دانشگاه جامع علمی‌ ـ کاربری نیازهای دوره‌های مهارتی را برآورده کرده است
کد خبر: 3789581
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸

دانشگاه جامع علمی‌ ـ کاربری نیازهای دوره‌های مهارتی را برآورده کرده است

گروه اجتماعی - رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کشور به ۸۰۰ رشته تحصیلی دانشگاه در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد اشاره کرد و گفت: تعداد مراکز دانشگاه علمی ـ کاربردی در سراسر کشور ۶۰۰ مرکز است. در استان مرکزی بیش از ۱۰ مرکز آموزشی فعالیت دارند و این دانشگاه متعهد بوده و توانسته است همه نیازهای دوره‌های مهارتی را برآورده کند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمدحسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کشور امروز، ۲۳ بهمن‌ماه در نشست خبری که در حاشیه مراسم افتتاح ساختمان دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استان مرکزی برگزار شد، حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال ۹۷ را پیروزی دیگری برای امت اسلامی ایران خواند و اظهار کرد: حضور مردم در خیابان مورد اعتراف خبرگزاران شرق و غرب قرار گرفت و فرمایشات رهبری در حضور مردم همیشه در صحنه محقق شد. حضور مردم نشان داد هرچه تهدیدات بیشتر باشد حضور آنان در صحنه پررنگ‌تر و جدی‌تر از گذشته است علی‌رغم اینکه مردم از نارسایی‌ها و کم‌کاری‌های موجود در رنج هستند اما اقتدار آنان در راهپیمایی حاکی از آن بود که پای اصل انقلاب و نظام همچنان ایستاده‌اند و چشم و گوششان به فرمایشات رهبری است.
وی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی را مولود انقلاب اسلامی خواند و تصریح کرد: مولود نه به آن معنا که این دانشگاه به تعداد دانشگاه‌های قبل از انقلاب اضافه شود چراکه تعداد دانشگاه‌های قبل از انقلاب کمتر از ۲۰ دانشگاه بود ولی امروز تعداد دانشگاه‌ها به بالای ۱۰۰ دانشگاه می‌رسد، دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی از این نظر مولود انقلاب است که اولین دانشگاه مهارتی است این دانشگاه در سال ۷۲ به منظور بهره‌مندی کار و پرورش انسان‌های ماهر افتتاح شد.
امید تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی با هدف افزایش نیروی کار ماهر وارد عرصه آموزش شده است، در این دانشگاه دوره مهارتی خاص برای دانشجویان ارائه می‌شود و دانش آموختگان این دانشگاه همگی دانش‌آموختگان دوره‌های مهارتی هستند‌. این دانشگاه دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی است که برای انقلاب بسیار مفید است، افتتاح ساختمان دانشگاه علمی کاربردی استان مرکزی می‌تواند در ارتقای آینده دانشگاه و دانش آموختگان بسیار مفید باشد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور به ۸۰۰ رشته تحصیلی دانشگاه در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد اشاره کرد و گفت تعداد مراکز دانشگاه علمی کاربردی در سراسر کشور ۶۰۰ مرکز است. در استان مرکزی بیش از ۱۰ مرکز آموزشی فعالیت دارند و این دانشگاه متعهد بوده و توانسته است همه نیازهای دوره‌های مهارتی را برآورده کند.
وی از آموزش ۳۰۰ هزار دانشجو در این مرکز آموزشی خبرداد و افزود: تا پایان سال تحصیلی گذشته و نیم سال تحصیلی ۹۷- ۹۸ یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و موفق شدند مدرک دانشگاهی خود را اخذ کنند. علاوه بر دوره‌های مقطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد بیش از ۸۰۰ دوره تک درس و تک پودمان برگزار شده است که طیف وسیعی از مهارت‌ها و شغل‌ها را در بر می‌گیرد. این آمادگی وجود دارد بر اساس نیاز استان‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای و برنامه‌های توسعه استان‌ها این آموزش‌ها توسعه پیدا کرده و دوره‌های جدید با رشته‌های جدید برگزار شود.
