به‌ثمر نشستن پیگیری‌های «نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا» در مسئله خلق پول
کد خبر: 3789900
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
مذهب‌جعفری عنوان کرد:

به‌ثمر نشستن پیگیری‌های «نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا» در مسئله خلق پول

گروه اقتصاد ــ دبیر نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا گفت: تمامی اقشار اعم از پیر و جوان، زن و مرد، دانشگاهی و حوزوی، بازاریان و کارمندان و دیگر مردم مخاطب نهضت ممانعت از جنگ با خدا هستند. در مقاطع مختلف زمانی در طول سال اقدام به برگزاری غرفه برای تعامل بیشتر با مردم کرده‌ایم که برخی از آن‌ها توسط مجموعه‌های دانشجویی و در دانشگاه‌ها برگزار می‌‌شود.

به گزارش ایکنا، یکی از غرفه‌های 22 بهمن که دیگر به صورت پایه ثابت جشن پیروزی انقلاب در سال‌های اخیر آمده است غرفه «نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا» است، نهضتی که رسالت خود را زدودن ربا از تمام سطوح زندگی مردم و حکومت اسلامی می‌داند. غرفه‌های این نهضت مردمی امسال در اغلب شهرستان‌های اصلی کشور به همت مردم برپا شد.
محمدهادی مذهب جعفری، دبیر این نهضت به تشریح دستاوردها و فعالیت‌های این نهضت تا 22 بهمن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی پرداخت.

اقتصاد از دین جدا نیست

مذهب جعفری، با اشاره به اینکه که جنبش ضد ربا در سراسر کشور فراگیر شده، گفت: این جنبش دیگر از حالت جنبش به نهضت مردمی درآمده است و افراد زیادی در سراسر کشور خود را متعهد به مطالبه مداوم حذف ربا از ساختار حکومت می‌دانند.

وی گفت: در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی موضوع نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا بیشتر آینده اقتصادی کشور بوده است و همانطور که انقلاب اسلامی ثابت کرد که سیاست از دین جدا نیست این مهم را باید یادآور شویم که اقتصاد هم از دین جدا نیست.

مذهب جعفری افزود: چهل و اندی سال پیش ادعا شد که سیاست از دیانت جدا نیست و برای این ادعا نظریه‌ای به نام ولایت فقیه در مقابل نظریات کهنه دیکتاتوری - دموکراسی به عنوان راه سوم برای اداره حکومت پیشنهاد شد. اکنون در طول چهل سال با تحمیل جنگ سخت، نرم، نیمه سخت و فتنه‌های مدیریت شده ده سال به ده سال ثابت شده که نظریه ولایت فقیه ثبات بسیار بیشتری نسبت به نظریات غربی و شرقی در اداره حکومت دارد و اکنون به عنوان یک علم در بخش نرم‌افزاری تمدن نوین اسلامی قابل استناد و ارائه است.

وی تاکید کرد: اکنون و در آستانه دهه پنجم انقلاب برای تهیه دیگر بخش‌های نرم‌افزاری تمدن نوین ادعای دیگری باید مطرح کنند و آن این است که اقتصاد از دین جدا نیست که برای آن نظریه قرآنی بیع را در مقابل کلان نظریه‌های اقتصاد کلاسیک و مدرن معرفی کنند.
مذهب جعفری عنوان کرد: سمت و سوی جامعه باید در طول دهه‌های آتی به تصویب این نظریه در عرصه عمل باشد تا بخش دیگری از نرم افزار مدنظر امام خامنه ای برای ساخت تمدنی نو از اسلام تولید و تثبیت شود. لذا شعار تلازم اقتصاد و دین باید به گفتمان رایج انقلابی‌ها در دهه پنجم تبدیل شده و معتقدیم تا وقوع یک انقلاب کامل در عرصه اقتصاد و زدودن همه شقوق تفکر و رفتار لیبرالی از این عرصه نباید از پای نشست.

دانشگاه فضا را برای اقتصاد اسلامی باز کند

دبیر نهضت ضد ربا گفت: با همه این مشکلات و دشمنی‌ها انقلاب اسلامی نه تنها روی پا مانده بلکه حالت پیشبرنده هم داشته است، بنابراین لازم است که فضای دانشگاهی، علمی، و اجرایی برای نظریه اقتصاد اسلامی جا را باز کند و از ظهور و بروز اقتصاد اسلامی جلوگیری نکند و نسبت به آن حالت دافعه نداشته باشند.
وی تاکید کرد: علت اصلی آنکه ربا در سیستم اقتصادی و بانکی ما علی‌رغم همه باقی است این است که فضای دانشگاه و مدیریتی ما نسبت به اقتصاد اسلامی موضع و دافعه داشته و اساسا تعداد استادان اقتصادی که دغدغه اقتصاد اسلامی را داشته باشند و یا به آن باور داشته باشند بسیار اندک است و هر آنچه از صدر تا ذیل اقتصاد و بانکداری در کشور پیاده می‌شود ناظر به علوم غربی و اقتصاد لیبرالی است.

