بودجه دولتی تأثیری در میزان پذیرش طلبه ندارد/ آغاز ثبت‌نام سال تحصیلی جدید حوزه
کد خبر: 3789862
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
معاون آموزش حوزه در پاسخ به ایکنا:

بودجه دولتی تأثیری در میزان پذیرش طلبه ندارد/ آغاز ثبت‌نام سال تحصیلی جدید حوزه

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون آموزش حوزه با بیان اینکه ثبت‌نام از علاقه‌مندان برای سال تحصیلی جدید حوزه از امروز 24 بهمن‌‌ماه آغاز می‌شود، تصریح کرد: جذب بودجه دولتی ربطی به پذیرش و شهریه ندارد و آن بودجه صرف کارهایی همچون امور عمرانی می‌شود.

بودجه دولتی تأثیری در میزان پذیرش طلبه ندارد/ آغاز ثبت‌نام سال جدید تحصیلی حوزهبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه علمیه امروز 24 بهمن ماه در نشست خبری پذیرش حوزه‌های علمیه سال تحصیلی 1389 _ 99 ضمن تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی، در سخنانی گفت: حوزه در طول تاریخ سنگربان مرزهای عقیدتی و فکری جوامع دینی بوده و هست و امروز هم در یکی از گذرگاه‌های بسیار حساس و تاریخی خود قرار گرفته، زیرا ندای انقلاب از حوزه برخاست و حوزه پایگاه مکتب اهل بیت(ع) است.

وی با بیان اینکه جهانیان متوجه فرهنگ اسلام ناب برخاسته از فقه اهل‌بیت‌(ع) شده‌اند اظهار کرد: به همین جهت هم تیرهای شبهه و وسوسه متوجه دین و کانون‌های دینی شده است و همه معاندان و دشمنان هم تمامی همت خود را صرف این مسئله می‌کنند که این کانون‌ها را دچار آسیب و اختلال کنند.

رستم‌نژاد با تأکید بر اینکه حوزه باید از مرزهای عقیدتی دین دفاع کند، بیان کرد: امروز سربازان حوزه باید در مقایسه با قبل از انقلاب متفاوت باشند و عمده این تفاوت تسلط بر علوم روز و مهارت‌هایی متناسب با نیاز زمان است. لذا سربازان حوزوی باید متناسب با وضعیت موجود زمان ما باشند.

آغاز پذیرش حوزه

رستم‌نژاد با بیان اینکه پذیرش سال تحصیلی جدید از امروز در دو مرحله آغاز می‌شود بیان کرد: مرحله اول از امروز تا 27 اسفند و مرحله دوم از 17 تا 22 فروردین ماه 98 خواهد بود و علاقه‌مندان از سه مقطع سیکل سابق، دیپلم و دانشگاه می‌توانند در این آزمون ثبت‌نام کنند.

وی افزود: داوطلبان می‌توانند برای ثبت‌نام با مراجعه به سایت معاونت آموزش به نشانی www.howzeh-qom.ir کانال حوزه و مراجعه به مدیریت‌های استانی ثبت‌نام کنند.

معاون آموزش حوزه با اشاره به شرایط عمومی داوطلبان از جمله التزام به ولایت فقیه، تابعیت جمهوری اسلامی و موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبه همچنین نداشتن منع قانونی اظهار کرد: قبولی حداقل پایه نهم دوره اول متوسطه با حداکثر سن 18 سال که مدت خدمت سربازی هم به آن اضافه خواهد شد از جمله ضوابط پذیرش است. همچنین حداقل مدرک متقاضیان دوره سفیران هدایت، دیپلم، پیش‌دانشگاهی و دوازدهم دوره دوم متوسطه است. ضمن اینکه برای حافظان قرآن و کل نهج‌البلاغه یا حافظان یک‌ ششم قرآن و نهج‌البلاغه و خانواده‌های شاهد و ایثارگران و رتبه‌های برتر کشوری از امتیازاتی برخوردار خواهند بود.

ظرفیت پذیرش 13 هزار نفری

وی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش برای سراسر کشور در سال جاری حدود 13 هزار نفر است که ممکن است تا یک‌چهارم پذیرش شوند افزود: 380 مدرسه بلندمدت و نزدیک به 50 مدرسه سفیران هدایت داریم و بیشترین پذیرش نیز برای سفیران از مقطع سیکل خواهد بود.

معاون آموزش حوزه ادامه داد: از ائمه جمعه و جماعات و مساجد و حسینیه‌ها و مصلاها و ... درخواست داریم تا در این امر مهم و حیاتی و مقدس که نتیجه آن حفظ سرمایه‌های اهل بیت است شرکت کنند تا افرادی مهذب و با روحیه و مؤمن و لایق را برای ثبت‌نام تشویق کنند.

رستم‌نژاد با تأکید بر کیفی‌گزینی و بومی‌گزینی به عنوان سیاست اصلی در پذیرش طلاب اظهار کرد: فرماندهانی می‌خواهیم که بتوانند در میدان مبارزه فرهنگی امروز بجنگند؛ ممکن است افراد توانمند و با استعداد باشند، ولی انگیزه کار را نداشته باشند. البته پذیرش در حوزه هم زمان‌بر است و چند ماه طول می‌کشد و فرد علاوه بر موفقیت در مصاحبه باید از طرح میثاق و ... هم عبور کند و ظرفیت خود را بسنجد که می‌تواند در حوزه بماند یا خیر؟

رستم‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا تحصیل همزمان حوزه و دانشگاه منعی ندارد؟ تصریح کرد: در مورد تحصیل همزمان منع قانونی داریم، ولی در حوزه بعد از سطح دو افراد مجاز به تحصیل در دانشگاه هستند. لذا این منع از درون حوزه نیست.

وی در پاسخ ایکنا در مورد کاهش بودجه حوزه و نقش آن در پذیرش تصریح کرد: بودجه در پذیرش ما تأثیری ندارد و نخواهد داشت. مضاف بر اینکه کمک‌های دولتی از ابتدا هم متوجه این بخش نبوده است.

100هزار طلبه در حال تحصیل؛ افق 1414

رستم‌نژاد در مورد تعداد طلاب مورد نیاز کشور هم گفت: برای سال 1414 تقریباً نیازمند صدهزار طلبه در حال تحصیل هستیم که البته نیازمند زیرساخت‌های وسیع است؛ البته این کار فعلا در حد آرزو و آمال است؛ ما از دو سال قبل پذیرش را محدود کردیم تا کیفی‌گزینی ارتقا یابد. لذا نباید درصدد پرکردن حوزه به هر نحوی باشیم، بلکه باید دنبال افراد با انگیزه و مقاوم و مجاهد باشیم، زیرا برخلاف برخی حرف‌ها حوزه جای سختی‌ها و مشکلات است و طلاب باید به اقل معاش اکتفا کنند.

رستم‌نژاد اظهار کرد: از دو سال قبل تاکنون بخش درختواره دانشی براساس نیازهای جامعه و کارویژه‌های روحانیت فعال شده و از شورای گسترش در 12 حوزه دانشی مانند قرآن، حدیث، فلسفه، عرفان، ادبیات، تاریخ و سیره و ... مصوبه گرفتیم و گرایشات هر رشته نیز تعریف و مشخص شده است و بنا داریم تمامی ابعاد این درختواره نهایی شود که در نهایت 270 تا 280 رشته و گرایش روی میز خواهد بود.

تأسیس دو رشته قرآنی

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 50 رشته و گرایش در حال اجرا داریم که نیازمند جانمایی است تصریح کرد: در بخش قرآن دو رشته قرآن و مستشرقان و قرآن و علوم جدید تأسیس شده است و امیدواریم که بحث اجرای این رشته و گرایش‌های نیز در یکی دو دهه آینده انجام شود.

معاون آموزش حوزه علمیه در پاسخ به بحث معادل‌سازی مدارک حوزه بیان کرد: مدرک حوزه رسمی است و نیاز به معادل‌سازی نیست و اگر رخ می‌دهد در بیرون حوزه است؛ دانشگاه و حوزه دو نهاد علمی هستند که کشور به آن نیاز دارد و در مقابل هم نیستند و بسیاری از رشته‌های حوزه در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود.

وی تأکید کرد: حوزه باید حوزه و دانشگاه باید دانشگاه بماند و این حق و درست است و دخالت‌های بی‌مورد سزاوار هیچ کدام نیست.

انتهای پیام

captcha