شاه‌میوه: حرکت جدی برای تربیت 10 میلیون حافظ انجام نشده است/ قره‌شیخلو: فعالیت 11 هزار تشکل مردمی قرآنی
کد خبر: 3789008
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳

شاه‌میوه: حرکت جدی برای تربیت 10 میلیون حافظ انجام نشده است/ قره‌شیخلو: فعالیت 11 هزار تشکل مردمی قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در مجتمع یاوران امام مهدی(عج) برگزار و در آن ضمن اعلام ایجاد 110 هزار تشکل فعال قرآنی مردمی بیان شد که حرکتی جدی و عمیق درباره تربیت 10 میلیون حافظ قرآن انجام نشده است.

شاه‌میوه: حرکت جدی برای تربیت 10 میلیون حافظ انجام نشده است/ قره‌شیخلو: فعالیت 11 هزار تشکل مردمی قرآنیبه گزارش ایکنا؛ غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی، رئیس هیئت داوران دوازدهمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع)، امروز 21 بهمن ماه در مراسم اختتامیه این مسابقات در جمکران گفت: این دوره از مسابقات به لحاظ کمی و کیفی در جهان اسلام بی نظیر است، زیرا در این دوره از مسابقات بیش از پنج هزار نفر از جمله بهترین قاریان و حافظان کشور نیز در این مسابقات حضور داشتند.

وی افزود: مردمی بودن از دیگر وجوه بارز و ممیز این دوره مسابقات است؛ همچنین در مسابقات دیگر محدودیت سنی وجود دارد ولی در این مسابقات افراد در سنین مختلف می‌توانند شرکت کنند ضمن اینکه اتباع خارجی از دیگر کشورها هم در این مسابقات حضور داشتند.

شاه میوه ادامه داد: از ویژگی دیگر مسابقات آن است که در کنار تجلیل از نفرات اول تا سوم، کسانی که به حد نصاب هم رسیده و امتیاز لازم را به دست آوردند جوایزی دریافت می‌کنند.

رئیس هیئت داوران با بیان اینکه نزدیک به 65 درصد شرکت‌کنندگان، جایزه حدنصاب را به دست آورده‌اند تصریح کرد: به دنبال فرمایش مقام معظم رهبری شاهدیم دائما سخن از تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور است و حرکت‌هایی هم در این زمینه انجام شده ولی به معنای واقعی حرکت عمیق و گسترده انجام نشده و گاهی می‌بینیم که حافظان سوره حمد و کوثر را هم به عنوان حافظ حساب می‌کنند.

پنج مسابقه این‌چنینی در کشور می‌تواند به تربیت 10 میلیون حافظ کمک کند

شاه میوه اظهار کرد: برای تحقق فرمایش آقا راهی جز توسعه این نوع مسابقات مردمی نداریم و معتقدم اگر پنج مسابقه مانند این مسابقات در سطح کشور برگزار شود می‌توانیم به تربیت ده میلیون حافظ نزدیک شویم.

وی بیان کرد: داوران از افراد شاخص در حوزه داوری و دارای مدارک علمی بودند و البته از تعدادی جوان با تجربه کافی و سواد علمی نیز استفاده شد که غالبا آزمون خود را به درستی سپری کردند.

وی تأکید کرد: 64 داور از 14 استان این مسابقات را قضاوت کردند و تنوع استفاده از داوران از استان‌های مختلف نیز افزایش یافته بود.

فعالیت 11 هزار تشکل مردمی قرآنی

همچنین مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن کشور، در سخنانی گفت: دستاوردهای قرآنی کشور بعد از انقلاب بسیار زیاد بوده است از جمله کسب 180 رتبه بین‌المللی از سوی جوانان کشور است و این در حالی است که قبل از انقلاب تنها دو رتبه بین‌المللی داشتیم.

وی افزود: قبل از انقلاب تعداد حافظان حداکثر به ده نفر می‌رسید ولی در آزمون‌های رسمی سالانه بیش از 70 هزار حافظ ثبت‌نام و شرکت می‌کنند و نزدیک به 80 درصد آنان هم بانوان هستند. اگر بانوان با قرآن مأنوس شوند فرزندان ما هم در این مسیر قدم برخواهند داشت.

وی با بیان اینکه فعالیت حدود 11 هزار تشکل مردمی قرآنی از دستاوردهای قرآنی بعد از انقلاب است که یکی از آن ها همین دارالقرآن امام علی(ع) است بیان کرد: اگر بخواهیم فعالیت‌های قرآنی در تراز انقلاب قرار گیرد راهی جز تقویت فعالیت‌های مردمی نداریم.

همچنین، مرتضی نجفی قدسی، مدیر دارالقرآن امام علی(ع) در سخنانی گفت: ما باید به ظرفیت‌های مردمی برای اعتلای فعالیت‌های دینی و قرآنی توجه بیشتر داشته باشیم و بستر لازم را فراهم کنیم.

وی افزود: اگر در عزاداری امام حسین(ع) و ایام فاطمیه(س) حضور مردم چشمگیر است همین عشق نسبت به قرآن هم در میان مردم وجود دارد ولی اینکه چرا مردم تشریک مساعی کمی دارند نیازمند تدبیر و برنامه است.

این فعال قرآنی تأکید کرد: تنها مسابقه مردمی در کشور منحصر به همین مسابقات است که یک خیر و نیکوکار قرآنی هزینه آن را تقبل کرده است؛ از این افراد در کشور زیاد داریم و باید این نوع مسابقات رواج یابد.

نجفی قدسی ادامه داد: کسانی از کشورهای همسایه به صورت لجنه‌ای به ایران سفر کرده و در این مسابقات حضور می‌یابند بدون اینکه ما هزینه سفر آنان را بدهیم.

مدیر دارالقرآن امام علی(ع) افزود: یکی از مهمترین مراکز تفسیری در حوزه بیت علامه طباطبایی است زیرا در این سال‌ها مرکز پرورش استادان تفسیر است و چندین سال است که دوره‌های پرورش استاد بیان تفسیر تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود 800 حافظ قرآن در این مسابقات حضور داشتند تصریح کرد: قبل از انقلاب تعداد محدودی حافظ داشتیم ولی امروز  نفرات زیادی مفتخر به این مسئله هستند.

داعش زایده تفکر سقیفه است نه ابن‌تیمه

همچنین آیت‌الله علوی بروجردی در سخنانی گفت: داعش زائیده تفکر سقیفه است و نه ابن تیمیه زیرا اهل سقیفه لباس اهل اسلام بر تن کرده بودند ولی از اسلام حقیقی بهره‌ای نداشتند.

وی افزود: حفظ و قرائت قرآن مقدمه برای عمل به قرآن است و با گذشت چهار دهه از انقلاب باید به بلوغ و عقلانیت در این مسیر برسیم و عمل به قرآن در کشور بیشتر مشهود باشد.

انتهای پیام

captcha