تأکید ایران و تركیه بر گسترش همکاری‌های دینی
کد خبر: 3789906
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵

تأکید ایران و تركیه بر گسترش همکاری‌های دینی

گروه بین‌الملل ـ در دیدار مفتی اعظم استانبول با سرکنسول و وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بر گسترش همکاری‌های دینی و فرهنگی دو کشور تأکید شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ حسن کامل یلماز، مفتی اعظم استانبول به همراه جانر آک دمیر، معاون بین‌الملل مفتی استانبول با حضور در محل سرکنسولگری ایران در استانبول با بختیار اسدزاده، سرکنسول و کوروش مقتدری، وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول دیدار و گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این دیدار اسدزاده، روابط دو کشور همسایه ایران و ترکیه را در سطح بسیار مناسبی ارزیابی کرد و افزود: دو کشور دارای اشتراکات فراوان دینی و فرهنگی هستند، به همین دلیل ارتباطات و دیدارهای مسئولان دو کشور گسترش یافته است و مقامات ایران و ترکیه در طول سال گذشته دیدارهای متعددی با یکدیگر داشته‌اند.

سرکنسول کشورمان در استانبول در ادامه بر گسترش همکاری‌های دینی و فرهنگی دو کشور تأکید و دیپلماسی دینی را یکی از انواع دیپلماسی ذکر کرد.

وی همچنین سفر اخیر علی ارباش، رئیس سازمان دیانت ترکیه به ایران و دیدارهای وی با مقامات دینی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را مفید ارزیابی کرد.

حسن کامل یلماز، مفتی استانبول نیز در این دیدار با تشکر از سرکنسولگری و وابستگی فرهنگی ایران برای همکاری‌های گذشته به ویژه در حوزه‌های قرآنی گفت: دوستی و محبت بین دو ملت و دو دولت ایران و ترکیه، بسیار دیرین است.

وی افزود: ترکان، دین اسلام را از ایرانیان فراگرفتند و به همین دلیل در زبان و فرهنگ دینی ما برخی از کلمات و اصطلاحات دینی به صورت فارسی به کار برده می‌شود، مثلاً نماز به جای صلاه و آبدست به جای وضو.  زبان عربی زبان اصلی دین اسلام است و پس از آن زبان‌های فارسی و ترکی قرار دارند.

مقتدری، وابسته فرهنگی كشورمان در استانبول هم در این دیدار نقش علمای دینی دو کشور ایران و ترکیه را در  وحدت و اتحاد میان امت اسلامی مهم دانست و بر ضرورت توسعه همکاری‌های دینی و فرهنگی دو کشور تأکید کرد.

انتهای پیام

captcha