عرضه 10 هزار کتاب در نهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس/ حضور ناشرانی از کشورهای محور مقاومت
کد خبر: 3790102
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
سردار حق‌طلب بیان کرد:

عرضه 10 هزار کتاب در نهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس/ حضور ناشرانی از کشورهای محور مقاومت

گروه ادب ــ رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج گفت: نهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس به میزبانی کرمان از ۲۷ بهمن و با تأکید بر محور انقلاب اسلامی و مقاومت آغاز می‌شود.

عرضه 10 هزار کتاب در نهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس/تأکید ویژه بر محور مقاومتبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری نهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، انقلابی اسلامی و مقاومت صبح امروز ۲۵ بهمن با حضور سردار احمد حق‌طلب، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، قادر آشنا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، سردار علی ناظری، معاون نشر و ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج در سالن جلسات مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.
سردار حق‌طلب در این نشست با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تسلیت شهادت جمعی از پاسداران و مرزبانان کشورمان گفت: به نظر می‌رسید پس از حماسه پرشور ۲۲ بهمن، دشمن مترصد این باشد که این حماسه شیرین را برای مردم ما تلخ کند و چون با حضور نیرو‌های امنیتی این امکان برای آن‌ها وجود نداشت، از این رو یک حرکت مذبوحانه را در شرق کشور انجام دادند. ما به روح این شهیدان درود می‌فرستیم و با آن‌ها عهد و پیمان می‌بندیم انتقام این حادثه را از تروریست‌ها خواهیم گرفت.
وی افزود: در راستای تحقق تدابیر و فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی و ترویج فرهنگ کتابخوانی به ویژه کتاب‌های دفاع مقدس در طول سال‌های گذشته، این توفیق فراهم شد تا نمایشگاه تخصصی با هماهنگی وزارت ارشاد برگزار شود و در طول هشت دوره گذشته، سه نوبت آن در تهران و سه دوره نیز در اصفهان، تبریز، شیراز و دو دوره در مشهد برگزار شد و امسال نیز همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در کرمان برگزار می‌شود. همچنین در این راستا کنگره بزرگداشت ۶۵۰۰ شهید استان کرمان نیز برگزار خواهد شد.
سردار حق‌طلب در ادامه بیان کرد: نهمین دوره این نمایشگاه به نام نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت نامگذاری شده و پذیرای ناشران انقلاب و دفاع مقدس و مقاومت خواهد بود. همچنین از کشور‌هایی که در برابر استکبار و استعمار مقاومت کرده‌اند، نظیر عراق، لبنان، یمن، سوریه و ... ناشرانی حضور می‌یابند و آثاری را به زبان‌های عربی و انگلیسی ارائه می‌کنند.
وی تصریح کرد: این نمایشگاه در حسینیه شهر کرمان و از ۲۷ بهمن تا ۳ اسفند در فضایی به وسعت ۷ هزار متر مربع برگزار می‌شود. این نمایشگاه با سیزدهمین دوره نمایشگاه قرآن و عترت نیز همزمان بوده و با یکدیگر هم‌افزایی خواهد داشت. در کنار این نمایشگاه، فعالیت‌های فرهنگی به ویژه برای کودکان و نوجوانان برنامه‌هایی مانند نشست‌های علمی و فرهنگی، ایجاد بخش‌های هنری و ... نیز دایر و بر غنای آن افزوده خواهد شد.
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج در ادامه یادآور شد: در حال حاضر تورمی که در رابطه با کالا‌های گوناگون وجود دارد، کتاب نیز از این موضوع مستثنا نیست، از این رو نمایشگاه کتاب دفاع مقدس فرصت خوبی برای علاقه‌مندانی است که می‌خواهند کتاب بخرند و بخوانند و در این راستا وزارت ارشاد نیز حمایت یارانه‌ای در اختیار مردم قرار می‌دهد.
