جامعه مسلمان تشنه ناگفته‌های زندگی فاطمه(س) است
کد خبر: 3788755
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶

جامعه مسلمان تشنه ناگفته‌های زندگی فاطمه(س) است

گروه معارف_ افراد جامعه نیازمند این هستند که مفاهیم و ناگفته‌های زندگی حضرت زهرا(س) بیشتر برای آنان بیان شود تا بتوانند آن را در زندگی خود پیاده کنند.

جامعه مسلمان تشنه ناگفته‌های زندگی فاطمه(س) استشهادت حضرت زهرا(س) در سوم جمادي الثاني بوده است و به روایتی سيزدهم جمادي الاولي نيز نقل شده است.

حضرت زهرا (س) بدون شك در رأس تمام بانوان اسلام قرار دارد چرا که محيط پرورش و زندگي حضرت زهرا(س) محيط عصمت و طهارت بوده است.

ایشان دوران كودكي خويش را در خانه شخص اول اسلام يعني پيامبر برگزيده‌اي كه تحت تربيت مستقيم پروردگار جهان قرار داشت طي كرد و دوران خانه‌داري و بچه‌داري را در خانه دومين شخصيت ممتاز اسلام يعني علي(ع) گذراند و در اين دوران كوتاه دو پسر معصوم حسن(ع) و حسين(ع) را تربيت كرد و دو دختر شجاع و فداكار مانند زينب و ام‌كلثوم به جامعه تحويل داد. 

در چنين خانه‌اي به‌طور قطع مي‌توان نمونه‌ای بارز از تربیت اسلامی را دید و بعید نیست که از این خانه دختری چون حضرت زهرا(س) رشد یابد.

رفتار فاطمی را در زندگی امروز نیز می‌توان پیاده کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نخعی‌پور، یک کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، گفت: ممکن است موضوعی از زندگی حضرت زهرا(س) را شنیده باشیم، اما با توجه به مصداق‌های جدیدی که امروزه به‌وجود آمده، جامعه نیازمند بخش‌های ناگفته‌های این موضوعات است.

وی اظهار کرد: به‌عنوان مثال ما درباره اینکه حضرت فاطمه(س) در شب عروسی لباس خود را به نیازمندی هدیه کردند، شنیده باشیم اما با توجه به شرایط فعلی باید تحلیل کنیم که از این انفاق حضرت چه در‌س‌هایی زنان و مردان مسلمان می‌توانند بگیرند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: امروزه می‌توان این‌گونه مطرح کرد فردی که برای کرایه لباس عروسی مراجعه می‌کند و دو نمونه لباس در جلوی او می‌گذارند که کرایه یک کدام شبی یک میلیون و کرایه دیگری ۵۰۰ هزار تومان است و آن فرد لباس با کرایه شبی ۵۰۰ هزار تومان را انتخاب می‌کند و ۵۰۰ هزار تومان دیگر را به عروس نیازمندی هدیه می‌کند یک گام به سمت الگو گرفتن از این منبع نور نزدیکتر شده است.

عدم تولید محتوای کافی درباره زندگی حضرت فاطمه(س)

نخعی‌پور با اشاره به اینکه تولید محتوای کافی درباره زندگی حضرت فاطمه(س) نشده است، افزود: البته با این وجود نمی‌توان تلاش‌های صورت گرفته در این عرصه توسط ادیبان و پژوهشگران را نادیده گرفت و باید یک سؤال را از خویش بپرسیم که اگر به دنبال مطالب جدید درباره آن بزرگوار هستیم چقدر از تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه استفاده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال در حوزه ادبی سید مهدی شجاعی کتابی با عنوان «کشتی پهلو گرفته» را نوشته است که متن بسیار زیبایی دارد اما به‌راستی تاکنون چند نفر از ما که سخن از نیاز به کتب جدید درباره حضرت زهرا می‌زنیم این کتاب را خوانده‌ایم.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: بزرگان دین زندگانی حضرت زهرا(س) را به سه بخش دوران کودکی در نقش دختر، دوران پس از ازدواج در نقش همسری و دوران پس از تولد فرزندانشان در نقش مادری تقسیم‌بندی کرده‌اند که همگی در خط سیر عبودیت بوده است.

