چالش‌های حوزه علمیه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب
کد خبر: 3788765
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
آیت‌الله مسعودی‌خمینی تشریح کرد:

چالش‌های حوزه علمیه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب

گروه معارف ــ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تشریح چالش‌های حوزه علمیه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب گفت: مدرک‌گرایی در حوزه‌های علمیه چالش بزرگی است که بعد از پیروزی انقلاب ایجاد شد و حوزه علمیه باید به روال اصلی خود برگردد.

حوزه علمیه مستقل فعالیت کند/ مدرک‌گرایی؛ چالش حوزه علمیهآیت‌الله علی‌اکبر مسعودی‌خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به  سالروز تأسیس حوزه گفت: حوزه‌های علمیه قبل از انقلاب وابسته به هیچ ارگان و هم‌چنین دولت نبودند و مستقل فعالیت می‌کردند؛ در واقع از جهات مختلف آزاد بودند و ازنظر زندگی روزمره ساده‌زیست بودند.

وی افزود: مردم شرافتمند ایران نیز وجوه خود را در اختیار علما و علما وجوه را به طلاب می‌دادند و در واقع حوزه علمیه با همین وجوه روزگار می‌گذراند؛ در زمان مرحوم آیت‌الله بروجردی، مردم و خود روحانیون حوزه را اداره می‌کردند و حوزه علمیه یک نهاد وابسته نبود.

تولیت سابق حضرت معصومه(س) با اشاره به مدرک‌گرایی در حوزه‌های علمیه، ادامه داد: امروزه در حوزه‎‌های علمیه امتحان دادن و نمره گرفتن باب شده است در حالی که قرار بود حوزه علمیه دروازه علم باشد نه اینکه مدرک و نمره با این وضع امروزی ایجاد شود و بنده مخالف این مدرک‌گرایی در حوزه هستم.

سوغات حوزه برای دانشگاه چه بود
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: وحدت دانشگاه و حوزه به معنای این نبود که هرکدام در امور دیگری دخالت کنند، حوزویان مدرک‌گرایی را از دانشگاه فراگرفتند، اما سؤال بنده این است از حوزه‌های علمیه ما چه مطالبی وارد دانشگاه‌ها شد؟ آیا علم اخلاق فقه و سایر علوم حوزوی راهی در دانشگاه باز کرد؟.

آیت‌الله مسعودی‌خمینی با اشاره به اینکه با این وضعیت بنده بعید می‌دانم حوزه علمیه بتواند مانند سابق روی پای خودش بایستد، تصریح کرد: حوزه باید با اخلاق اداره شود و به نظر بنده این مدرک‌گرایی چالش بزرگی است که بعد از پیروزی انقلاب ایجاد شد و این سطح ارتقاء علمی را پایین می‌آورد حوزه علمیه باید به روال اصلی خود برگردد.

وی بیان کرد: کتاب‌های حوزه علمیه با محتوای قدیمی عوض‌شده است و عمق معلومات کاهش‌یافته است؛ کتاب باید نوشته شود اما با فکر درست و عمیق؛ مطالبی به‌جای مکاسب بنویسند که طلاب بتوانند از نظر پیشرفت علمی یکه‌تاز میدان علم باشند.

حوزه علمیه با دولت رابطه مالی نداشته باشد
این استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شیوه تبلیغ در حوزه‌های علمیه و این چالش فرا روی حوزه، یادآور شد: در گذشته در ماه محرم، صفر و رمضان بدون اینکه کسی روحانیون را معرفی کند به تبلیغ می‌رفتند و این مهم را رسالت خود می‌دانستند و اگر بنا بر دعوت بود مردم طلاب با اخلاق خوب و علم بالا را به شهر یا روستای خود دعوت می‌کردند.

وی ادامه داد: این در حالی است که امروزه عده‌ای بر اساس مدارک اعزام می‌شوند و گزارش‌هایی به ما می‌رسد که فلان طلبه اطلاعات علمی و دینی خوبی نداشت و درواقع انسان می‌تواند سخنرانی کند نه مدرک. آن زمان ما تبلیغ می‌رفتیم نمی‌گفتیم چقدر پول می‌دهند و امروز متأسفانه برخی از طلاب رسالت اصلی خود را فراموش کرده‌اند و به دنبال منصب و مقام هستند.

آیت‌الله مسعودی‌خمینی ابراز کرد: بنده نسبت به حوزه علمیه و آینده‌اش نگران هستم، بزرگان و علمای حوزه علمیه باید برای این موارد چاره‌ای بیندیشند که طلبه را در بطن مردم بزرگ کنند؛ حوزه علمیه نباید با دولت رابطه مالی داشته باشد، باید حوزه را از وجوه مردم اداره کرد.

انتهای پیام

captcha