مذهب جعفری تصریح کرد: این ششمین سالی است که غرفه نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا در تهران و شهرستان‌ها برگزار می‌گردد، عموما استقبال خیلی خوبی از غرفه‌ها شده است، به لطف خدا توانسته‌ایم سژالات مردم در حوزه ربا، بانکداری و الگوی جایگزین اقتصادی را به خوبی پاسخ دهیم و غرفه‌ها تا کنون حالت اقناع‌کننده داشته است.

وی در ادامه گفت: با آنکه افرادی که نقد به الگوهای جایگزین این نهضت در جهت بهبود معیشت کشور داشته‌اند کم بوده است، اما از همه نظرات و انتقادات آنها با آغوش باز استقبال نموده‎ایم و حاضر به مباحثه و مناظره در حوزه الگوهای جایگزین هستیم.

همه اقشار مردم عضو نهضت ممانعت از جنگ با خدا هستند/ مستندات بی‌شماری از اعتراض مردم به سیستم ربوی داریم

مذهب جعفری افزود: پرسش‌های اقتصادی مردم با توجه به گسترش نابسامانی اوضاع اقتصادی و مشکلات بانکی کشور در سال‌های اخیر بیشتر شده است. در دو سال پیاپی ابتدا غرفه‌ها در تهران برگزار شد و از سال بعد در شهرستان‌های اصلی چون تبریز، اراک، مشهد، اصفهان، کاشان برگزار شد و امسال هم در تمام استان‌های کشور گروه‌های فعال نهضت به برپایی غرفه و حمل پلاکارد و شعار اقدام نمودند.

بانک واسطه وجوه نیست و از محل سپرده‌ها وام نمی‌دهد بلکه خلق پول می‌کند

مذهب جعفری تأکید کرد: که امروز هسته‌های ضد ربا در تمام کشور فعال هستند و مطالبات این نهضت تنها معطوف به حذف سود بانکی نیست. از دل جریان موافق بانک در نهایت نظریه بانکداری اسلامی بیرون آمد که در آن بانک نهادی معرفی می شود که واسطه بین پس‌انداز کننده و سرمایه‌گذاران است به نحوی که بانک منابع لازم برای اعطای وام را از محل پس‌اندازهای مردم تامین می‌کند. تنها تفاوت محسوس این طریق با برداشت اقتصاد متعارف جای خالی بهره به شمار می‌رفت و همین قضیه بانک را مستعد پذیرفتن نظریه بانکداری اسلامی می‌نمود.

وی تصریح کرد: تصور ما از بانک با آنچه در واقعیت وجود دارد مطابق نیست، به عبارت دیگر بانک‌های موجود هیچ کدام از محل پس‌اندازهای مردم وام نمی‌دهند بلکه مبلغ وام به صورت آنی و از هیچ خلق می‌شود.

دبیر نهضت ممانعت از جنگ با خدا گفت: از آنجایی که واسطه‌گری میان پس‌اندازکنندگان و متقاضیان وام صرفا شیوه بانک محسوب می‌شود در نتیجه بنیان و اساس بانکداری جز بهره چیزی نخواهد بود. بنابراین می‌توانیم بگوییم بانکداری اسلامی یک تمنای محال است.

مذهب جعفری عنوان کرد: تمامی اقشار اعم از پیر و جوان، زن و مرد، دانشگاهی و حوزوی، بازاریان و کارمندان و دیگر مردم مخاطب نهضت هستند و افراد مختلفی از استادان حوزه و دانشگاه به عنوان کارشناس در نهضت فعالیت می‌کنند تا معلم، کارمند و دانشجو.
دبیر نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا گفت: در مقاطع مختلف زمانی در طول سال اقدام به برگزاری غرفه برای تعامل بیشتر با مردم نموده‌ایم که برخی از آنها توسط مجموعه‌های دانشجویی و در دانشگاه‌ها برگزار می‌گردد.

وی تصریح کرد: ذیل فعالیت‌های نهضت اقدام به دریافت فیلم از اعتراض‌ها و انتقادات و مشکلات مردم از سیستم ربوی بانکی و اقتصادی نموده‌ایم که منجر به شکل‌گیری پویشی به نام «پویش فریاد مردم» شد و فیلم‌های متعددی از ضررهای مردم از سیستم ربوی جمع‌آوری نمودیم که بسیاری از این فیلم‌ها در سایت نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا و صفحه آپارات و سروش نهضت در دسترس مخاطبان قرار دارد.

