹۴ سوره آل‌عمران را تلاوت می‌کردند. خداوند می‌خواهد با این آیات که در آسمان و زمین قرار داده شده است مدیریت اندیشه کند و دل ما را از عالم ناسوت جداکند تا به عالم ملکوت برساند. (عالمی که از ناسوت جدا می‌شویم تا به عالم بعدی برویم عالم برزخ است).

وی عمل خوب را رجوع به خداوند دانست و گفت: حتی اگر این عمل کوچک‌ترین عمل نیک باشد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه ۲ موضوع انسان را از طریق حضرت زهرا(س) به خداوند می‌رساند، گفت: توسل به حضرت(س) و مطالعه زندگی و سیره ایشان انسان را به خداوند نزدیک می‌کند چراکه توحید در زندگی و سیره حضرت تجلی دارد. حضرت فاطمه(س) زمانیکه به دنیا آمدند ذکر توحید بر زبانشان جاری بود، نوزادی که بصورت غریضی می‌بایست گریه کند عالی‌ترین ذکر را بر زبان می‌آورد.

وی ادامه داد: حضرت فاطمه(س) پس از متولد شدن ذکر لااله الاالله را بر زبان می‌آورد، ذکری بالاتر از این ذکر وجود ندارد.

مظلومی یادآور شد: امور خارق‌العاده‌ای که خداوند به اولیای خود می‌دهد و فلسفه‌اش اتصال به عالم الهی است سه نوع است؛ ارهاص کار خارق‌العاده‌ای که انبیاء در کودکی داشته‌اند، معجزه که ویژه انبیاء و پس از بعثت رسیدن آنها اتفاق می‌افتد و کرامت که از ائمه علیهم‌السلام تا علمایی که به مرتبه اولیای الهی رسیده‌اند انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه اولین منزل انسانیت به تعبیر امام خمینی(ره) یقظه است، توضیح داد: یقظه به معنای بیداری است و در مقابل غفلت است، علامه طباطبائی به این مسئله جذبه عرفانی نیز می‌گوید و این حالت را در انسان ارزشمند می‌خواند که نباید ترک شود. آنچه که در این دنیا مهم است رشد انسان است.

مظلومی با اشاره به اینکه یقظه روش‌های متعددی دارد، یادآور شد: یکی از راه‌های مداومت بر این حالت تداوم در حفظ آن است بطور مثال جلسات هفتگی اخلاق بسیار به حفظ این حالت کمک می‌کند، این جلسات حتی می‌تواند بصورت مجازی نیز باشد از سخنرانی‌های علمای اخلاقی بهره ببرد.

وی با بیان اینکه عالم برزخ بر عالم دنیا اشراف دارد، یادآور شد: تخیل انسان با برزخ ارتباط مستقیم دارد، قوه خیال به هرچه مشغول شده باشد برزخ او هم همان است، خواب انسان به تخیل او مربوط است، افرادی که اهل مراقبه هستند رویاهای صادقه می‌بینند.

وی افزود: حضرت زهرا(س) برای خواب خود نیز برنامه داشتند و این برنامه را از حضرت رسول(ص) دریافته بودند که ایشان می‌فرماید همچون غافلان نخوابید. چرا که در خواب روح انسان جدا می‌شود. ایشان قبل از خواب سه مرتبه سوره توحید، تسبیحات اربعه، صلوات بر انبیاء و مرسلین، استغفار برای مومنان و تسبیحات مخصوص خود را ذکر می‌کردند.

انتهای پیام

captcha