تجلیل مراجع و علما از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن و واکنش به شهادت «زکریا»
کد خبر: 3790193
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
سرخط علم/

تجلیل مراجع و علما از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن و واکنش به شهادت «زکریا»

گروه اندیشه ــ در هفته‌ای که گذشت شاهد رخدادهای مختلفی در حوزه و دانشگاه بودیم که در این بین‌ راهپیمایی 22 بهمن و قدردانی مراجع و علما از حضور حداکثری مردم در راهپیمایی از اهمیت بیشتری برخوردار بود.

به گزارش ایکنا؛  در هفته‌ای که گذشت شاهد برگزاری رویدادها و نشست‌های علمی مختلفی در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ها بودیم که در ادامه اهم آن‌ها از نظر می‌گذرد:
دروس تفسیر و خارج فقه مراجع و علما

آیت‌الله مکارم شیرازی: مسئولان پیام حضور پرشور مردم در ۲۲ بهمن را بشنوند
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، ۲۳ بهمن‌ماه در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم گفت: باید از این ملت بیدار و هوشیار تشکر کنیم؛ چون در مواقعی که می‌بیند خطری در میان است بیشتر به میدان می‌آید. واقعاً راهپیمایی دیروز خیلی پرشکوه بود و تا جایی که بنده قرائن را دیدم از سال‌های قبل باشکوه‌تر و بهتر بود و یکی از دلائل آن این است که دشمن هر زمان فشار بیشتری وارد می‌کند ما احساس می‌کنیم که باید مشت محکم‌تری بر دهان دشمن بکوبیم و همین باعث می‌شود تا عکس‌العمل مردم قوی‌تر از قبل باشد.
این مفسر قرآن با بیان اینکه امیدواریم مسئولان هم پیام این حضور پرشور را بشنوند و بدانند و در حل مشکلات، بیشتر و محکم‌تر بکوشند، تصریح کرد: ما هم برای هر کسی که گامی برای رفع مشکلات به خصوص اقتصادی بردارد، دعا می‌کنیم.

آیت‌الله سبحانی: حوزه کتابخانه شبانه‌روزی داشته باشد
آیت‌الله جعفر سبحانی، ۲۴ بهمن‌ماه در درس خارج خود در ادامه روایت هفته گذشته گفت: در این روایت بیان شد «لَاتَجْلِسُوا إِلَّا عِنْدَ كُلِّ عَالِمٍ يَدْعُوكُمْ مِنْ خَمْسٍ إِلَى خَمْسٍ...؛ با عالمی بنشین که تو را از شک به یقین برساند، یعنی عالمی نباشد که همه کارش مزاح و شوخی و حرف‌ها و مسائل دنیوی باشد و اگر در مسائل دنیوی هم بحث می‌کند آن را به سمت مباحث آخرتی بکشاند».
همچنین، آیت‌الله سبحانی به انتقاد از شورای مدیریت حوزه پرداخت و گفت: چرا کتابخانه‌ها در روز یکشنبه ۲۱ بهمن بسته بود؛ آقایان طلبه نزد بنده آمدند و گفتند قصد مطالعه داشتند، ولی موفق نشدند، زیرا تعطیل بوده است؛ کتابخانه مانند داروخانه است و همان طور که داروخانه شبانه‌روزی داریم باید کتابخانه شبانه‌روزی هم داشته باشیم و اگر شبانه‌روزی هم مقدور نیست، حداقل در ایام غیرتعطیل آن‌ها را نبندیم.


آیت‌الله استادی: اتهام بی‌توجهی حوزه به تفسیر منصفانه نیست
آیت‌الله رضا استادی، ۲۵ بهمن ماه در سلسله جلسات تفسیر خود در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: گاهی گفته می‌شود که در حوزه راجع به قرآن کاری نشده، در حالی که در این صد سالی که حوزه بازتاسیس شده است شاهد نوشتن بیش از ۳۰ تا ۴۰ تفسیر هستیم.
وی با بیان اینکه المیزان مابقی تفاسیر را تحت تاثیر قرار داده است به ذکر نمونه‌های دیگری از تفاسیر خوب پرداخت و افزود: تفسیر نمونه، تفسیر مهر حجت‌الاسلام رضائی اصفهانی، نور، تفسیر بانوامین اصفهانی به نام مخزن العرفان، تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی و ... نمونه‌هایی از آن است.
استادی با تجلیل از بانو امین مجتهده اصفهانی گفت: وی در عین اینکه شوهر و فرزند داشته به درجه اجتهاد رسیده و تفسیر خوبی هم نوشته است؛ الان حوزه خواهران مدعی است که قرار است مجتهد پرورش دهد ولی اجتهاد ایشان ثابت شده است و دیگران باید ثابت کنند.
گفتگو با حوزویان و اندیشمندان
آیت‌الله غروی: مسئولان اقتصاد مقاومتی را از شعار بیرون آورند
آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو شورای عالی حوزه در گفت‌وگو با ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: امروز شاهد چهلمین سال پیروزی انقلاب هستیم؛ انقلاب با حضور همه مردم و اقشار و با رهبری امام خمینی(ره) به ثمر نشست و پیروز شد ولی نباید تصور کنیم ساده به دست آمد. این انقلاب از ابتدا تاکنون برای کسانی که کشور را آماج مطامع خود قرار داده بودند قابل تحمل نبود لذا توطئه‌های زیادی طراحی شد ولی با رهبری امام و مقام معظم رهبری و حمایت مردم این توطئه‌ها خنثی و حاصل آن سربلندی انقلاب است.
وی تصریح کرد: امروز کشور مشکلات زیادی دارد که نیاز است تا مسئولان برای برطرف شدن این مشکلات اقتصاد مقاومتی را از شعار بیرون آورده و جامه عمل به آن بپوشانند.

