نشست ورشو شوی تبلیغاتی آمریکایی‌ها و بدون اعتبار است
کد خبر: 3789974
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
رئیس دفتر رئیس‌جمهور:

نشست ورشو شوی تبلیغاتی آمریکایی‌ها و بدون اعتبار است

گروه سیاسی ــ محمود واعظی، نشست ورشو را یک شوی تبلیغاتی از سوی آمریکایی‌ها خواند و تصریح کرد: این شوی تبلیغاتی قطعاً هیچ اعتبار سیاسی در عرصه بین‌الملل نخواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران عملاً حسابی برای این اجلاس باز نکرده و آن را جدی نمی‌گیرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود واعظی امروز، چهارشنبه 24 بهمن، در پایان جلسه هیئت دولت به خبرنگاران گفت: یکی از اهداف آمریکایی‌ها از برگزاری این اجلاس، ایجاد شکاف میان برخی کشورهای اتحادیه اروپا است.

وی افزود: این نشست از ابتدا نشستی بسیار عجولانه و بدون برنامه‌ریزی قبلی بود. همه افکار عمومی دنیا شاهد بودند که وزیر امور خارجه آمریکا در سفری به ۸ کشور به دنبال این بود که یک اجلاسی در سطح سران علیه ایران برگزار شود که این اتفاق نیفتاد و در نهایت قدم به قدم عقب‌نشینی کردند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه در نشست کنونی هم که قرار است در سطح وزیران خارجه برگزار شود کشورهای صاحب‌نظر و معتبر شرکت ندارند و بسیار پایین‌تر از سطح انتظار آمریکایی‌ها برگزار می‌شود، گفت: آنها با توجه به مخالفت‌های گسترده درباره اینکه نشست در ارتباط با ایران برگزار شود، اسم نشست را هم عوض کردند و گفتند که این نشست تحت عنوان صلح و ثبات در منطقه برگزار می‌شود و این در حالی است که در عمل و قاعدتاً کشورهای شرکت‌کننده نمی‌توانند در یک اجلاس و جلسه بسیار کوتاه، برای مسایل بسیار پیچیده‌ای که در منطقه وجود دارد، راه حل پیدا کنند.

واعظی ادامه داد: آمریکایی‌ها بهتر از هر کسی می‌دانستند که به هیچ توافقی نمی‌رسند، لذا اعلام کردند بیانیه پایانی که اجماع کشورهای شرکت‌کننده باشد، نخواهیم داشت. اعلام شد که لهستان به عنوان میزبان یک بیانیه می‌دهد که طبعاً بیانیه‌ای است که آمریکا می‌نویسد و حرف‌های این بیانیه نیز حرف‌هایی خواهد بود که آمریکایی‌ها همیشه درباره منطقه و ایران زده اند و خریداری هم نداشته است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اخبار رسانه‌ها درباره استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت و دفتر رئیس‌جمهور هیچ استعفایی از آقای دکتر صالحی دریافت نکرده است. بنده تعجب کردم که چطور اینگونه به این خبر دامن زده شده است. ممکن است هر فردی هر جایی حرفی زده باشد، ولی استعفا وقتی رسمی و قطعی می‌شود که تقدیم رئیس‌جمهور شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: امروز از آقای رئیس‌جمهور هم سوال کردم که پاسخ دادند ایشان هم کاغذی یا چیزی مبنی بر استعفا دریافت نکرده‌اند. آقای صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با جدیت در حال انجام وظایف‌شان هستند. از خود ایشان هم امروز سؤال کردم که آیا متن استعفایی فرستاده‌اند که پاسخ منفی دادند.

