روش‌های حفظ قرآن کریم در کشور اصولی نیست
کد خبر: 3790131
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸

روش‌های حفظ قرآن کریم در کشور اصولی نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ کارشناس دبیرخانه اعطای مدرک تخصصی حفاظ، سازمان دارالقرآن کشور عنوان کرد: با وجود چنین شرایط و ظرفیتی در حوزه قرآن در سطح کشور، تربیت 10 میلیون حافظ قرآن تا 10 میلیون سال آینده نیز محقق نخواهد شد.

روش‌های حفظ قرآن کریم در کشور اصولی نیستبه گزارش ایکنا از همدان، محمد رمضانی فرد، کارشناس دبیرخانه اعطای مدرک تخصصی حفاظ، سازمان دارالقرآن کشور، پنج شنبه، 25 بهمن ماه در همایش حافظان قرآن کریم اظهار کرد: طی برگزاری 13 دوره آزمون تخصصی حفظ قرآن کریم،12 حافظ سطح یک، 137 حافظ سطح دو و 2 هزار و 856 حافظ سطح سه در کشور وجود دارد.

کارشناس دبیرخانه اعطای مدرک تخصصی حفاظ، سازمان دارالقرآن کشور با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی تنها دستگاه در حوزه آموزش تخصصی قرآن کریم است افزود: اسما آمار حافظان قرآن کریم در کشور بالاست اما در این میان تنها 9 درصد از آن رسما حافظ هستند. 

وی با بیان اینکه مربیان و موسسات قرآنی مهمترین نقش در پیشرفت حفظ در کشور را دارند گفت: متأسفانه این دو مجموعه به دنبال صرف تولید حافظ قرآن هستند در حالی که آنچه مهم است تربیت یک حافظ قرآن است به گونه ای که همواره از تلاوت و حفظ قرآن لذت برده و هیچ گاه دلزده نشود.

رمضانی گفت: یکی دیگر از مشکلات و موانع حفظ قرآن کریم در کشور، نیات خانواده‌هاست، به گونه ای که با ایجاد موجی در کشور، خانواده‌ها تحت شعاع این موج قرار گرفته و فرزندان خود به سمت آموزش قرآن سوق می‌دهند و تنها به دنبال تربیت فرزندی که آیات قرآن در ذهن او نقش بسته است هستند.

کارشناس دبیرخانه اعطای مدرک تخصصی حفاظ سازمان دارالقرآن کشور با اشاره به اینکه باید تمام مزایا مربوط به حافظان و قاریان قرآن حذف شود گفت: هدف از تربیت حافظ و قاری قرآن تأمین شغل، جایگاه اجتماعی، شخصیت، فضا و ... برای او نیست.

وی عنوان کرد: طبق حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که می‌فرمایند «اگر کسی قرآن را حفظ کند و گمان برد که خدا چیزی بالاتر از آن به او می‌دهد قرآن را به تمسخر گرفته است» جایگاه رفیع قرآن بر کسی پوشیده نیست و گسیل نمودن حافظان و قاریان قرآن به سمت مزایا و تسهیلات به دور از شأن کشور اسلامی است.

رمضانی با بیان اینکه روش‌های حفظ در کشور اصولی نبوده و اشتباه است اظهار کرد: تنها نباید به دنبال حافظ نمودن فرزندان خود طی 1 الی 2 سال بود، آنچه مهم تر از حفظ است زیبا خوانی، تلفظ درست کلمات و تجوید است.

کارشناس دبیرخانه اعطای مدرک تخصصی حفاظ سازمان دارالقرآن کشور بیان کرد: نیات خانواده‌ها، عملکرد ضعیف مربیان، مسئولین و برنامه ریزان حفظ قرآن از مهمترین عوامل ضعف حفظ قرآن کریم در کشور است.

وی با بیان اینکه آزمون حفظ 3 و 5 جزء از بخش تخصصی آزمون حفظ برداشته شده و به بخش عمومی انتقال یافته است گفت: هر نهاد و یا دستگاهی اقدام به برگزاری آزمون حفظ نماید باید از دو طریق این مهم انجام شود، «آزمون تخصصی حفظ قرآن کریم» که توسط سازمان دارالقرآن کشور انجام می‌شود و«آزمون عمومی حفظ قرآن کریم» که بخش تجوید و صوت و لحن نداشته و ترجمه‌ای آسان برای ان در نظر گرفته می‌شود.

رمضانی گفت: ما در کشوری زندگی می کنیم که بودجه یک سال سازمان دارالقرآن آن با حدود هزار کارشناس در سطح کشور به اندازه یک ساعت جشنواره فیلم فجر است، همچنین بسیاری از فرزندان این مرز و بوم شخصیت‌های مهم قرآنی این کشور همچون شهریار پرهیزگار را نمی‌شناسند در حالی که بازیگران هالیود را به خوبی می‌شناسند.

کارشناس دبیرخانه اعطای مدرک تخصصی حفاظ سازمان دارالقرآن کشور با نهایت تأسف گفت: با وجود چنین شرایط و ظرفیتی در حوزه قرآن در سطح کشور، تربیت 10 میلیون حافظ قرآن تا 10 میلیون سال آینده نیز محقق نخواهد شد.

وی ضمن بیان مزایا مدارک سطح 1، 2، 3، 4 و 5 حفظ قرآن کریم عنوان کرد: بالاترین و مهمترین مزیت سازمان دارالقران به حفاظ، تحصیلات رایگان است به گونه‌ای که افراد دارای مدرک سطح 1، 2 و 3 حفظ قرآن کریم به صورت 100 درصد تحصیل رایگان در دانشگاه‌ها دولتی، آزاد و پیامن نور خواهند داشت.

رمضانی ادامه داد: حافظان سطح 4 با حفظ 20 جز از قرآن کریم از تخفیف 70 درصدی و حافظان سطح 5 با حفظ 10 جز از قرآن از تخفیف 50 درصدی تحصیلی برخوردار خواهند شد، اما این نکته را نباید فراموش کرد که هیچ مزایا و تسهیلاتی نمی‌تواند ارزش کار حافظان قرآن را جبران کند.

کارشناس دبیرخانه اعطای مدرک تخصصی حفاظ سازمان دارالقرآن کشور با بیان اینکه سال به سال آمار حافظان قرآن در کشور در حال رشد است گفت: 20 از ثبت نام کنندگان در آزمون اعطای مدرک حفظ، از مجموعه جامعه القرآن‌ها است که تنها 1 درصد از آنها موفق به دریافت مدرک می‌شوند. 

انتهای پیام

captcha