آماری از موقوفات مسجدسلیمان در پس از پیروزی انقلاب
کد خبر: 3789348
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳

آماری از موقوفات مسجدسلیمان در پس از پیروزی انقلاب

گروه اجتماعی ـ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مسجدسلیمان آماری از موقوفات این شهرستان در پس از پیروزی انقلاب اسلامی را بیان کرد.

آماری از موقوفات مسجدسلیمان در پس از پیروزی انقلاب

به گزارش ایکنا از خوزستان، اسدالله رشیدی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مسجدسلیمان دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی را در طی چهار دهه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بیان کرد.

وی گفت: در زمان طاغوت و رژیم وابسته شاهنشاهی به تمامی سردمداران شرق و غرب خصوصا تحت سلطه آمریکای جنایتکار توجه جدی به مسائل فرهنگی و مذهبی در سطح کشور چه در میان جامعه شهری و چه در میان جوامع روستایی صورت نگرفت و اصلا در دستور کار رژیم طاغوت و ستمشاهی نبوده و هر جایی که چند جوان جهت پرداختن به مسائل دینی دور هم جمع می شدند به شدت بر خورد و چه بسا اینکه دستگیر و به جرم اشاعه فرهنگ اسلامی و مذهبی روانه زندان های مخوف ساواک شده و سر از شکنجه های گاه های آنان در می آوردندو بعضی از این عزیزان نیز در بحبوحه انقلاب جان خود را فدای دین و عقیده خود نمودند.

رشیدی افزود: اگر بخواهیم مقایسه ای به لحاظ آماری در طی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن در زمینه ساخت و احداث و یا وقف داشته باشیم متاسفانه توجه جدی به مقوله وقف نشده و این سنت خدا و رسولش بر زمین مانده بود. به لطف پیروزی انقلاب اسلامی و شکوفا شدن نهال انقلاب در سراسر کشور عزیزمان وقف و احداث مسجد و اماکن مذهبی و همچنین ساماندهی بقاع متبرکه آغاز شد. در سطح شهرستان‌های مسجدسلیمان، اندیکا و لالی وقتی که گریزی به آمار می زنیم واقعا شگفت آور می باشد، اگر بخواهیم مقایسه‌ای کوتاه داشته باشیم در زمینه موقوفات و بقاع متبرکه قبل و بعداز انقلاب و اسلامی باید اذعان نمائیم که موقوفات زمان طاغوت دست طاغوت بوده که در راستای مقاصد شوم خود استفاده می‌شده و هیچگونه بهره‌ای به اصحاب وقف و موقوفه علیه صورت نمی‌گرفت. 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مسجدسلیمان ادامه داد: این در حالی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تمامی نیات واقفین خیراندیش بصورت کامل درحال اجرائی شدن است و تمامی افراد قید شده در نیت واقف بهره کافی را از موقوفه میبرند. در زمینه وقف زمین و ملک جهت احداث وساخت مسجد و یا حسینیه در قبل از انقلاب اسلامی در مسجدسلیمان شاید تعداد مساجد به اندازه انگشتان دستان هم نمی رسید ولی به لطف انقلاب در حال حاضر حدود 82 مسجد و زمین جهت احداث مسجد وقف شده داریم. تعداد حسینیه های شهرستان 12 باب می باشد. در شهرستان لالی هم که قبل از انقلاب تا حدود دو دهه بعد از انقلاب هم بخشی از شهرستان مسجدسلیمان بودقبل از انقلاب مساجد شهر لالی حدود 3 مسجد بوده ولی با شکل گیری انقلاب این مهم در حال حاضر به حدود 35 مسجد و زمین جهت احداث مسجد وقف شده است تعداد حسینیه ها هم در این شهرستان حدود 6 باب است. در شهرستان اندیکا هم چون بخشی از شهرستان مسجدسلیمان بود در قبل از انقلاب می توان گفت یک یا دو باب مسجد وجود داشته و این مهم با ورود انقلاب اسلامی به تعداد 79 مسجد و زمین وقف شده جهت مسجد داریم و تعداد 10 حسینیه که این آمار نشان می دهد که مضمون بیان رهبر کبیر انقلاب که اسلامیت ایران عین جمهوریت و جمهوریت آن عین اسلامی بودن آن است لذا انقلاب توجه جدی به دین و مسائل مذهبی نموده که در زمان جنگ تحمیلی که هنوز در حال شکل گیری بود با ساخته شدن و احداث مساجد تمامی آنها به سنگر تبدیل شده و مکانی شدند برای بسیج و سازماندهی نیروی مردمی جهت اعزام به مناطق عملیاتی حق علیه باطل.

وی گفت: در حوزه بقاع متبرکه نیز تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اصلا توجهی به بقاع متبرکه نمی شد و فقط به صورت سنتی توسط اهالی و معتمدین محلی در مناطقی که بقاع متبرکه وجود داشت اداره می شدند. با شروع انقلاب اسلامی و به رای گذاشتن قانون اساسی و تایید آن از سوی مردم و مراجع و شکل گیری نهادهای انقلاب اسلامی سازمان حج و اوقاف و امور خیریه هم در راستای صیانت از بقاع متبرکه و موقوفات که در زمان رژیم ستمشاهی همه آنها به تاراج رفته بود با پیام و حکم بنیانگذار جمهوری اسلامی موقوفات به حال سابق خود و به وقفیت درآمده که با صدور این فرمان تاریخی حضرت امام (ره) جان تازه ای به موقوفات داده شد و برنامه اصلی سازمان که همان احیاء موقوفات و عمران و آبادی بقاع متبرکه بود شکل گرفت و سازمان اوقاف گام در این طریق گذاشت که به لطف خداوند و پی گیری مجدانه همه همکاران در سراسرکشور موقوفات جان تازه به خود گرفته و الحق و الانصاف زنده شده اند.

رشیدی افزود: در حیطه کاربقاع متبرکه نیز با ساماندهی این بقاع متبرکه، ثبت تمامی بقاع متبرکه در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف انجام شد. کار سازمان اوقاف در مجموعه بقاع متبرکه بصورت چشمگیر بوده به طوریکه در حوزه بقاع متبرکه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ بقعه یا امامزاده ای بصورت فنی و یا سیستمی احداث یا مرمت و یا تعمیر و نگهداری انجام نگرفت این در حالی است که در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بقاع متبرکه سطح بندی صورت گرفته و به عنوان بقاع شاخص، ملی، استانی و یا شهرستانی دسته بندی شده که هر کدام از این بقاع متبرکه دارای ویژگی منحصر به فرد خود بوده که در تمامی فصول سال پذیرای زائرین از اقصی نقاط کشور اسلامی است. 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مسجدسلیمان بیان کرد:  در سطح شهرستان های مسجدسلیمان ، اندیکا، لالی تعداد 35 مورد بقعه متبرکه ،امامزاده ،مقام ، قدمگاه وجود دارد که همگی این بقاع متبرکه بنوعی ازبعد ازانقلاب تعمیر و مرمت و یا احداث ساختمان جدید در آنها صورت گرفته است. امید است در سایه وحدت و همدلی مسئولین نظام مقدس اسلامی و در سایه توجهات حضرت ولیعصر(عج) و در سایه منویات مقام عظمای ولایت سازمان اوقاف وامور خیریه و تمامی همکاران پرتلاش و جهادی همیشه در راه دین وخدمت به به دستگاه ائمه معصومین (ع) و احیای موقوفات واجرای نیت واقف و عمران و آبادی بقاع متبرکه لحظه ای درنگ نکنیم.

انتهای پیام 

captcha