حفظ سنت‌های نیک در پوشش با آراستگی و زیباپوشی در تناقض نیست
کد خبر: 3790007
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۸
پیام وزیر ارشاد:

حفظ سنت‌های نیک در پوشش با آراستگی و زیباپوشی در تناقض نیست

گروه جامعه ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه آغاز به کار هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، طی پیامی با تأکید بر توانمندی هنرمندان طراح ایران زمین، گفت: طراحان نشان دادند، حفظ سنت‌های نیک در پوشش که میراث چند هزار ساله آن باقی است، نمی‌تواند در آراستگی و زیباپوشی خلل ایجاد کند و در تناقض باشد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس؛ در آستانه آغاز به کار هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، عباس صالحی، وزیر فرهنگ  ارشاد اسلامی پیامی منتشر کرد.

در متن پیام سید عباس صالحی به هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر آمده‌است: 

«در چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، توانمندی هنرمندان طراح ایران زمین را شاهد هستیم. طراحانی که نشان دادند، حفظ سنت‌های نیک در پوشش – که میراث چند هزار ساله آن باقی است – نمی‌تواند در آراستگی و زیباپوشی خلل ایجاد کند و در تناقض باشد.

هنگامی که به میراث پوششی ایرانیان در طول تاریخ نگاه می‌کنیم، جهانی از بی‌نهایت گزاره، نشانه و نماد می‌بینیم که میان بدن و تن با هستی پیرامونی پیوستاری عمیق به‌وجود آورده‌است؛ چه اینکه پوشش، در بافتی از ساحت نمادین اجتماعی حضور موثر دارد و بدن، مکان و کالبدی برای بهره‌گیری از پوشش است. پوششی که افزون بر محافظت، کارکردها و نقش‌های دیگری را همچون فرهنگ، قومیت، پیشه و مناسک، در آن می‌توان بازیابی کرد.

نگاه باورمند ایرانیان خداجو در پیش و پس از اسلام افزون بر عفاف، همواره به‌دنبال زیبایی و تناسب فرهنگی- ملی پوشش بوده‌است و همین نگاه است که طراحان و آفرینندگان لباس در ایران و کشورهای اسلامی را با نگاه غربی آن ــ که بیشتر بدنمندی و اندام‌گرایی را دنبال می‌کنند- متفاوت کرده‌است.

تعیین موضوع «نقش مکران» به عنوان محور طراحی و آفرینش‌های هنری جشنواره، نشانه توجه برنامه‌ریزان و فرصت‌های پنهان برای طراحان و تولیدکنندگان است که می‌تواند الگوهای پنهان پوشش نواحی گوناگون فرهنگ ایرانی را به عرصه‌های عمومی و جهانی بازنمود کند.

برای فرهیختگان هنرمند، صنعت‌گران توانمند و تولیدکنندگان گرانقدر- که به تعالی هنر و پیشرفت ایران اسلامی می‌اندیشند- بهترین‌ها را آرزومندم».

 همچنین سید محمد مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی پیام خود را به مناسبت هشتمین جشنواره مد و لباس فجر اعلام کرد.

در متن این پیام آمده‌است:

«آداب و آنات انسانی، تظاهرات متمایزی دارد که هر کدام متضمن جلوه های بکر و بدیعی از شور و شعور آدمیزادی است. از جمله این جلوه ها، مجموعه البسه و فرهنگ پوشش است که از گذشته تا بدین روزگار، پیوسته، شاخصه ی شان و شخصیت فردی و مرتبت و منزلت اجتماعی در شمار آمده است. این دست‌کار انسان، به نیکویی، هم از بوم و اقلیم الگو پذیرفته و هم شناسای استعدادهای غریزی اقوام و دریافت های ذوقی مردمان بوده است. بسا که در این روزگار، از لباس، هم به مثابه روایت گر روزگار و هم وجه تمایز سلایق ادوار انسانی نام برده می شود.

تأکید بر زیبایی، گذشته از رویکرد عام و توجیهات فردی و گروهی، اصل مردم محوری و اصالت مخاطب را یادآوری می نماید که در روزگار ما بنا به اقبال و استقبال از هنر طرح و مد لباس، اکنون به عنوان صنعتی شریف و هنری ارجمند یاد می گردد.

گستره ایران زمین به غنیمت گنجینه اقوام‌، کلکسیون نادری از البسه و فرهنگ های پوشش است که کشف ظرفیت ها و ارائه قابلیت های هنری آن، می تواند آیاتی الهام بخش برای طراحان لباس و تولیدات متبوع معاصر باشد، آن چنان که بدین روزگار و به مدد تعاملات هم افزای این هنر و دیگر هنرها، توسعه ی مشهودی در فرهنگ البسه و توسعه ی طرح و تولید لباس بر مبنای الگوهای اقوام و اعلام ایرانی احساس می شود. هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با اتکا و اعتقاد به الگوهای سرزمینی، اثرات زادبوم و تجربیات انسانی، تلاش خود را بر بازشناسی این توان نامکشوف و تجربه ی نامشهود در نظام‌ کلان البسه ایرانی متمرکز نموده است که در این دوره با توجه بخشی به نقش و نگار مکران که دستمایه مردمان کریم سیستان و بلوچستان است، امیدوار است اگر چه به دشواری اما به درستی نقش‌آفرینی کند.

در این اندک مجال، مراتب قدردانی خود از دست‌اندرکاران این رویداد را تقدیم نموده و امیدوارم به برکت برگزاری دوره ها و کارگاه های تخصصی مد و لباس، این هنرصنعت ایرانی، بازارهای جهانی را تسخیر نماید».

لازم به ذکر است: هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، با شعار «خوشا مکران و نقش بی مثالش» از ٢٦بهمن تا ٢ اسفند ٩٧ از ساعت ١٠صبح تا ٨ شب در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha