جامعه با فقر فرهنگ گفت‌وگو مواجه است
کد خبر: 3790190
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶

جامعه با فقر فرهنگ گفت‌وگو مواجه است

گروه اجتماعی ــ مدرس دانشگاه با اشاره به راهکارهایی برای نهادینه کردن فرهنگ گفت‌وگو، گفت: عدم فرهنگ گفت‌وگو، یک فقر و کاستی فرهنگی در جامعه است که حتی در میان نخبگان فکری مانند اقتصاددانان یا جامعه‌شناسان و روشنفکران نیز وجود دارد.

جامعه با فقر فرهنگ گفت‌وگو مواجه است

محمد حیدرپور، جامعه‌شناس فرهنگی و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان، در رابطه با فرهنگ گفت‌وگو و دیالوگ در جامعه اظهار کرد: عدم فرهنگ گفت‌وگو به عنوان یکی از موانع توسعه به شمار می‌رود که این کاستی در جامعه ما بسیار مشهود است. مثلاً در میان مردم می‌بینیم که با پیش آمدن کوچکترین مسئله‌ای نمی‌توانند با هم در مورد مشکلات‌شان گفت‌وگو کنند و مسئله خیلی زود به بروز خشم و درگیری منجر می‌شود.
وی ادامه داد: ما باید گفت‌وگو کردن را چه در سطح میان فردی و چه در سطح سازمانی بیاموزیم. دولت‌ها باید با مردم گفت‌وگو کنند تا این فرهنگ نهادینه شود. عدم وجود فرهنگ گفت‌وگو، یک فقر و کاستی فرهنگی در جامعه ما است که حتی در میان نخبگان فکری مانند اقتصاددانان یا جامعه‌شناسان و روشنفکران نیز وجود دارد.
این جامعه‌شناس فرهنگی افزود: ما تازمانی که نپذیریم تفکرات ما ممکن است کمی با واقعیت متفاوت باشد و دیگران ممکن است تفکر درست را داشته باشند، نمی‌توانیم فرهنگ گفت‌وگو را قبول کنیم. همانطور که گفتم این کاستی در میان نخبگان فکری و به طور شدیدتر در میان مردم نیز وجود دارد.
حیدرپور خاطرنشان کرد: مثلاً وقتی دو ماشین در خیابان باهم برخورد می‌کنند، اولین چیزی که رخ می‌دهد درگیری کلامی میان افراد است که حتی ممکن است به درگیری فیزیکی منجر شود. اگر فرهنگ گفت‌وگو وجود داشته باشد، در چنین مواقعی دو طرف حادثه با هم به صورت منطقی حرف می‌زنند و متوجه هستند که بیمه برای چنین مواقعی به وجود آمده است.
وی گفت: حتی احزاب سیاسی هم نمی‌توانند با هم گفت‌وگو کنند و این مسئله به انشقاق و انشعاب در میان آنان می‌انجامد. در سطح دیگر نیز به طور مثال مجلس نمی‌تواند با دولت تعامل و گفت‌وگوی سازنده داشته باشد.
حیدرپور در خصوص راهکارهایی برای نهادینه کردن فرهنگ گفت‌وگو تصریح کرد: مهم‌ترین نهاد جامعه، خانواده است که گفت‌وگو در مرحله اول باید در آنجا شکل بگیرد، اگر این اتفاق رخ ندهد، تأثیرات منفی زیادی را به دنبال دارد. علاوه بر این سیستم آموزشی مدارس نیز باید مهارت‌های ارتباطی را به کودکان آموزش دهد.
این جامعه‌شناس فرهنگی تأکید کرد: البته رسانه‌ها نیز نقش مهمی در نهادینه کردن این فرهنگ دارند و باید از نخبگان دعوت شود تا روی این موضوع کار کنند تا این فقر فرهنگی از بین برود.
انتهای پیام

captcha