واعظی درباره مهم‌ترین مصوبات امروز هیئت دولت نیز اظهار کرد: امروز تقریباً همه وقت جلسه دولت به بحث و گفت‌وگو درباره حضور حماسی مردم در راهپیمایی روز دوشنبه در سراسر کشور اختصاص داشت و اینکه انصافاً مردم ایران با این حضورشان به دنیا نشان دادند که ایران، ایرانی است که اگر پای خارجی و بیگانه در میان باشد، اگر تهدید دشمن مطرح باشد و اگر موضوع نظام، اسلام و رهبری‌شان مطرح باشد، همه مردم، جدای از اینکه ممکن است اختلاف سلیقه داشته باشند و یا برخی مشکلات باشد، تا آخر می‌ایستند.

وی با بیان اینکه به عنوان دولت در مقابل این عظمت مردم وظایفی داریم، تصریح کرد: البته وظایف را همیشه داشتیم. این صحنه و وضعیتی که دیدیم باعث می‌شود، احساس وظیفه مضاعفی پیدا کنیم. امروز آقای رئیس‌جمهور مفصل در جلسه هیئت دولت صحبت کردند و گفتند که مأموریت و وظایف هر کدام از وزرا، برای خدمت به مردم مضاعف شده است. مخصوصاً آن دسته از وزرایی که باید به نوعی معیشت و نیازمندی‌های مردم را تأمین بکنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: آقای روحانی تأکید کردند باید هر چه سریع‌تر برای گرانی‌هایی که هست راه حل پیدا کنیم. البته مدت‌هاست که یک مقدار روند گرانی ها متوقف شده است. درباره گوشت هم صحبت کردیم که راه‌حل‌ها و تصمیماتی اتخاذ شد و امیدواریم که ان‌شاء‌الله دولت بتواند در مقابل آنچه که مردم از خودشان نشان دادند، آنچنان که در شأن این مردم بزرگ است، انجام وظیفه کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی شما از نتیجه جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لوایح FATF چیست؟، گفت: پیش‌بینی که نمی‌توانم بکنم ولی به هر حال در جلسه امروز یک مقدار درباره این موضوع هم صحبت شد. وزرا و مسئولین مربوطه حرفی اساسی دارند و می‌گویند که اعضای مجمع باید به خوبی متوجه فضای امروز روابط کشورمان با دنیا و فشارهای آمریکا باشند و برایشان توضیح داده شود تا تصمیمی که می‌گیرند باعث افزایش فشار بر مردم نشود.

واعظی ادامه داد: برخی از مسئولین امروز گفتند که با همه فضایی که امروز دشمنان برای بانک‌های ما بوجود آورده‌اند، اگر این لوایح تصویب نشوند، قطعاً فشار بیشتر می‌شود و لذا هر تصمیمی که در مجمع می‌گیرند، باید مسئولیتش را هم بپذیرند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره بحث اصلاح ساختار بر اساس دستور مقام معظم رهبری گفت: آنچه مطرح است، در ارتباط با دستوری است که مقام معظم رهبری در آستانه تقدیم بودجه سال ۹۸ به مجلس شورای اسلامی دادند. ایشان دستور دادند در جلسه سران سه قوه، در رابطه با آنچه مربوط به بودجه می‌شود، یک کار اساسی انجام شود که ماندگار باشد. این کار شروع شده و آنچه آقای دکتر لاریجانی مطرح کردند، بیشتر مربوط به مسئله بودجه می‌شود یعنی اینطوری نیست که ساختار کل دولت و کل کشور باشد.

واعظی همچنین به سفر رئیس جمهور به سوچی روسیه برای شرکت در اجلاس سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور روز پنجشنبه سفری به روسیه دارند و ملاقات‌های دوجانبه‌ای با آقای اردوغان و آقای پوتین خواهند داشت و در اجلاس سه‌جانبه قرار است، مسایل سوریه را با جدیت بررسی کنیم. معتقدیم این کشورهایی که در منطقه هستند، برای منطقه دل می‌سوزانند. سیاست ما سیاست صلح و ثبات و آرامش در کل منطقه است، لذا قطعاً بهتر می‌توانیم کارهای‌مان را پیش ببریم.

