آینده مبهم آموزش اسلامی در ایالت «هسن» آلمان
کد خبر: 3789555
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳

آینده مبهم آموزش اسلامی در ایالت «هسن» آلمان

گروه بین‌الملل ـ مدت‌هاست که وضعیت آموزش اسلامی در مدارس ایالت «هسن» آلمان، مبهم و نامشخص است و این اتفاق، بسیاری از مسلمانان ساکن در این ایالت‌ها را نگران کرده است.

 به گزارش ایکنا؛ در عین حال دولت ایالتی اعلام کرده است که تا هفته آینده درباره آموزش اسلامی تصمیم می‌گیرد. مسئولان ایالت هسن در سال ۲۰۱۳، اتحادیه ترکی - اسلامی دیتیب را همکار خود در امر آموزش اسلامی معرفی کردند. در آن زمان، یورگ اوه هان، وزیر ادغام وقت ایالت هسن در یکی از سخنرانی‌های خود از دیتیب به عنوان شریک قابل اعتماد یاد کرد.

این در حالی است که با گذشت شش سال وضعیت به کلی تغییر کرده و اکنون حتی آینده آموزش اسلامی در ایالت هسن نامشخص است. آن‌طور که یکی از سخنگویان وزارت فرهنگ در ویسبادن، مرکز ایالت هسن اعلام کرده است: الکساندر لورتس، وزیر فرهنگ این ایالت، هفته آینده درباره همکاری دولت با اتحادیه دیتیب در ارتباط با آموزش اسلامی تصمیم‌گیری می‌کند. البته زمان زیادی برای تصمیم‌گیری وجود ندارد، زیرا در دو سال اخیر، آموزش اسلامی در هسن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ وزیر فرهنگ ابتدا گزارش‌هایی درباره وابستگی دیتیب به دولت ترکیه دریافت کرد. سپس در جلسه‌ای به مسئولان اتحادیه اعلام شد که باید استقلال خود را تا پایان سال اثبات کنند. در همین حال، اتحادیه بخشی از قوانین خود را تغییر داد. هنوز مشخص نیست که تغییرات ایجاد شده در اتحادیه برای ادامه همکاری در هسن کافی است یا خیر. در عین حال، مسئولان وزارت فرهنگ اعلام کرده‌اند که امکان آموزش اسلامی برای دانش‌آموزان مسلمان، بدون مشارکت اتحادیه ترکی اسلامی دیتیب نیز امکان پذیر است.

براساس توافقنامه جدید دولت ائتلافی سبز- سیاه، این امکان به دولت داده شده است تا آموزش اسلامی را در این ایالت به عهده بگیرد، این در حالی است که براساس قانون اساسی آلمان، آموزش مذهبی باید برعهده جوامع مذهبی باشد و اگر دولت در این امر دخالت کند، برخلاف قانون بی‌طرفی عمل کرده است.

با این اوصاف، مسئولان ایالت هسن برای آموزش اسلامی با مشکلات روبرو هستند. در حالی که ایالت‌های دیگر مانند نوردراین وستفالن یک هیئت مشورتی ایجاد کرده‌اند، در هسن، مدت‌هاست که اتحادیه ترکی اسلامی دیتیب و جامعه احمدیه با دولت برای آموزش اسلامی همکاری می‌کنند.

دولت ائتلافی تا چند سال پیش به این سیستم افتخار می‌کرد و حالا به نظر می‌رسد که جدایی دولت از دیتیب کمی پیچیده باشد. چرا که اتحادیه ترکی اسلامی دیتیب می‌تواند علیه این اقدام دولت به دادگاه شکایت کند، پرونده شکایت سال‌ها هر دو طرف را درگیر خواهد کرد و در نهایت تنها آموزش اسلامی در این ایالت ضربه می‌خورد. در حال حاضر، اثرات مشکلات محسوس است. در سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۹، حدود ۳۱۰۰ دانش‌آموز، آموزش‌های اسلامی را  زیر نظر ۱۰۰ معلم می‌گذرانند. این دانش‌آموزان از ۵۶ مدرسه ابتدایی و دوازده مدرسه متوسطه هستند، این در حالی است که ۱۸۰۰ مدرسه در ایالت هسن وجود دارند. برنامه آموزش اسلامی در حال حاضر برای مدارس متوسطه به حالت تعلیق درآمده است.

این مسئله همچنین در مورد برنامه‌ریزی آموزشی معلمان در دانشگاه فرانکفورت و گیسن نیز صدق می‌کند. افرادی که تحت آموزش این گروه قرار می‌گیرند، برای آموزش دینی در مدارس انتخاب می‌شوند. در این میان، «بکیم آگای»، اسلام‌شناس سرشناس، خواستار حل و فصل سریع این مشکل شده است. آگای در این ارتباط گفت:«مشکلات فعلی موجب بی‌اعتمادی دانش‌آموزان در حوزه آموزش اسلامی می‌شود. در فرانکفورت، معلمان در مدارس متوسطه تدریس می‌کنند، در حالی که در دانشگاه گیسن، آموزش ابتدایی پوشش داده می‌شود. در فرانکفورت، حدود ۶۰۰ دانشجو در حال تحصیل در رشته مطالعات اسلامی هستند و حدود ۱۲۰ نفر برای تدریس آماده می‌شوند. همچنین در حال حاضر حدود ۱۲۰ دانشجو در گیسن برای آموزش اسلامی آماده می‌شوند. مسئولان وزارت فرهنگ معتقدند که درگیری با اتحادیه ترکی اسلامی دیتیب سبب اختلال در اجرای دستورالعمل‌های آموزش اسلامی که از سال ۲۰۱۳ برنامه ریزی کرده‌اند، می‌شود. فیلیپ بنتر، سخنگوی وزارت فرهنگ در مورد وضعیت کنونی گفت: «ما در شرایط برزخ قرار داریم.»

انتهای پیام

captcha