چرا مسئولان صدای مطالبات رهبر، مراجع و مردم را نمی‌شنوند؟

مذهب جعفری در ادامه گفت: بیشترین سوال مردم در سال‌های اول جنبش ممانعت از جنگ با خدا این بود که اگر این سیستم اقتصادی و بانکی ربوی است چرا رهبری و مراجع کاری نمی‌کنند، ولی الآن سوال‌ها این است که ما مردم چگونه می‌توانیم مسئولان دولت و مجلس را برای حل این مشکل بزرگ توجیه کنیم؟ و یا چرا با اینکه مسئولان از این مشکل مطلع هستند دست به کاری نمی‌زنند؟ و یا چرا نسبت به فریاد امام خامنه‌ای و مراجع سکوت کرده‌اند؟
دبیر نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا تصریح کرد: آنچه در مراوده مداوم با مردم در طول این چند سال دریافته‌ایم این است که از بی‌رحمی و طمع سیستم بانکداری به ستوه آمده‌اند و بیشترین شکایت را دارند.

برخی بانک‌های ایران جزء100 بانک برتر دنیا هستند!/ریشه مشکلات مدیریت بانکی نیست، ذات ربوی بانک است

وی افزود: چون در حال حاضر سیستم بانکی ما چیزی مجزا از سیستم بانکی غرب نیست و تقریبا می‌توان گفت که مولفه‌های اصلی آن را دارا است و حتی خیلی از بانک‌های ایران در سال‌های اخیر، که می‌توانید فهرست اسامی آنها را در نشریه BANKERS ببینید جزء 100 بانک برتر جهان هستند.
دبیر نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا اظهار داشت: بنابراین می‌توان گفت مدیریت بانک‌ها در کشور مشکلی ندارد ولی محتوا و ذات بانک محل اشکال است که اعتراض اصلی ما هم به ماهیت و علت شکل‌گیری بانک است چرا که اساسا نهاد بانک بر مبنای ربا شکل گرفته لذا کسانی نمی‌توانند بگویند چون مدیریت بانکی ما اشکال داشته است امروز به معضلات اقتصادی و بانکی برخورد کرده‌ایم، چرا که اگر مدیریت بانکی در ایران مشکل داشته چگونه برخی بانک‌های ما جزء 100 بانک برتر دنیا محسوب می‌شوند؟

مردم نسبت به خلق پول مواضع جدی دارند

مذهب جعفری در مورد راه نجات کشور از شرایط فعلی اقتصادی گفت: برخی اقدامات برای نجات سریع کشور از شرایط بد اقتصادی در حوزه پولی و بانکی در الویت هستند، از آن جمله کنترل خلق پول، تثبیت خلق پول و محو پول هست و البته راهکار اصلی و اساسی تعریف ساختار جدیدی از اقتصاد و علم جدید اقتصاد مبتنی بر بیع قرآنی است. امروز بسیاری از مردم نسبت به خلق پول مواضع جدی دارند و به صورت یک خواسته آگاهانه آن را از مسئولان مطالبه می‌کنند.

علم اقتصاد بر پایه طمع و ربا پایه‌ریزی شده است

دبیر نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا تاکید کرد: علم اقتصاد بر پایه طمع و ربا پایه‌ریزی شده است، به گونه‌ای که جرمی بنتام فیلسوف شهیر انگلیسی در نامه به آدام اسمیت اقتصاددان مشهور می‌نویسد " اگر می‌خواهی که نظریه بازار آزاد تو بگیرد باید که ربا را گسترش دهی". همچنین بنتام کتابی به نام دفاع از ربا دارد که به علت نامشخصی تا کنون در ایران پنهان شده است و علنا از ربا دفاع می‌کند.
وی تصریح کرد: موارد متعددی از اصالت بخشیدن اقتصاددانان غربی به ربا در سطوح مختلف وجود دارد مثلا جان مینارد کینز اقتصاددان شهیر انگلیسی که بسیاری از مطالب او در دانشگاه‍‍‌های ایران تدریس می‌شود در مقاله‌ای در سال ۱۹۳۰ می‌نویسد "اگر ما طمع و ربا را بنیان اقتصاد قرار دهیم ، می‌توانیم با آن اقتصاد را به شکوفایی برسانیم"!