امید گفت: در جلسه‌ای با حضور مهندس آقازاده استاندار مرکزی اعلام آمادگی شد برای برنامه‌ریزی دانشگاه جهت تامین و تربیت نیرو‌های مهارتی مورد نیاز استان بر اساس برنامه توسعه پنج‌ساله اقدام شود، در این جلسه استاندار اعلام همکاری کرده و افزود در یکی از جلسه های شورای اداری استان رئوفی رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان گزارشی از توانمندی این دانشگاه را ارائه دهد تا مدیران کل دستگاه‌های اجرایی تشویق شوند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.
وی دوره‌های تک‌درس و تک‌پودمان را بین ۳۰ تا ۴۰ ساعت آموزشی خواند و اظهار کرد: این دوره‌ها برای شاغلین خیلی مهم است قرار شد برای کارکنان ضمن خدمت دستگاه‌های اجرایی دوره‌های مهارتی برگزار شود. بر اساس برنامه‌های پیش‌روی استان نیازهای جدید استان مورد بررسی قرار گیرد و بر حسب نیاز‌ها دوره‌های جدید تعریف کنیم تا مراکز جدید را در صورت ضرورت طراحی کنیم.
این مقام مسئول به ساماندهی مراکز دانشگاه‌های علمی کاربردی و ماموریت‌گرایی آنان اشاره کرد و گفت: ساماندهی مدرسین نیز در دستور کار قرار دارد و خوشبختانه استان مرکزی در این عرصه پیشتاز بوده و خوب عمل کرده است در کشور بیش از ۵۰ هزار مدرس وجود داشته که بسیاری از آن‌ها در دوره ارزیابی قرار نگرفتند با توجه به آیین‌نامه جذب مدرس همه مدرسین گذشته مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. بیش از یک سوم مدرسینی که قبلا با مرکز دانشگاه علمی کاربردی فعالیت داشتند توانستند با پشت سر گذاشتن مراحل، فعالیت خود در مرکز دانشگاه علمی کاربردی را ادامه دهند از سال ۹۵ به بعد هر سال پذیرش مدرس از طریق فراخوان جذب دانشگاه ارزیابی‌ها مصاحبه‌های علمی و صلاحیت‌های عمومی افراد انتخاب می‌شوند.
امید از ساماندهی روسای دانشگاه‌های علمی کاربردی خبر داد و گفت: بیش از ۹۰ درصد روسای کشور در شرایط قانونی به مسئولیت خود ادامه می‌دهند و شایسته‌سالاری با توجه به مهارت در نظر گرفته شده است، ماموریت‌گرایی با اهداف تعریف شده در این دانشگاه در دستور کار قرار دارد و رؤسا در دو دوره چهار ساله می‌توانند با ما همکاری کنند.
وی تصریح کرد: از مهر سال ۹۷ دانشگاه‌ها می‌توانند در زمینه‌های تخصصی دانشجو بپذیرند تا قبل از این سال دانشگاه‌ها امکان جذب دانشجو در رشته‌های مختلف را داشتند اما کد رشته‌هایی برای دانشگاه‌ها تعریف شده که بر اساس صلاحیت مراکز اعلام می‌شود این امر به ارتقای کیفیت دانشگاه‌ها کمک می‌کند، سیاست انقباضی از نظر کمی و انبساطی از نظر کیفی در دستور کار قرار دارد.
امید از احداث مراکز نوآوری خبر داد گفت: در استان مرکزی در سال جاری ۵ مرکز نوآوری راه اندازی شده و تا پایان سال تحصیلی جاری شش مرکز نوآوری دیگر راه‌اندازی می‌شود. احداث این مراکز کمک می‌کند دانشجویان آموزش دیده و طبق آموزش‌دیده‌شده شرکتی را تاسیس کنند ما نیز آنان را در ارتقای عرصه کار و تولید کمک کرده و تسهیلاتی را ارائه می‌دهیم. احداث دفتر مشاوره کارآفرینی از دیگر اقدامات انجام شده است، خدمات مشاوره رایگان با حضور کارآفرینان برتر استان ویژه دانشجویان تمامی دانشگاه‌ها با اولویت دانشگاه علمی کاربردی خدمات مشاوره ارائه می‌شود. به دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی که در مراکز نوآوری شرکت کنند و شرکتی را تاسیس کنند مبلغ ۵۰ میلیون تومان وام تخصیص پیدا می‌کند.
انتهای پیام

captcha