نخعی‌پور گفت: یک پژوهشگر با توجه به سؤالات و نیازهای روز ‌می‌تواند در هر کدام از این سه بخش زندگی این بزرگوار به تحقیق پرداخته و با تحلیل دقیق موضوعات زندگی ایشان بپردازد.

وی یادآور شد: یکی از مسائلی که با درس گرفتن از زندگی حضرت فاطمه(س) می‌توان به آن پرداخت این است که در برخورد با حوادث پیرامون خود چه باید بکنیم و چه روشی را در پیش گرفت که ثمره آن رسیدن به بصیرت اجتماعی می‌شود.

خطبه فدکیه از لحاظ محتوا و فصاحت در اوج قرار دارد

حجت‌الاسلام محمدرضا خوشخو، مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، گفت: زندگی حضرت فاطمه(س) از ابعاد مختلف ناشناخته است و می‌توان گفت همان‌گونه که مدفن مبارکشان ناشناخته است قدر و منزلت ایشان نیز شناخته شده نیست.

وی اظهار کرد: متأسفانه برای بسیاری از افراد نام حضرت یادآور بانویی است که در ۹ سالگی ازدواج کرد و در ۱۸ سالگی به شهادت رسید و شناخت دیگری از حضرت ندارند در حالی که حضرت علم و کمالات زیادی داشتند.

مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی با اشاره به ضرورت تبیین علم حضرت فاطمه(س) در بیان و تفسیر قرآن بیان کرد: یکی از نمودهای علم حضرت فاطمه(س) خطبه فدکیه است که به لحاظ محتوا و فصاحت در اوج قرار دارد.

خوشخو ادامه داد: علمای اهل سنت نیز از جمله ابن‌ابی‌الحدید، ابوزید، عمربن شبه و مالک بن انس در کتاب‌های خود خطبه فدکیه را نقل کرده‌اند.

وی افزود: در خطبه فدکیه حضرت موضوع را با شهادت برخداوند و توحید آغاز می‌کنند و با گفتن شهادت می‌دهم پدرم محمد(ص) پیامبر خدا است خواستند دلها را معطوف به این کنند که کسی که با شما سخن می‌گوید دختر رسول شما است.

مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی گفت: در ادامه حضرت برخی از واجبات و فلسفه آن را بیان کردند و فرمودند که خداوند نماز را برای تطهیر از تکبر؛ روزه را برای تمرین اخلاص، حج را برای استحکام دین واجب نموده است.

خوشخو اظهار کرد: بعد از آن حضرت موضع ارث بردن فدک را مطرح می‌کنند و استدلال‌های محکمی در این زمینه بیان می‌دارند که قابل تأمل است و در کل خطبه فدکیه را نشانه‌ای از علم فراوان حضرت می‌توان دانست.

وی با اشاره به اینکه در برخی از کتب تا ۱۰۴ اسم و صفت برای حضرت فاطمه(س) بیان شده است، یادآور شد: یکی از راه‌های زنده نگه داشتن یاد حضرت نامگذاری فرزندان به اسامی ایشان است که مورد تأکید اهل بیت(ع) نیز بوده است.

افراد جامعه نیازمند این هستند که مفاهیم و ناگفته‌های زندگی حضرت زهرا(س) بیشتر برای آنان بیان شود تا بتوانند آن را در زندگی خود پیاده کنند و این امر تنها با تولید محتواهایی مانند ساخت انیمیشن برای کودکان و تالیف کتب مختلف از زوایای گوناگون زندگی آن حضرت ممکن می‌شود.

گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

انتهای پیام

 

 

captcha