تظاهرات مردم ترکیه در حمایت از مسلمانان چین
کد خبر: 3789067
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲

تظاهرات مردم ترکیه در حمایت از مسلمانان چین

گروه بین‌الملل ـ گروهی از مردم ترکیه در اعتراض به سیاست‌های دولت چین علیه تُرک‌‌های این کشور (اویغورهای مسلمان) در شهر بورسا و استانبول تظاهرات کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ گروهی از شهروندان ترکیه به دعوت «جنبش انسان و تمدن» به منظور اعتراض به فشار و سیاست سرکوبگرانه دولت چین علیه مردم مسلمان اویغور در ترکستان شرقی مقابل مسجد فاتح استانبول تجمع کردند.

ده‌ها تن از آنان امروز یکشنبه(21 بهمن ماه) پس از نماز صبح با حمل پرچم تُرکستان شرقی و شعارهایی مانند «علیه ظلم دعا کن»، «مردم ترکستان تنها نیستند» و «ملت مسلمان ذلت را قبول نکن» اعتراض خود را به چین ابراز داشتند.

سرکان دمیرل، یکی از اعضای جنبش مذکور طی سخنانی به نمایندگی از شرکت‌کنندگان اظهار کرد: «هدف چین از زمان اشغال ترکستان شرقی نابودی هویت مسلمانان است. اویغورها به علت اعتقادات و هویت ناب اسلامی خود، مورد نسل‌کشی قرار می‌گیرند.

دولت جمهوری خلق چین برای آنان دو گزینه تعیین کرده است؛ با فرهنگ مردم این کشور همگون شده و مانند آنان زندگی کنید یا جان خود را از دست خواهید داد.

ترکستان شرقی از 70 سال گذشته تحت اشغال چین قرار دارد و به دلیل عدم دسترسی به دنیای خارج نمی‌تواند ظلمی که به مردم این منطقخ وارد می شود را به گوش جهانیان برساند.

سیصد و پنجاه هزار مسلمان در چین زندانی هستند. امید آنها به ترکیه است. این کشور باید با اعمال فشار بر چین و انجام اقدامات لازم در اسرع وقت به یاری اویغورها بشتابد.»

پس از این سخنرانی شرکت‌کنندگان برای مسلمانان اویغور در منطقه ترکستان شرق چین دعا کردند.

تظاهرات در بورسا

گزارش آناتولی همچنین حاکی است؛ مردم شهر بورسای ترکیه نیز امروز در اعتراض به سیاست‌های سرکوبگرانه جمهور خلق چین علیه مسلمانان اویغور در ایالت تُرکستان شرقی (سین کیانگ) این کشور تظاهرات کردند.

آنها پس از ادای نماز صبح در بزرگترین مسجد بورسا، با حمل پرچم تُرکستان شرقی و شعار«علیه ظلم دعا کن» اعتراض خود را به دولت چین را ابراز داشتند.

عبدالحمید امین یکی از تُرک‌های اویغور در این تجمع با قرائت بیانیه آنان اظهار کرد: «حدود پنج میلیون نفر از مسلمانان چین در اردوگاه‌های بازآموزی (شستشوی مغزی) زندانی هستند. اویغورها در تُرکستان شرقی امکان ادای فرایض دینی، از جمله نماز و روزه را ندارند.

چین قصد پاکسازی قومی در این منطقه را دارد. ما منتظر صدای جهان اسلام هستیم. به فرموده حضرت علی، «اگر نمی‌توانی با ظلم مقابله کنی، لااقل آن را بر زبان بیاور». ما نیز می‌خواهیم صدای اعتراض به این ظلم باشیم».

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha