هدف‌گیری افشاکنندگان نقش اسرائیل در ترور خاشقجی
کد خبر: 3789641
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵

هدف‌گیری افشاکنندگان نقش اسرائیل در ترور خاشقجی

خبرگزاری آسوشیتدپرس فاش کرد وکلایی که علیه یک شرکت اسرائیلی تولیدکننده جاسوس‌افزارهای مورد استفاده توسط دولت‌های ناقض حقوق بشر شکایت کرده‌اند، هدف اقدامات خرابکارانه و تعقیب از سوی مأموران اطلاعاتی قرار دارند.

به گزارش ایکنا؛ ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: دعوت مأموران اسرار آمیز از دو محقق امنیت سایبری به نشست‌هایی در هتل‌های لاکچری در دو ماه گذشته تلاشی آشکار برای بی اعتبار کردن تحقیقات آنها درباره یک شرکت اسرائیلی بود که تکنولوژی‌های هک گوشی‌های هوشمند را تولید کرده و در اختیار برخی از دولت‌های ناقض حقوق بشر برای جاسوسی از شهروندانشان از جمله جاسوسی از جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی قرار می‌دهد.

آسوشیتدپرس دریافته که تلاش‌های مخفیانه مشابهی برای هدف گرفتن دست کم ۴ فرد دیگر که پرسش‌هایی درباره استفاده از این جاسوس افزار این شرکت اسرائیلی مطرح کرده‌اند، انجام شده است.

این افراد که هدف مأموران اطلاعاتی قرار گرفتند شامل سه وکیل می‌شوند که در شکایت‌هایی در اسرائیل و قبرس علیه این کمپانی به نام کمپانی ان‌اس‌او گروپ درگیر هستند، کمپانی که جاسوس افزارش را به دولت‌های دارای سوابق بد حقوق بشر فروخته است. این پژوهشگران دست داشتن شرکت ان اس او اسرائیل در جاسوسی از جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را فاش کردند.

یک فرد چهارم نیز یک خبرنگار مستقر در لندن است که این پرونده‌های قضائی را پوشش داده است. دو نفر از آنها یعنی فرد خبرنگار و یک وکیل ساکن قبرس به صورت محرمانه در حین دیدار با این مأموران مخفی تصاویرشان ضبط شد. تصاویر آنها در حالی که آسوشیتدپرس این گزارش را آماده می‌کرد از تلویزیون اسرائیل پخش شد.

مجموع ۶ نفری که هدف این تلاش‌های خرابکارانه قرار گرفتند گفتند که این مأموران در حین انجام تلاشی هماهنگ برای بی اعتبار کردن آنها بوده‌اند. یکی از این اهداف به نام مازن مصری استاد دانشگاه سیتی یونیورسیتی لندن که مشاوره دهنده به وکیل شاکیان در پرونده‌ای در اسرائیل بوده گفت: کسی هست که واقعاً علاقمند به خرابکاری در این پرونده است.

مصری اظهار کرد: این مأموران به دنبال تخریب و اطلاعات نامربوط درباره افراد دست اندر کار هستند. این هدف‌ها به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که مأموران مخفی تلاش می‌کردند آنها را وادار به مطرح کردن حرف‌های نژادپرستانه و ضد اسرائیلی یا افشای اطلاعات حساس درباره کارشان در ارتباط با این شکایت‌ها کنند.

شرکت ان‌اس‌او گروپ قبلاً اعلام کرده که ارتباطی با این تلاش‌های مخفیانه چه مستقیم چه غیر مستقیم نداشته است.

این شرکت به پیام‌های مکرر به منظور سوال درباره این هدف‌های جدید شناسایی شده توسط آسوشیتدپرس پاسخ نداد.

کار این مأموران مخلفی ممکن بود هرگز بدون تحقیقات دو محقق یک گروه ناظر اینترنتی به نام سیتیزن لب منتشر نشود. این گروه در محل دانشکده مانک در دانشگاه تورنتو مستقر است.

ماه دسامبر یکی از محققان به نام جان اسکات رایلتون فهمید یکی از همکارانش با فریب به نشستی در هتلی در تورنتو کشیده شده و در آنجا از بابت اقداماتش برای شرکت ان‌اس‌او گروپ مورد پرسش قرار گرفته است.

هنگامی که یک مأمور دوم خودش را میشل لامبرت معرفی کرد و به اسکات رایلتون نزدیک شد تا دیدار مشابهی در هتل پنینسولا در نیویورک ترتیب دهد اسکات رایلتون یک عملیات فریب طراحی کرده و از خبرنگاران آسوشیتدپرس دعوت کرد تا در این صرف ناهار اخلال ایجاد کرده و از ملاقات آنها تصویر برداری کنند. این ماجرا توجه زیادی در اسرائیل برانگیخت. در عرض چند روز یک برنامه تلویزیونی اسرائیلی محققی به نام اودا و روزنامه نیویورک تایمز رامبرت را به عنوان آهارون آلموگ آسولین شناسایی کردند که یک مقام امنیتی سابق اسرائیلی ساکن در حومه تل‌آویو است.

در آن زمان اسکات رایلتون و آسوشیتدپرس مشخص کردند که این تلاش‌های مخفیانه از سیتیزن لب فراتر رفته است.

در عرض چند ساعت بعد از انتشار این ماجرا مصری به آسوشیتدپرس نامه نوشته و گفت: او و اعلا مهاجنا که پیگیر شکایت علیه ان‌اس‌او گروپ و اسرائیل است از چند هفته پیش پیشنهادهایی از سوی دو مقام اجرایی ظاهراً ثروتمند دریافت کرده و آنها پیشنهادهای پرسود کاری و درخواست‌های مکرر برای ملاقات در لندن دریافت کردند.

مصری نوشت: ما گارد خودمان را حفظ کردیم و در تله نیفتادیم. افشاگری مصری باعث شد پیام‌هایی برای عده‌ای از افراد دیگر مرتبط با شکایت‌ها علیه ان‌اس‌او گروپ فرستاده شود. مصری و اسکات رایلتون می‌گویند آنها کشف کرده‌اند کریستیانا مارکو یک وکیل چاکیان در شکایت مرتبط با شرکت‌های ان‌اس‌او گروپ در قبرس نیز برای دیدار اسرار آمیزی با یک نفر که خود را سرمایه گذار ساکن هنگ کنگ معرفی کرده به لندن کشانده شده است. حدود همان زمان مصری فهمید یک خبرنگار که درباره‌ی ان‌اس‌او گروپ مطلب نوشته هم دو بار به هتلی در لندن دعوت شده و درباره گزارش‌هایش مورد سوال قرار گرفته است.

انتهای پیام

captcha