وجود مبارک حضرت زهرا(س) سرشار از رمز و راز بود
کد خبر: 3788796
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰

وجود مبارک حضرت زهرا(س) سرشار از رمز و راز بود

گروه معارف- استاد حوزه و دانشگاه، با تاکید بر این‌که وجود مبارک حضرت فاطمه(س) سراسر رمز و راز بوده و تولد وی و سن و سال آن حضرت(س) و نحوه شهادت و محل دفن ایشان نیز مخفی و پنهان بوده و در منابع به طور دقیق نیامده است و اگر بوده از بین رفته، گفت: حتی بخش عمده‌ای از زندگی حضرت(س) مخفی است و این موارد نشان از سر درونی حضرت(س) بوده است.

وجود مبارک حضرت زهرا(س) سرشار از رمز و راز بودحجت‌الاسلام رحیم قربانی استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که اختلاف تاریخی در رابطه با تاریخ شهادت حضرت فاطمه وجود دارد، اظهار کرد: در منابع روایی شیعه دو تاریخ برای شهادت فاطمه زهرا(س) ذکر شده که هر دو به نوعی صحیح هستند، یک تاریخ در 13 جمادی الاول و تاریخ دیگر نیز سوم جمادی الثانی است، که هر دو صحیح هستند.

وی با بیان این‌که سند هر دو روایت نقل شده صحیح است، اما در متن روایت، تاریخ شهادت به عربی و بدون نقطه ذکر شده و باعث اختلاف شده است، گفت: به دلیل این‌که در قدیم‌الایام، نقطه گذاری و اعراب گذاری به درستی رعایت نمی‌شد بدین جهت تاریخ شهادت حضرت توسط تاریخ نویسان به دوصورت «خمسة و سبعین» و «خمسة و تسعین» بعد از رحلت پیامبر(ص) خوانده و نوشته شده است.

وی افزود: تعدادی از تاریخ نویسان شیعه، این تاریخ را خمسه و سبعین و تعدادی دیگر نیز خمسه و تسعین خوانده‌‌ و ذکر کرده‌اند و بعدها نیز کتب متعددی چاپ شده تعدادی تاریخ شهادت حضرت(س) را خمسه و سبعین و تعدادی دیگر نیز خمسه و تسعین بعد از رحلت پیامبر(ص) نوشته‌اند. این موضوع عامل اختلاف شده و دو روایت متفاوت برای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در تاریخ قید شده است.

حجت‌الاسلام قربانی بیان کرد: اگر «خمسه و سبعین» را در نظر بگیریم یعنی ۷۵ روز بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) که مصادف با ۱۳ جمادی‌الاول است و اگر خمسه و تسعین درنظربگیریم یعنی ۹۵ روز بعد از رحلت نبی اکرم(ص) که مصادف با سوم جمادی‌الاول است، بر این اساس هر دوی این روایات به نوعی صحیح بوده و ۲۰ روز ما بین این دو تاریخ ایام فاطمیه نامیده می‌شود.

این کارشناس مسائل دینی در بخش دیگری از سخنانش، تحریف تاریخ شیعه توسط دشمنان را دیگر عامل اختلاف در روز شهادت حضرت فاطمه(س) عنوان کرد و گفت: دشمنان شیعه و اهل بیت(ع) همواره به دنبال تحریف تاریخ شیعه بوده‌اند و از همان ابتدا، مستندات تاریخی شیعه را تحریف کرده‌اند و به نظر می‌رسد چه بسا نقل تاریخ ۷۵ و ۹۵ روز بعد از رحلت برای شهادت فاطمه زهرا(س) نیز جزوی از تحریف‌های دشمن باشد.

وی در این خصوص گفت: این اختلاف انگیزی در تاریخ باعث می‌شود تا آگاهی درستی از روزهای دقیق شهادت و ولادت اهل بیت(ع) نداشته باشیم.

وجود مبارک حضرت زهرا(س) سرشار از رمز و راز بود

وی علت دیگر وجود دو تاریخ شهادت برای حضرت(س) را سر وجودی حضرت زهرا(س) دانست و گفت: در صلوات حضرت فاطمه زهرا(س) «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ» نیز به این سر وجودی اشاره شده است، چرا که سر مستودع یعنی سری که بر وجود فاطمه(س) نهاده شده است.

