امامزاده هاجر خاتون؛ نگین طلایی سنندج
کد خبر: 3789417
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳

امامزاده هاجر خاتون؛ نگین طلایی سنندج

گروه فرهنگی ــ امام‌زاده هاجره خاتون خواهر امام رضا(ع) و فرزند امام موسی کاظم(ع) است که در سفر امام رضا(ع) به خراسان در سنندج رحلت کرده و در محله قدیمی سرتپوله شهر سنندج به خاک سپرده شده است.

امامزاده هاجر خاتون؛ نگین طلایی سنندجبه گزارش ایکنا از کردستان، جاذبه‌های مذهبی استان کردستان در کنار جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان‌های مختلف استان همواره مورد توجه مردم خوش‌ذوق ایران زمین بوده است، به گونه‌ای که در ایام مختلف سال شاهد ورود جمعیت قابل توجهی مسافران و گردشگران به این استان مرزی هستیم.
وجود مقبره هاجره‌ خاتون در سنندج به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان جایگاهی برای دعا و نیایش و نذر و نیازهای مردم استان کردستان و زوار این بانوی گرامی است و مصداق بارز ارادت اهل سنت به پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) است.
امام‌زاده هاجره خاتون خواهر امام رضا(ع) و فرزند امام موسی کاظم(ع) است که در سفر امام رضا(ع) به خراسان در سنندج رحلت نموده و در در محله قدیمی سرتپوله شهر سنندج به خاک سپرده شده است.

مسجدی در کنار مقبره امام‌زاده هاجره خاتون توسط «ملایعقوب » بنا شده که به اسم مسجد هاجره خاتون شهرت یافت. مرحوم حاج شیخ شکرالله پدر حاج شیخ عبدالله آن را مرمت کرد و مرحوم حاج جلالی فرزند مرحوم محمدصادق، یک دانگ از مغازه‌های پاساژ شهبازی را وقف مسجد هاجره خاتون کرد.
مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون یکی از مهم‌ترین مسجدهای شهر سنندج محسوب می‌شود که توسط «عارف حاج شیخ شکرالله» مشهور به «شهباز سنه‌دژ» بازسازی و توسعه یافت و موقوفات زیادی را برای این مجموعه در نظر گرفت.

معرفی مرقد امامزاده هاجر خاتون خواهر امام رضا (ع) در سنندج
استفاده از معماری سبک کردستانی در ایجاد ایوان ستون‌دار در سمت جنوب از دیگر ویژگی‌های این بنای تاریخی است. استفاده از گچبری‌های زیبا و نقوش پی‌‌در‌پی گل و گیاه که به وسیله استادان و هنرمندان بزرگ تزیین شده از دیگر ویژگی‌های این مکان است.
بافت تاريخی و فرهنگی اين مقبره همواره موجب شگفتی و تأثيرگذاری شگرفی بر بازديد كنندگان و زائران اين حرم از سراسر كشور بوده است. مقبره اين بزرگوار بر اساس اعتقادات مردم اهل سنت كردستان و مسلمانان اهل سنت ساخته شده و به شكل ويژه ای نشانگر ارادت و محبت ويژه مردم سنندج و استان كردستان به اين امامزاده و ائمه اطهار(ع) در طول تاريخ بوده است.
این مسجد دارای دو درب ورودی در اضلاع غربی و شرقی یعنی مسیر بازارچه سرتپوله است. در قدیم مردم به زنجیر درب غربی دخیل می‌بستند و از روح طاهره هاجره خاتون مدد می‌جستند.

معرفی مرقد امامزاده هاجر خاتون خواهر امام رضا (ع) در سنندج

مسجد و مقبره هاجره خاتون با شماره 2770 در تاریخ 19 مرداد 1379 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در چند سال اخیر پروژه احداث سردرب شمالی و ساماندهی صحن امامزاده هاجره خاتون با هدف ساماندهی وضعیت عمرانی بقعه و تسهیل ورود زوار این بقعه متبرکه به انجام رسید.

معرفی مرقد امامزاده هاجر خاتون خواهر امام رضا (ع) در سنندج

این پروژه در مساحت 243 متر شامل احداث سردرب ورودی، احداث 19 سرویس بهداشتی، وضو خانه مجهز و ساماندهی فضای صحن شمالی بقعه می باشد و عملیات اجرایی آن توسط بنیاد مسکن از سال 1395 آغاز شده وبا اعتبار 2 میلیارد تومان در فروردین ساجاری 100 درصد تکمیل شده است.
امید است مسافرانی که قصد سفر به استان کردستان و به‌ویژه سنندج را دارند به مرقد مطهر بی‌بی هاجره خاتون مشرف شوند و حاجاتشان را از وی طلب کنند.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
سرکوت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۲ - ۲۱:۰۶
1
0
اطلاعاتی خوبی داد.
بدک نیست....
captcha