تربیت نیروهای متعهد و فرهیخته در کانونی مسجدی در منطقه مرفه نشین
کد خبر: 3789550
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲

تربیت نیروهای متعهد و فرهیخته در کانونی مسجدی در منطقه مرفه نشین

کانون سیدالشهدا (ع) کانون جامعی است که در حوزه های فرهنگی، مذهبی و علمی در سطح منطقه شمیران فعالیت می‌کند.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: کانون فرهنگی و هنری سیدالشهداء(ع)مسجد مفتخر، کانونی جامعی است که در حوزه های فرهنگی، مذهبی، علمی و پژوهشی در سطح منطقه شمیران و شهر تهران فعالیت دارد و قلمرو همه حوزه های فرهنگی از جمله مسجد، مدرسه، خانواده، جوانان، رسانه و ... را در اولویت برنامه های خود قرار داده است. این کانون فرهنگی هنری در مجاور مسجد مفتخر یکی از مساجد قدیمی تهران در محله قیطریه با قدمتی بیش از 53 سال واقع شده است.

کانون فرهنگی هنری سیدالشهدا(ع) مسجد مفتخر اگر چه در منطقه بالا شهر تهران و محله به اصطلاح مرفه نشین واقع شده است،ولی توانسته بسیاری از نوجوانان و جوانان را جذب برنامه های فرهنگی و مذهبی این کانون کند،به گونه ای که بسیاری از آنها برنامه های این مسجد و کانون را به دیگر مراکز فرهنگی ترجیح می دهند.

این کانون فرهنگی هنری با الهام از آموزه های قرآن کریم و مکتب اهل بیت(ع) و ارزشهای انقلاب اسلامی و با بهره گیری از حضور علماء،اساتید، اندیشمندان،فرهیختگان،بسیجیان،کادر مؤمن،شایسته و متدین، درصدد ترویج و تعمیق فرهنگ ناب اسلامی در جامعه، علی الخصوص جوانان و نوجوانان منطقه شمیران دارد.

 ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت یکی از رویکردهای این کانون است،به طوری که ورودی کانون با تندیس و نام و یاد شهدا مزین شده است و برگزاری یادواره شهدا و بزرگداشت شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم یکی از برنامه هایی است که در این کانون مورد توجه است.

برای معرفی فعالیت ها و برنامه های این کانون فعال با امام جماعت و مدیر کانون فرهنگی هنری سیدالشهدا(ع) مسجد مفتخر گفت وگویی ترتیب دادیم که  در ادامه می خوانید:

 حجت الاسلام «صادق غلامی»، با اشاره به برنامه ها و فعالیت هایی که در این کانون فرهنگی هنری برگزار می شود، گفت: تلاش بی وقفه و مستمر در جهت ارتقای معنوی و اخلاقی اعضاء مرتبط با کانون، با تربیت انسانهای مؤمن و فرهیخته و دارای توان بالا در عرصه فرهنگ، ترویج ارزشهای مذهبی و اخلاقی برای رسیدن به محیطی امن و معنوی در سطح منطقه و شهر تهران برای حال و آینده جزو اولویت های کاری در این کانون  است.

 وی  بیان کرد:کانون فرهنگی هنری سید الشهدا(ع) مسجد مفتخر ضمن همکاری با سایر مراکز فرهنگی مانند مدارس، بسیج، حوزه های علمیه، مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر نهادهای فرهنگی دولتی و غیر دولتی؛ با برنامه ریزی مناسب و بهره گیری از امکانات موجود، تلاش می کند، استقلال مالی کانون را حفظ  کند و محیط این کانون را به محیطی سالم و متناسب با آزاداندیشی فکری بر اساس اصول و مبانی دین اسلام، مکتب اهل بیت(ع) و آرمانهای انقلاب اسلامی تبدیل کند.

 امام جماعت مسجد مفتخر با اشاره به تعامل این کانون با مدارس و مسئولین آموزش و پرورش اظهار کرد: تامین نیازهای فکری و فرهنگی دانش آموزان منطقه با در نظر گرفتن اولویت های کانون در قالب پیوند «خانواده،مسجد و مدرسه» از رویکردهای کاری این کانون محسوب می شود، علاوه بر آن کانون مسجد مفتخر با شناسایی زنان سرپرست خانوار تلاش می کند، در راستای حمایت از آنها با فراهم کردن مشاغل خانگی برای بانوان همانند هنرهای تزیئنی و دستی با همکاری پارک قیطریه مکانی را برای فروش هنرهای دستی آنها برپا کند، تا از این طریق بتوانند بخشی از مخارج زندگیشان را تامین کنند.

