مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ جزئیات برگزاری طرح ملی رحله ۵ اعلام شد
کد خبر: 3789595
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ جزئیات برگزاری طرح ملی رحله ۵ اعلام شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «اعلام جزئیات برگزاری طرح ملی رحله ۵» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ جزئیات برگزاری طرح ملی رحله ۵ اعلام شد

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه 23 بهمن‌ماه، اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، تا ساعت 15:30 امروز تعداد چهار خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «برگزیدگان جشنواره قرآنی نهاوند معرفی شدند» آورده است: برگزیدگان جشنواره قرآنی نهاوند ویژه فراز‌خوانی آیات قرآن در مقام نهاوند در دو مقطع سنی کمتر از ۱۸ و بالای ۱۸ سال معرفی شدند.

در این دوره از جشنواره، شرکت‌کنندگان از استان‌های کرمان، تهران، خوزستان، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی حضور داشتند.

هیئت داوران این دوره از جشنواره به ترتیب آقایان محمدحسین شریفیان، احمدخالدی، سلیمان عباسی، هاشم روغنی، وحید مجتهد‌زاده بودند که به داوری آثار پرداختند. در رده سنی کمتر از ۱۸ سال، علی عباسی از تهران، آیدین صومی از تکاب و هادی عبدالهی از تبریز و در رده سنی بالای ۱۸ سال، کاظم اصغرزاده از مشهد، رحیم شریفی از اهواز و محمد طه شمس از چالوس، برنده شدند. این رقابت‌ها با همت پیام بحیرایی از فعالان قرآنی استان همدان در فضای مجازی برگزار شد.

این صفحه در خبری دیگر با عنوان «پایان حفظ ۱۵ جزء توسط قرآن‌آموزان مراکز حفظ قرآن بیت‌الاحزان/ معرفی برگزیدگان» آورده است: این مسابقات به همت مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن امام سجاد(ع) قم و با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه و همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در سالن همایش شهید آوینی اداره کل ارشاد استان برگزار و در پایان از برگزیدگان این دوره از مسابقات تجلیل به عمل آمد.

تلاوت قرآن کریم و اجرای برنامه حفظ قرآن توسط استاد احمد دباغ از جمله آیتم‌های اختتامیه بود و در ادامه حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان طی سخنانی از برکات مراکز شبانه‌روزی و تأثیر این مراکز در تحقق منویات مقام معظم رهبری در رابطه با تربیت 10 میلیون نفر حافظ کل قرآن کریم خبر داد و گفت: اگر بودجه‌های قرآنی به این مؤسسه پرداخت شود، ظرف مدت چند سال این 10 میلیون را به فضل خدا محقق خواهیم ساخت.

در پایان این مراسم، برگزیدگان مسابقات معرفی شدند. علی حیدری از یزد قرآن‌آموز مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن امام حسین(ع) محمدآباد استهبان، حمد محمدحسین، اهل کشور عراق قرآن‌آموز مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن امام حسن مجتبی(ع) لای‌خرمی استهبان و علیرضا قربانی از بهشهر قرآن‌آموز مرکز شبانه‌روزی ولیعصر(عج) تهران، نفرات برگزیده شدند.

دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «سعید اوحدی عضو شورای عالی فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) شد» و «حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن وظیفه مسئولان را سنگین‌تر کرد» هستند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز بسیار کم‌کار بوده و تا این ساعت فقط یک خبر با تیتر «فضای خانواده را متناسب با عنصر غیرت شکل دهیم/ خصلتی که مرد مجرم را از حکم قصاص نجات داد» منتشر کرده است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، برخلاف خبرگزاری تسنیم، امروز پرکارتر از روزهای قبل بوده و تا این ساعت تعداد 9 خبر قرآنی و معارفی منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «جزئیات برگزاری طرح ملی رحله ۵ اعلام شد» آورده است: نشست ستاد طرح ملی رحله با حضور رئیس و اعضای ستاد در مجتمع آموزشی- فرهنگی امام زاده سیدعلی(ع) سازمان اوقاف و امور خیریه در شهر قم برگزار شد.در این نشست حجت‌الاسلام هادی سیاری -دبیر ستاد طرح ملی رحله با ارائه گزارشی از پیگیری مصوبات جلسه قبل و هم چنین روند ثبت نام متقاضیان میزبانی طرح ملی رحله اظهار کرد: با احتساب ۱۲ مرکز شبانه روزی حفظ یکساله تا کنون ۳۹ مرکز متقاضی برگزاری طرح ملی رحله ۵ در سال ۱۳۹۸ هستند که با توجه به ظرفیت و مهلت ثبت نام در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه جلسه توجیهی میزبانان ۹ اسفندماه ۹۷ در قم برگزار می‌شود اظهار کرد: متقاضیان میزبانی باید تا این تاریخ مکان مورد نظر طبق شرایط و ضوابط ستاد جهت برگزاری طرح را جهت بررسی و تأیید معرفی کرده باشند. این حافظ کل قرآن کریم همچنین از برگزاری کارگاه آموزشی و مهارت افزایی کادر آموزشی مراکز طرح ملی رحله از تاریخ ۲۹ فروردین ماه لغایت اول اردیبهشت ماه ۹۸ به مدت ۴ روز در مجتمع آموزشی فرهنگی امام زاده سیدعلی(ع) با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه قم خبر داد و افزود: حافظانی که فرم اینترنتی تقاضای همکاری در این طرح ملی را در سایت تکمیل کرده‌اند، پس از گزینش اولیه، در این کارگاه، آموزش‌های لازم را در خصوص روند اجرای طرح بر اساس آئین نامه اجرایی خواهند دید.

این صفحه در خبری دیگر با عنوان «سی‌امین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم ویژه خانواده‌های شاهد و ایثارگر برگزار می‌شود» آورده است: مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد: سی‌امین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم ویژه خانواده‌های شاهد و ایثارگر از تاریخ ۲۵ بهمن در استان قم برگزار می‌شود. سیدمرتضی حسینی با اعلام این خبر گفت: به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در آستانه روز بزرگداشت شهدا، سی‌امین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم ویژه خانواده‌های شاهد و ایثارگر از تاریخ ۲۵ بهمن در استان قم برگزار می‌شود. در این دوره ۶۰۰ نفر از خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر در سه دوره زمانی و در رشته‌های مفاهیم، قرائت، تحقیق و حفظ در جزءهای ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و کل قرآن کریم برگزار می‌شود.

دوره اول این مسابقات ویژه همسران معظم شاهد و ایثارگر از تاریخ ۲۵ بهمن‌ماه به مدت ۳ روز، دوره دوم نیز ویژه فرزندان دختر معظم شاهد و ایثارگر از تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه به مدت ۳ روز و دوره سوم و نهایی مسابقات نیز ویژه والدین شهدا، جانبازان، آزادگان و فرزندان پسر معظم شاهد و ایثارگر از تاریخ ۱۰ اسفندماه به مدت ۳ روز برگزار خواهد شد.

هفت خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «برپایی نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و سیزدهمین نمایشگاه قرآن کریم در کرمان»، «حرم امامین جوادین (ع) در کاظمین رطوبت‌زدایی شد + عکس»، «آیت‌الله مکارم شیرازی: عشق به اباعبدالله حد و مرز نمی‌شناسد»، «برگزاری دوره کرسی فقه اباضی در تهران و قم»، «حوزه علمیه خود را موظف به دفاع از انقلاب اسلامی می‌داند»، «فراخوان جایزه‌ دکتر داوری‌ اردکانی» و «تأکید بر ضرورت گفت‎وگو و شناخت اشتراکات اسلام و شینتو» هستند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز تعداد سه خبر منتشر کرده است. این صفحه یادداشتی با عنوان «روش تربیتی قرآن در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای» منتشر کرده است که در بخشی از آن آمده است: سیره و روش مبارزاتی آیت‌الله خامنه‌ای قبل و بعد از انقلاب اسلامی در تبیین اسلام ناب به صورت «مسلکی اجتماعی و دارای اصولی منسجم و یک‌آهنگ»(آیت‌الله خامنه‌ای، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن: ۳۷) که صرفاً در ذهنیات متوقف نمانده باشد، بلکه «ناظر به زندگی جمعی انسان‌ها»(همان) باشد، نشان می‌دهد که ایشان در برآوردن چنین هدفی، بیش از هر منبع عقلی و نقلی دیگر، به قرآن به عنوان «نخستین منبع معرفتی اهداف اسلامی و شناخت نقشه الهی»(خسروپناه، منظومه فکری آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: ۱/۹۶) تمسک جسته‌اند؛ چون اولاً قرآن دستورالعمل و نظام‌نامه زندگی اجتماعی است(آیت‌الله خامنه‌ای: ۰۹/۱۱/۱۳۷۶) که می‌تواند به عنوان «برنامه زندگی» محسوب گردد(آیت‌الله خامنه‌ای: ۱۴/۰۳/۱۳۷۶) و ثانیاً از شروط اصلی رهبری جامعه اسلامی این است که رهبر اسلامی بتواند مسائل جامعه را متکی به قرآن پاسخ بدهد؛ «حالا یا متکی به یک آیه‌ به‌خصوص یا یک جای به‌خصوص قرآن، یا متکی به روح قرآن و کلیات قرآن.»(آیت‌الله خامنه‌ای، تفسیر سوره مجادله: ۲۵)

روش تربیتی قرآن، آمیختگی تعلیم و تربیت است؛ با این توضیح که قرآن هم درصدد جهت‌دهی به اندیشه مخاطب و ساختن فکر اوست و هم جنبه‌های روانی و نفسانی مخاطبان خود را تحت تربیت می‌گیرد و می‌پروراند و به آموزش صرف بسنده نمی‌کند.(آیت‌الله خامنه‌ای، تفسیر سوره برائت: ۲۹۹) این شیوه از تربیت، لازمه خصوصیت هدایت‌کنندگی قرآن است؛ به این معنا که اگر قرآن را کتاب هدایت انسان بدانیم، در این صورت لازم است تمام ابعاد وجودی انسان را تحت تربیت و هدایت خود بگیرد.(جوادی‌آملی، قرآن در قرآن: ۲۲۷)

این صفحه در خبری دیگر با عنوان «نمایشگاه آثار بانوان کاتب قرآن با عنوان شمیم ریحان برگزار می شود» آورده است: نمایشگاه آثار بانوان کاتب قرآن کریم تحت عنوان «شمیم ریحان» از امروز ۲۴ بهمن ماه آغاز می‌شود. دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم و موزه ملی ملک به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نمایشگاهی از آثار قرآنی هفده نفر از بانوان خوشنویس خطوط قرآنی و کاتب قرآن کریم برگزار می نماید.این نمایشگاه در ۷ اسفند ماه همراه با نشست تخصصی کاتبان ممتاز قرآن کریم پایان خواهد یافت.علاقه مندان می توانند جهت بازدید همه روزه از ۸:۳۰ صبح الی ۱۶:۳۰ بجز جمعه ها و ایام تعطیل به موزه ملک مراجعه نمایند.

«شعارهای انقلاب اسلامی مبتنی بر قرآن بود/ تعالیم قرآن در نهضت امام» عنوان یک خبر دیگر این صفحه در روز است.

ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز دو خبر با عناوین «آیت‌الله فیاضی حکمت متعالیه را تعالی بخشید» و «برگزاری نشست تامل در مجال‌های ظهور و حضور پیامبر در رمان با تکیه بر قرآن» منتشر کرده است.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز فقط یک خبر با عنوان «چگونه مهمانی برویم؟» منتشر کرده است.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، تا این ساعت تعداد سه خبر با عناوین «دوره کرسی فقه اباضی در تهران و قم برگزار می شود»، «حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن لرزه بر دشمنان نظام انداخت» و «قدردانی آیت‌الله مکارم شیرازی از حضور مردم در حماسه 22بهمن» منتشر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز تا این ساعت تعداد چهار خبر با عناوین «عاشقانه‌ترین شعر، شعر در مدح اهل بیت (ع) است/ در مباحث فرهنگی ضعف خوش‌سلیقگی داریم»، «حدیث امام حسین(ع) درباره خوش‌نامی»، «سعید اوحدی عضو شورای عالی فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم شد» و «نمایشگاه آثار بانوان کاتب قرآن با عنوان شمیم ریحان برگزار می‌شود» منتشر کرده است.

انتهای پیام

captcha