حجت‌الاسلام قربانی با تاکید بر این‌که وجود مبارک حضرت فاطمه(س) سراسر رمز و راز بوده و تولد وی و سن و سال آن حضرت(س) و نحوه شهادت و محل دفن ایشان نیز مخفی و پنهان بوده و در منابع به طور دقیق نیامده است و اگر بوده از بین رفته، افزود: حتی بخش عمده‌ای از زندگی حضرت(س) مخفی است و این موارد نشان از سر درونی حضرت(س) بوده و حکمت الهی اقتضا می‌کند که وجود مبارک وی در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد تا مردم حساس شوند که فاطمه(س) کیست؟

استاد حوزه و دانشگاه، با بیان این‌که ایام فاطمیه نیز جزو موارد «سر مستودع» بوده و فرصت و زمینه‌ای برای جست‌وجوی بیشتر و شناخت بیشتر از ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) است، تاکید کرد: امروز نیز دشمن در تلاش است تا اذهان مردم را در حاشیه متمرکز کرده و اذهان را به این سمت متمایل می‌کند که چرا دو تاریخ برای شهادت حضرت زهرا(س) گفته شده؟ تا اذهان مردم از اصل قضیه شهادت و فاجعه‌ای که برای فرزند پیامبر(ص) رخ داد، منحرف شود. اینگونه که به جای توجه کردن به عمق فاجعه در خصوص اسباب و زمینه‌های شهادت آن حضرت و رفتارهای ناشایست صورت گرفته با ایشان، سئوال از تردید در روز شهادت آن حضرت را مطرح می‌کنند و سوء استفاده از این نوع سئوالات برای تردید در اصل قضیه را در ردیف کارهای کینه توزانه سلفی گری و ناصبیت خود قرار داده‌اند.

ضرورت آگاهی از نظام‌های باوری، ارزشی و رفتاری حضرت زهرا(س)

این پژوهشگر مسائل دینی در بخش دیگری از سخنانش، بر ضرورت بررسی و آگاهی از نظام‌های فرهنگی حضرت فاطمه(س) یعنی نظام باور، نظام رفتار و نظام ارزشی فرهنگ فاطمی توسط شیعیان تاکید کرد و گفت: مسئله امروز مسلمانان و شیعیان، نه روز شهادت ایشان بلکه دقیقا فرهنگ زندگی فاطمی است و اینکه فاطمه(س) به عنوان یک زن الگو، اسوه و معصوم، چه الگوهایی را برای جامعه در حوزه‌های مختلف اخلاقی، توحیدی، ولایت‌پذیری و... مطرح می‌کند؟

وی با بیان این‌که اهل بیت(ع)، فاطمه را حجت الهی معرفی کرده‌اند از این رو باید امروز نظام باور، نظام ارزشی و رفتاری وی را در جامعه مورد کنکاش و بررسی قرار داده و نهادینه کنیم، افزود: در خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) نظام باوری و ارزشی حضرت(س) کاملا صریح و بی پرده بیان شده است.

حجت الاسلام قربانی، با تاکید بر این‌که حضرت(س) در خطبه فدکیه، فلسفه احکام، سیستم اخلاقی و نظام اخلاقی اسلام را مطرح می‌کند، اما متاسفانه ما از آن غافل شده‌ایم، خاطرنشان کرد: به جای اینکه اصل نظام باور، نظام ارزش و رفتاری حضرت(س) را بشناسیم به حاشیه‌ها متمرکز شده‌ایم.

دفاع از ولایت، خا‌ص‌ترین رفتار فاطمی در خطبه فدکیه است

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که خا‌ص‌ترین رفتار فاطمی که در خطبه فدکیه ذکر شده است، دفاع از حریم ولایت بوده است، گفت: باید بررسی کنیم که حضرت فاطمه(س) چه فرمایشاتی در این رابطه داشته است؟ نظام رفتاری ایشان به خوبی نشان می‌دهد که چگونه باید از حریم ولایت دفاع کرد!

وی در این خصوص افزود: نقطه نظرات ابن ابی الحدید معتزلی درباره وقایع جریان یافته در حادثه شهادت حضرت زهرا (س) و ماجرای غصب خلافت برای بازشناسی نقش آن حضرت در دفاع از حریم ولایت وصی پیامبر اکرم (ص) بسیار مهم و راه گشاست.

حجت‌الاسلام قربانی بیان کرد: توجه شیعیان و همه مسلمانان به اصل مطلب یعنی جایگاه حضرت زهرا(س) به عنوان دختر رسول الله و حجت الهی برای مسلمانان بسیار ضروری است و نباید حواشی و امور متفرقه ما را از اصل ولایت پذیری و الگو بودن ایشان منصرف و غافل کند.

انتهای پیام

captcha