وی اظهار کرد: آنچه در روند مذاکرات آستانه انجام شده و این سه جلسه‌ای که سران سه کشور داشتند، تأثیرات گسترده‌ای در مبارزه با داعش و تقویت امنیت منطقه و سوریه داشته و لذا در عمل نشان دادیم که اگر قرار است در منطقه کار اساسی شود، بدون کشورهای تأثیرگذار و بازیگران اصلی منطقه، کشورهای دیگر نمی‌توانند از دور برای منطقه نسخه بپیچند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که با توجه به اهمیت جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لایحه پالرمو این امکان هست که رئیس جمهور خودشان شخصاً در آن جلسه حضور داشته باشند؟، اظهار کرد: تا جایی که مطلع هستم آقای رئیس جمهور شنبه برنامه‌های دیگری دارند.

واعظی در پاسخ به این سؤال که اگر در جلسه یکشنبه هفته آینده مربوط به FATF ایران به فهرست خاکستری این نهاد برگردد چه اتفاقی می‌افتد و چه تأثیراتی می‌گذارد؟، گفت: ۲ لایحه از لوایح ۴ گانه تصویب شده و همکاران در وزارت خارجه، در وزارت اقتصاد، در بانک مرکزی و در بخش‌های دیگر از جمله در معاونت حقوقی ریاست جمهوری دنبال این هستند که بتوانند درباره آنچه تا به حال انجام شده با طرف مقابل‌شان تعامل کنند که ان‌شاء الله وضعیت نامناسبی پیش نیاید.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره انتخاب سخنگوی دولت تصریح کرد: چند گزینه برای معرفی به عنوان سخنگوی دولت مدنظر هستند.

واعظی درباره شعارهای وحدت‌شکن عده ای معدود در راهپیمایی ۲۲ بهمن با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ وحدت در این مراسم خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند راهپیمایی ۲۲ بهمن محل تسویه‌حساب نیست و تاکید کردند که همه در جهت وحدت و همدلی گام بردارند. ایشان تکلیف را مشخص کردند و از همه خواستند هر کسی با هر سلیقه‌ و با هر نظری که دارد، برای احترام به انقلاب‌مان و احترام به این ۴۰ سال فداکاری در راهپیمایی شرکت کند تا نمادی از وحدت و صمیمیت و پیام روشنی باشد به دشمنان و کسانی که همواره امید بسته بودند که چنین روز و جشنی نداشته باشیم.

وی گفت: اینکه تعداد بسیار کم و معدودی هستند که این کارها را انجام دادند، نمی‌توانیم این را تسری دهیم به همه مردم. مردم نبودند و من هم ندیدم که یک کار سازماندهی شده‌ای انجام شده باشد. بالاخره همیشه آدم‌های بدسلیقه و کج سلیقه وجود دارند. فکر می‌کنم قضاوت را بگذاریم برعهده خود مردم تا خودشان ببینند که چه کسی به دستورات رهبری بیشتر گوش می‌دهد و چه کسانی هستند که ادعا می‌کنند ولی عمل نمی‌کنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود تخریب‌ها علیه دولت و شخص آقای رئیس‌جمهور در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: همیشه یک گروهی هستند و این روزها هم شاهد این بودیم که در قم سخنرانی‌های بی‌پایه و اساس و تفرقه‌انگیز انجام شده است.

وی افزود: فکر می‌کنیم اینها کسانی هستند که نه شرایط مملکت را می‌دانند و نه دشمن را می‌شناسند و نه طرفدار مردم هستند. اینها در ذهنیات خودشان زندگی می‌کنند. اگر بخواهیم مشکل مردم حل شود، همه باید دست به دست هم دهیم. همه سران سه قوه، نهادهای انقلابی و ارگان‌های مختلف اگر با هم باشیم می‌توانیم مشکلات مردم را حل کنیم و با تفرقه، این مردم هستند که متضرر می شوند.

انتهای پیام

captcha