تنها راه کامل زدودن ربا زدودن طمع است

وی گفت: تنها راه کامل زدودن ربا زدودن طمع درونی خودمان به عنوان هر یک از افراد جامعه هست، چه در سطح مسئولان و بانکداران و چه در سطح عموم مردم. تئوریزه کردن سبک زندگی و معیشت مومنانه و عدم زندگی با طمع راهکاری است که علما و دانششمندان باید بر طبق آن کار علمی و نظری بکنند.
مذهب جعفری در ادامه عنوان کرد: به عبارت ساده‌تر این حوزه علمیه قم هست که متکفل تعریف اقتصاد جدیدی هست و به تبع آن تعریف فلسفی و حکمی آن بر عهده دانشگاه است که باید در موضوع شناسی و کارهای علمی و تکنیکی ادامه مطلب را تهیه بکنند تا انشاءالله کار به سرانجام برسد.
مذهب جعفری گفت: در واقع چرخه اقتصاد در غرب (چرخه توزیع، نیاز و مصرف و ...) به وسیله طمع به حرکت درمی‌آید اگر کمی دقت کنیم، در اقتصاد و بانکداری تبلیغات بر اساس طمع و تولید بر اساس مصرف‌گرایی رقم می‌خورد، لذا برای مبارزه بنیادین با ربا باید با روح طمع‌ورزی و مصرف‌گرایی مبارزه کنیم.

همه اقشار مردم عضو نهضت ممانعت از جنگ با خدا هستند/ مستندات بی‌شماری از اعتراض مردم به سیستم ربوی داریم

مراجع خلق پول را حرام می‌دانند

مذهب جعفری گفت: به حمدالله بعد از تلاش‌های 6 سال متمادی نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا باعث شد که طلبه‌های عضو این نهضت مردمی مسئله خلق پول را به صورت استفتاء از مراجع بپرسند و مراجع در مورد حرام بودن یکی از بنیان‌های مالی اقتصاد نظر دادند و هم اکنون دانشگاهیان و اقتصادانان با بحران عظیمی مواجه هستند.

دبیر نهضت مردمی ممانت از جنگ با خدا تاکید کرد: مراجع نیز به عنوان عضوی از نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا امروز نسبت به قضیه خلق پول آگاه هستند و لازم است که کرسی‌ها و بحث‌های فقهی عمیقی در حوزه پول و ماهیت پول، خلق پول و نقدینگی شکل بگیرد و خلافکاری پنهان بانک‌ها آشکار شود.

مذهب جعفری تصریح کرد: همانطور که پیش‌بینی می‌شد مراجع نسبت به خلق پول موضع دارند و آن را حرام می‌دانند ولی بانک‌ها با ما مخالفت می‌کردند و می‌گفتند که این گونه نیست ولی طبق بیانات مراجع این ساختار خودبه‌خودی خلق پول در کشور اشتباه و حرام است و باید جلوی آن گرفته شود لذا کل علم اقتصادی که این ساختار را پذیرفته است محل اشکال است.
وی با اشاره به بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد خلق پول گفت: در این زمینه آیت‌الله مکارم شیرازی به صراحت گفتند که اگر ساختار بانکی و خلق پول این‌گونه باشد این خلق پول در حداقل ممکن اکل به باطل و یک حرام قطعی است.

بدون خلق پول علم اقتصاد غربی فرومی‌پاشد

مذهب جعفری افزود: البته اگر ساختار پیچیده خلق پول با جزئیات خدمت مراجع ارائه گردد قطعا فتاوای صریح‌تر و با جزئیات بیشتری را مراجع مطرح می‌فرمایند. با چنین حدودی در دین قطعاً اقتصادی متفاوت از آنچه امروز به عنوان اقتصاد و علم اقتصاد داریم رقم خواهد خورد و این نشانه این است که اقتصاد غرب از منظر اسلام کاملاً حرام است، چرا که خلق پول بنایی است برای ساختار بانکی و مالی اقتصاد غربی. اگر خلق پول از ساختار مالی و بانکی کشور زدوده شود کلا باید اقتصاد با ساختار جدیدی طراحی شود لذا این الگو نمی‌تواند به عنوان الگوی معیشتی انسان و جامعه مسلمان استفاده شود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که هم اکنون الگوی اقتصاد نئوکینزی توسط اقتصاددانان دانشگاه شریف و ...در حال پیاده شدن در کشور است الگویی که اساساً ربا و مصرف‌گرایی را لازمه چرخه اقتصادی می‌داند، اگر بنیانی به نام خلق پول که توسط مراجع مردود اعلام شده از این چرخه حذف شود چگونه می‌خواهند بقیه اقتصاد را مبتنی بر این گزاره حرام مدیریت کنند و جلو ببرند؟
انتهای پیام

captcha