قادر آشنا، مدیر عامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در ادامه این نشست گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس مأموریت‌ها، اهداف و وظایف خود که حوزه کتاب و کتابخوانی محور آنهاست، اولویت‌هایی رادر نظر دارد، چون باورمان این است که کتاب منبع آگاهی، دانایی و بیداری است و بصیرت با کتاب محقق خواهد شد و از سوی دیگر ترویج فضائل و تعمیق باور‌ها جزء اهداف وزارت ارشاد است، براساس این باور، ارشاد توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های فرهنگی به ویژه کتاب و کتابخوانی دارد.
وی افزود: در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و محور مقاومت که شعار نمایشگاه است، وزارت ارشاد در برپایی نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه‌های گوناگون اهتمام جدی دارد و حوزه دفاع مقدس محوری‌ترین مباحث فرهنگی کشور بوده و نقطه عطف مهمی در تاریخ کشورمان است.
آشنا ادامه داد: انقلاب اسلامی نشان دهنده بالندگی ما و دفاع مقدس نشان‌دهنده عزم کشور برای پاسداری از آب و خاک است، بنابراین باید اولویت باشد. در دنیای کنونی گفتمان جدیدی ایجاد شده و موافقان و مخالفانی دارد، اما محور مقاومت برای پاسداری از اسلام ناب و این گفتمان آمده است و در مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، این سه بعد انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت جزء فعالیت‌های اصلی ما خواهد بود.
حسین صفری، عضو شورای سیاستگذاری نهمین دوره نمایشگاه کتاب دفاع مقدس به اهداف کلان نمایشگاه در راستای ترویج آثار دفاع مقدس، ارائه تازه‌های نشر و حمایت از ناشران این حوزه اشاره کرد و گفت: از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ۲۰۰ میلیون تومان یارانه خرید درنظر گرفته شده که ۲۰ درصدآن یارانه و مابقی کارت خرید کتاب خواهد بود و به بسیجیان، خانواده شهدا، ایثارگران و مؤسسات و نهاد‌ها ارائه می‌شود.
سردار علی ناظری نیز در ادامه بیان کرد: نهمین نمایشگاه کتاب ملی دفاع مقدس شامل ۱۹۰ غرفه در سه طبقه حسینیه کرمان برگزار می‌شود و ۱۴۰ ناشر نیز برای حضور ثبت نام کرده‌اند و حدود ۱۰ هزار جلد کتاب و محصولات فرهنگی عرضه می‌شود که ۶ هزار جلد کتاب در حوزه دفاع مقدس، ۱۵۰۰ جلد در حوزه انقلاب اسلامی، یک‌هزار جلد کتاب قرآنی و مابقی محصولات فرهنگی است.
وی در ادامه گفت: ما از ناشران حوزه مقاومت دعوت نکرده‌ایم، اما هشت کشور در حوزه مقاومت از جمله لبنان، سوریه، یمن، عراق، بحرین، افغانستان و فلسطین می‌شناسیم که درخواست کرده‌ایم نمایندگان آن‌ها در کشور ما حضور یابند و در نمایشگاه به سؤالات مخاطبان در حوزه مقاومت پاسخ دهند، از این رو هدفمان حضور ناشران نبوده و هدف آشنایی مردم با اتفاقاتی است که در کشور آن‌ها در محور مقاومت انجام می‌شود.
سردار حق‌طلب در پایان این نشست بیان کرد: ما در این حوزه باید به سمتی برویم که به اقتصاد نشر کمک کند و از سوی دیگر مردم و مخاطبان نیز باید احساس کنند که از این نمایشگاه نفعی می‌برند و محصول مورد نظر خود را با قیمت مناسب تهیه می‌کنند. در تمام دنیا از حوزه فرهنگ به ویژه کتاب و کتابخوانی حمایت می‌شود و اگر می‌پذیریم که این حمایت‌ها باید باشد، پس باید پشتیبانی لازم را انجام دهیم. البته سیاستگذاری ما اینگونه نیست که از هر نویسنده و ناشری با هر محصولی چشم بسته حمایت کنیم.
انتهای پیام

captcha