وی مشاوره خانواده، مهد رضوان،گروه شعائر اسلامی، تربیت بدنی، دارالقرآن، واحد رسانه و واحد خواهران را از بخش های مسجد مفتخر نام برد و گفت: مرکز مشاوره کانون از سال ۹۶ با رویکرد اسلامی در شهر تهران و  با همکاری بنیاد ملی خانواده راه اندازی شده است که در زمینه مقدمات ازدواج، مسایل نوجوانان، برگزاری همایش های خانواده، دختران و پسران با حضور اساتید برجسته دانشگاهی فعالیت دارد.

غلامی با اشاره به  تهاجم فرهنگی دشمن خاطر نشان کرد: مناطق مرفه نشین همانند مناطق محروم در معرض تهاجم فرهنگی دشمن هستند، به همین جهت تمام تلاش ما در این کانون در این راستا بوده است که از خردسالان تا جوان و میانسال و سالخورده زمینه حضورشان در این مرکز فرهنگی مذهبی فراهم شود و خوشبختانه استقبال از برنامه های این کانون و مسجد به اندازه ای بالا است که در زمان اقامه نمازهای جماعت با حضور گسترده نمازگزاران روبرو هستیم و در بسیاری مواقع با کمبود فضا برای حضور آنها روبرو  می شویم.

برنامه های قرآنی، تدبر در قرآن و برنامه های هنری بخشی از برنامه های این کانون به شمار می آید، به گفته غلامی در این کانون همه نوع کلاس از عقیدتی و مذهبی تا هنری و فرهنگی برای سلیقه ها و گروههای سنی برگزار می شود. وی گفت: برگزاری کلاسهای خلاقیتی با هدف  کشف استعدادهای خردسالان از دیگر برنامه هایی است که در این کانون برگزار می شود، زیرا از این طریق خردسالان با انجام کارهای گروهی برخی مباحث  دینی را همراه با خلاقیت می آموزند و با ایجاد فرصتهای تربیتی جهت پرورش استعدادهای فرهنگی و مذهبی آنان سعی می شود، رونق حضور همه اقشار در این کانون فرهنگی هنری فراهم شود.

مهد و پیش دبستانی رضوان کانون فرهنگی هنری سیدالشهدا(ع) از دیگر بخش های این کانون است که این  مهد کودک مفاهیم اجتماعی را که ضروری است،کودک زیر ۷ سال بیاموزد با اقتباس و الگو گرفتن از سیره پیامبر(ص) در قالب داستان و نمایش ارائه  می دهد، به گفته غلامی این داستان‌ها مشتمل بر موضوعات عادی در روند زندگی است برای مثال در پویش بهداشت فردی از شخص پیامبر(ص) به عنوان کسی که همیشه مسواک را همراه داشته و لباس‌های مرتب و تمیز می پوشیده و همیشه خوشبو معطر بوده است یاد می‌شود و این موضوع به صورت قصه ای طراحی شده و برای کودکان توسط مربی و کمک مربی بیان می شود.

 غلامی خاطر نشان کرد: در مهد رضوان علاوه بر رشد و شکوفایی کودکان، حضور مادران در کلاس ها و هم اندیشی ها ( که از قبل طراحی شده) به همراه ارائه بسته محتوایی به مادران طراحی شده، حضور مادران در حلقه های آموزشی و تربیتی بر پایه سلامت مادران از لحاظ  جسمی و روانی برنامه ریزی شده است تا علاوه بر داشتن آهنگ رشد برای مادر و کودک، شرایطی پیشگیری و رفع آسیب از خانواده ها در نظر گرفته شود.

 امام جماعت مسجد مفتخر ادامه داد: رویکرد مهد در آموزش کودکان بازی بوده تا مهارت جستجوگری و تفکر را با هدف انتخاب گری درست در کودک ایجاد کند . اولویت اول در مهد رضوان آموزش مفاهیم اخلاقی، مهارت های اجتماعی و آداب زندگی با روش بازی است  که این مهم  آهسته و پیوسته تا شکوفا کردن کودک ادامه می یابد.

وی راه اندازی صندوق قرض الحسنه امام حسن مجتبی(ع) به منظور دستگیری از نیازمندان را از دیگر فعالیت های این کانون برشمرد و گفت: این صندوق با سرمایه گذاری با حضور نمازگزاران وام هایی را نیز در اختیار اعضا قرار می دهد و  با راه اندازی خیریه امام حسن مجتبی(ع) به نیازمندان و مستمندان شناسایی شده کمک های فرهنگی و اقلام غذایی اهدا می کند.

انتهای پیام

captcha