صادرات و واردات استان قزوین قبل و بعد از انقلاب به روایت آمار
کد خبر: 3788895
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
آنچه بودیم و آنچه شدیم/2

صادرات و واردات استان قزوین قبل و بعد از انقلاب به روایت آمار

گروه اجتماعی- معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین اعلام کرد: میزان صادرات قبل از انقلاب ازلحاظ وزنی 6000 تُن و ازنظر ارزشی 5 میلیون دلار بوده که این میزان در سال 96 ازلحاظ وزنی 482 هزار تُن و ازلحاظ ارزشی 580 میلیون دلار بوده است.

صادرات و واردات استان قزوین قبل و بعد از انقلاب به روایت آمار

علی‌اکبر کبیری معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: میزان صادرات قبل از انقلاب ازلحاظ وزنی 6000 تُن و ازنظر ارزشی 5 میلیون دلار بوده که این میزان در سال 96 ازلحاظ وزنی 482 هزار تُن و ازلحاظ ارزشی 580 میلیون دلار بوده است.
وی اعلام کرد: میزان واردات در قبل از انقلاب 80 هزار تُن باارزش 68 میلیون دلاری همراه بوده است و با توجه به اینکه در بخش صادرات رشد چندین برابری داشته‌ایم ولی میزان واردات در سال 96 ازلحاظ وزنی به 13 هزار تُن و ازلحاظ ارزشی به 840 میلیون دلار رسیده است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با اشاره به اینکه سهم صادرات استان قزوین از صادرات کل کشور 1.5 درصد است، خاطرنشان کرد: کالاهای استان قزوین به بیش از 60 کشور صادر می‌شود و یکی از ویژگی‌های استان متنوع سازی بازار هدف صادرات است.
وی عنوان کرد: محصولاتی ازجمله شوینده‌ها، آهن‌آلات، فولاد، شیشه، کاشی و سرامیک، لوازم‌خانگی، محصولات کشاورزی، کشمش، سیم و کابل، مشتقات نفتی و مواد شیمیایی ازجمله کالاهای صادراتی قزوین است.
به گفته کبیری محصولات قزوین به کشورهای اروپایی و دریای خزر، کشورهای منطقه آسیایی و عربی، آمریکا، کانادا، ایتالیا، یونان و اسپانیا، کشورهای حوزه آفریقایی و کنیا صادر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه به کشورهای اروپایی صنایع‌دستی و فرش استان و مواد اولیه پتروشیمی صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: استان قزوین رتبه برتر صادرات را در بخش‌های مختلف ازجمله رتبه نخست در صادرات شوینده‌ها را داراست.
این مسئول توضیح داد: استان قزوین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشد بسزایی در بخش صنعت داشته است به‌گونه‌ای که تنها تولیدکننده و صادرکننده «سی‌دی»، «دی‌وی‌دی» و چرخ‌خیاطی است، همچنین رتبه برتر صادرات کشمش، شیشه، کاشی، سرامیک، مشتقات نفتی، مواد غذایی و مصنوعات پلیمری را دارد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین بابیان اینکه بیش از 230 صادرکننده در استان اعم از واحدهای تولیدی و کشاورزی فعال هستند، ادامه داد: راه‌اندازی سایت نمایشگاهی استان یکی از اقدامات صورت گرفته بوده است تا محلی برای عرضه کالاهای تولیدی باشد.
وی تشریح کرد: از دستاوردهای انقلاب در استان قزوین می‌توان به تشکیل اتحادیه صادرکنندگان در استان، تشکیل کنسرسیوم صادراتی کشمش قزوین، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی جمهوری اسلامی ایران در عراق، قرقیزستان، اکراین و کنیا، اعزام هیئت‌های تجاری و بازاریابی به خارج از کشور و پذیرش هیئت تجاری از کشورهای مختلف دنیا اشاره کرد.
کبیری در پایان یادآور شد: در پیش از انقلاب اسلامی تنها یک شهر صنعتی در استان قزوین فعال بود ولی در حال حاضر بیش از 5 شهر صنعتی و 16 ناحیه صنعتی با بیش از 3500 واحد فعال هستند.
انتهای پیام

captcha