به گزارش ایکنا؛ نخستین روز از برگزاری سی و هفتمین جشنواره بینالمللی «تئاتر فجر» در حالی روز گذشته در سالنهای نمایشی پایتخت با اجرای آثار متعدد تئاتری سپری شد که چندان فضای باشکوه و باطراواتی را بر کلیت فضای حاکم بر آن نمیتوان متصور بود و باید گفت که سرآغاز بزرگترین رویداد تئاتر کشور در طلیعه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برخلاف سالهای گذشته از گرما و حرارتی که اتفاقاً بیش از پیش انتظارش میرفت، بینصیب بود.
معمولاً یک رویداد تئاتری آن هم در سطح «تئاتر فجر» با آئینهای نمایشی، برنامههای جنبی و تبلیغات وسیع شهری و اعلان رسمی مدیریت فرهنگی پایتخت باید همراه باشد اما حداقل در گذر از چهار راه ولیعصر(عج) و مجموعه تئاتر شهر و محوطه بوستان دانشجو به عنوان شریان اصلی تئاتر که سایر رویدادهای برنامهریزی شده به منظور برگزاری جشنواره «تئاتر فجر» از آنجا منشعب میشود، شور و حال قابل توصیفی که بتواند توجه رهگذران و حتی اهالی تئاتر را حداقل به مکثی کوتاه و در جریان قرار گرفتن برنامههای جشنواره وا دارد، مشاهده نشد.
از این مسائل بگذریم باید به نکته مثبت دیگری نیز در مدیریت جشنواره در اجرای منضبط نمایشهای صحنهای شرکتکننده در آن اشاره کرد و اینکه خوشبختانه از همان روز نخست و با تمهید سازنده ستاد برگزاری، اجرای آثار در سالنهای مختلف مجموعه تئاتر شهر برطبق جدول زمانبندی و بدون بروز کوچکترین مشکلی صورت گرفت.
بارش باران هم موجب شد که حداقل در روز نخست جشنواره بساط دستفروشان در پیرامون ساختمان تئاتر شهر و محوطههای اطراف که محل تردد میهمانان خارجی جشنواره نیز است برچیده شود، معضلی که طی ماههای گذشته به شکلی بیرویه شاهد ازدحام آنها در معابر منتهی به این مجموعه بودیم و اگر همچنان با وجود تدابیری که ستاد جشنواره و مدیریت تئاتر شهر نسبت به ساماندهی آنها اندیشیده است، برطرف نشود، وجهه خوبی برای شأنیت جشنوارهای معظمی همچون «تئاتر فجر» نخواهد داشت.
اما مسئله دیگری که میتوان به آن اشاره داشت اینکه توقع میرفت جشنواره «تئاتر فجر» به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در جهت برگزاری هرچه باشکوهتر خود اقدام به برگزاری محافلی داشته باشد که ضمن معرفی و اعلان عمومی مؤثر آن، موجبات اقبال بیشتری از سوی مخاطب عام را در ادامه فراهم آورد چرا که به هر حال سالهاست که جشنواره «تئاتر فجر» با شعار «تئاتر برای همه» سعی در ایجاد قرابت و نزدیکی عام مردم با مقولهای مؤثر به نام تئاتر دارد.
در این راستا اگر ستاد و دبیرخانه جشنواره همچون جشنواره بینالمللی «تئاتر عروسکی» اقدام به برپایی کارناوالی با حضور همه اهالی تئاتر، پیشکسوتان تئاتر و مسئولان هنری میکرد این امر شاید تأثیر مثبتی در معرفی این رویداد هنری و تبیین دستاوردهای آن در طول سی و هفت دوره برگزاری آن داشت، به ویژه اینکه با برپایی و راهاندازی این کارناوال در جریان راهپیمایی باشکوه روز گذشته، علاوه بر شور و نشاط بیشتر راهپیمایی به موجب حضور چهرههای سرشناس و محبوب هنری میان مردم، اعلان مؤثری نسبت به برگزاری جشنوارهای بود که از عصر آن روز قرار بر افتتاح آن بود.
به هر حال با توجه به فشردگی برنامههای جشنهای سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و تداخل برخی از جشنوارههای هنری فجر همچون «تئاتر فجر» با «موسیقی فجر»، دوستان مسئول در معاونت هنری که متولی برگزاری آنها هستند باید با استفاده از اهرمهای تبلیغاتی مؤثرتری هر کدام از این رویدادها را بیش از پیش و در خور شأن آنها به طرفدارانشان معرفی و تبلیغ کنند.
البته از نکته دیگری نیز نباید غافل بود و آن اینکه تصمیمگیرنده در مورد بخش عمدهای از این تبلیغات به ویژه در حوزه تبلیغات محیطی و شهری سازمان زیباسازی شهر تهران است که بنا به دلایلی موضعی منفعل در این زمینه داشته و دارد و تاکنون حداقل در مورد دو جشنواره «تئاتر فجر» و جشنواره «موسیقی فجر» رفتار آنها به منظور هر چه مؤثرتر بودن تعاملات با ستاد برگزاری این جشنوارهها منفی بوده و گلایه دبیران جشنوارههای فجر را به همراه داشته است.
به قلم امیرسجاد دبیریان
انتهای پیام