مباحث تربیتی اساس آموزش‌محوری قرآن در کشور باشد
کد خبر: 3788940
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
مهدی قره‌شیخلو:

مباحث تربیتی اساس آموزش‌محوری قرآن در کشور باشد

گروه فعالیت های قرآنی - رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم گفت: برنامه‌های آموزش قرآنی در کشور باید با محوریت مباحث تربیتی ادامه داشته باشد.

مباحث تربیتی اساس آموزش‌محوری قرآن در کشور باشدمهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: طی سال‌هایی که سازمان دارالقرآن تأسیس شده است، در مجموع 15 میلیون نفر در برنامه‌های آموزشی در دوره‌های مختلف آموزشی شرکت کرده‌اند، چرا که قطعا ما به این آموزش‌ها نیاز داشته‌ایم و این آموزش‌ها همچنان باید ادامه داشته باشد، اما در این میان موضوعی مطرح است؛ به نظر می‌رسد با وجود اینکه این آموزش‌ها لازم هستند، باید در نظر داشت که کافی نیستند. بر همین اساس محور آموزش در کشور باید به سمت کاربردی کردن قرآن و مباحث تربیتی قرآنی سوق داده شود.

وی ادامه داد: در این سازمان طی پنج سال گذشته این موضوع را در دستور کار خود قرار دادیم و شروع به انجام آن کردیم، کارشناسی‌های لازم نیز انجام شده و در حال حاضر هم دوره‌هایی را با عنوان سبک زندگی قرآنی شروع کرده‌ایم. البته طی چند سال گذشته حدود 300 کارگاه برگزار شده است و نزدیک به 20 هزار نفر در این کارگاه‌ها شرکت کرده‌اند.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم بیان کرد: این کارگاه‌ها بازخورد بسیار خوب و مثبتی را در بین مردم داشت که نشان‌دهنده این است که اغلب مردم مشتاق هستند تا با قرآن از این دیدگاه آشنا شوند و علاقه دارند که از قرآن در زندگی خود استفاده کنند.

قره‌شیخلو افزود: در همین راستا همایشی در چهارم بهمن ماه سال جاری برگزار شد که 7 جلد کتاب برای این دوره‌های آموزشی تدوین و در این همایش رونمایی شدند. امیدواریم که از سال بعد این کتاب‌ها جزو منابع درسی قرار گیرد.

وی تأکید کرد: بر همین اساس بنا داریم که در سال آینده روندی را که شروع کرده‌ایم، توسعه دهیم؛ به لحاظ کمی و کیفی نیز به مربی و همچنین منابع بیشتری برای مخاطبان مختلف در گروه‌های سنی نیاز داریم که کار سنگینی پیش روی ماست، اما باید تلاش کنیم که آموزه‌های قرآنی را در راستای فعالیت‌های خود قرار و آن را توسعه دهیم.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم با بیان اینکه کار کمیتی که کیفیت را به همراه نداشته باشد، تأثیرگذار نخواهد بود، اظهار کرد: قطعاً کیفیت کار در این‌ سال‌ها مورد نظر ما بوده و ما هم طبیعتاً به دنبال کمیت و کیفیت هستیم و خواهیم بود، اما هیچ گاه نباید کیفیت را فدای کمیت کرد و تلاش ما نیز در این مسیر این گونه بوده که باید به کیفیت نیز توجه شود.

قره‌شیخلو اظهار کرد: البته ممکن است در جاهایی نقص‌هایی در کارمان وجود داشته باشد که این امر طبیعی است، چرا که کاری که به صورت کشوری انجام می‌شود، کمی‌ها و کاستی‌هایی را به همراه دارد.

ایجاد شبکه جدید برای تعامل نخبگان قرآنی
وی بیان کرد: قطعاً این جمع از نخبگان قرآنی که امروز گرد هم آمده‌اند، باید شبکه فعالی را برای تعامل با یکدیگر تشکیل دهند تا بتوانند با یکدیگر مرتبط شوند و فضای بحث و گفت‌وگو، که امروز به آن توجه داریم، ادامه داشته باشد. قطعاً بر روی این موضوع برنامه‌ریزی خواهیم داشت و تصمیم ما این است که شبکه جدیدی را ایجاد کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم اضافه کرد: در واقع این شبکه باید شکل گیرد تا نخبگان در آن فعال شوند و بستری برای فعالیت‌های خود داشته باشند. همچنین این شبکه کمک می‌کند تا از نظرها و فعالیت‌های نخبگان قرآنی، دستگاه‌های بسیاری از جمله سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش، ارشاد و... استفاده کنند.

قره‌شیخلو در خصوص انتخاب نماینده‌ای از طرف این قشر برای حضور در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در واقع انتخاب نماینده سازوکار خود را دارد و با توجه به قانونی که وجود دارد، نمایندگانی انتخاب می‌شوند و در مجلس حضور پیدا می‌کنند اما منعی هم ندارد که جامعه نخبگان قرآنی هم نماینده‌ای را در مجلس داشته باشد. البته با نمایندگان مجلس تعاملات و جلسات مختلفی داریم که در این جلسات بحثها و راهکارهایی نیز ارائه می‌شود.

وی تأکید کرد: برای ادامه این راه و به جایی که باید دست یابیم راه پرمسئولیتی برعهده ماست. همه باید تلاش کنیم و هرکسی تا آنجا که می‌تواند باید به توسعه فرهنگ قرآنی جامعه کمک کند.

جامعه باید رنگ و بوی قرآنی‌ بیشتری داشته باشد
رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم تصریح کرد: در واقع جامعه پس از 40 سال پیروزی باید رنگ و بوی قرآنی بیشتری در مقایسه با آنچه اکنون وجود دارد، به خود بگیرد و در مقابل این امر با توجه به تجربه‌ای که طی این 40 سال کسب کرده‌ایم، باید تلاش کنیم تا اگر نقص‌ها و کم وکاستی‌هایی در این مسیر وجود دارد، آن را به صفر برسانیم.

قره‌شیخلو اظهار کرد: فعالیت‌های ما باید در دهه پنجم انقلاب جهشی‌تر، تأثیرگذارتر، فراگیرتر، با کیفیت بهتر و بدون هیچ گونه نقصی انجام شود که این کار نیز همانند کارهای دیگری که نیاز به همت و همکاری جمع کثیری دارد، این نیاز را می‌طلبد تا همه فعالان قرآنی بیش از پیش همکاری کنند تا بتوانیم اتفاقی را که به دنبال آن هستیم در آینده‌ای نزدیک شاهد باشیم.

رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم در پایان گفت: با وجود این در طول 40 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، شاهد کسب دستاوردهای قرآنی بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های پژوهشی، تبلیغی، ترویجی، آموزشی و... هستیم و باید به این دستاوردهای خود افتخار کنیم.

انتهای پیام

captcha