حجت‌الاسلام ایزدی: انتخاب مدیران کارآمد و چابکی اقتصاد؛ ضرورت‌های فرارو
حجت‌‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این پرسش که آیا انقلاب در مسیر آرمان‌های خود در حال حرکت است؟ گفت: پیدایش انقلاب طبیعتاً مرهون ایده، آرمان و اهداف است و هرقدر آرمان‌ها و اهداف والاتر و اصیل‌تر باشند، جهت‌گیری‌ها هم اصیل‌تر هستند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به برخی چالش‌های پیش آمده در مسیر حرکت انقلاب گفت: باید پژوهش‌های علوم انسانی جدی گرفته شوند، زیرا پژوهش‌های علوم انسانی نرم‌افزار پیش‌برنده انقلاب است. همچنین، انتخاب مدیران کارآمد از سوی مردم و چابکی اقتصاد و نظام بانکی از ضرورت‌های فراروی انقلاب به شمار می‌آید.
سایر رویدادها
واکنش دفتر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به شهادت «زکریا»
دفتر آیت‌الله‌ العظمی صافی گلپایگانی شهادت زکریا، کودک مظلوم عربستانی به دست یک جنایتکار وهابی را تسلیت گفت و از مجامع بین‌المللی درخواست کرد نسبت به این فاجعه، واکنش نشان دهند. در بخش‌هایی از بیانیه این مرجع تقلید آمده است خبر بسیار ناگوار و غم‌انگیز شهادت کودک معصوم و مظلوم زکریّای عزیز در مهبط وحی الهی مدینة النبی(ص) را با تأسف فراوان دریافت کردیم.
این جنایت دژخیمانه به وسیله شخصی که افکار پلید ضد اسلامی و ضد انسانی دارد، حاکی از خباثت افرادی به ظاهر انسان است که متاسفانه سالیان طولانی در حرمین شریفین و در مرکز نزول قرآن کریم و در جوار مرقد مطهر پیامبر رحمة للعالمین مردم را به گمراهی و ضلالت و دوری از خداوند دعوت می‌کنند. آیا ذره‌ای رحم و شفقت در دل ناپاک این افراد پلید که از حیوان هم بدتر هستند وجود ندارد!؟ چرا مجامع بین‌المللی و حکام کشورهای اسلامی بخصوص عربستان در مقابل این جنایت وحشیانه سکونت می‌نمایند و با سکوت خود، این فاجعه را تایید می‌کنند!؟
آیت‌الله علوی‌بروجردی: ۴۰‌سالگی انقلاب، سال خروج از منیت‌ها است
آیت‌الله علوی بروجردی از مراجع تقلید، امروز ۲۱ بهمن‌ماه در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در جمکران گفت: حرکت فاطمه(س) در مدت کوتاه بعد از رسول گرامی اسلام معرفی اسلام اصیل بود؛ فاطمه پرچمدار اصالت اسلام و حجتی است که خود ائمه فرمودند: امٌنا فاطمه، حجة علینا.
آیت‌الله علوی بروجردی با بیان اینکه حوزه و مرجعیت شیعه، طواغیت را به چالش کشید و در زمان امام، یک حکومت شاهنشاهی را ساقط کرد، در حالی که برای هیچ کس قابل باور نبود، بیان کرد: ۴۰ سالگی سن بلوغ است و ما باید به بلوغ فکری برسیم و از منیت‌ها بیرون بیاییم و اصالت‌ها را فراموش نکنیم؛ عدالت اجتماعی و احیای امر الهی نباید با گذشت زمان کمرنگ شده و این اصول در میان ما رنگ ببازد، زیرا مردم هم بر مبنای همین اصول همراه ما شدند و نباید از ما ناامید شوند. تفکر شیعه اسلام اصیل است و دنیا بیش از هر زمان دیگر به امام علی(ع) و آزادگی حسینی(ع) نیاز دارد.
درس اخلاق ویژه استادان بخش زبان فارسی برگزار شد
درس اخلاق ویژه استادان بخش زبان فارسی در مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی برگزار شد و آیت‌الله سیدرحیم توکل در این جلسه ضمن اشاره به آیات نخستین سوره مبارکه حج گفت: خداوند متعال در این آیات ضمن تأکید بر عظمت زلزله قیامت، مردم را بر تقواپیشگی در محضر الهی سفارش می‌فرماید.
وی، در ادامه، با تأکید بر این که خطاب «یا ایها الناس» متوجه عموم مردم است و مؤمن، کافر و منافق را با هم دربر گرفته است، اظهارکرد: خطاب با همه مردم اعم از مؤمن، کافر یا افراد موجود و افرادی است که در آینده خواهند بود.
بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی هیئت علمی جذب می‌کند
جواد علائی، مسئول جذب هیئت علمی پژوهشکده علوم اسلامی روز پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از سال‌ها پیش، مجوز قطعی تأسیس پژوهشکده علوم اسلامی را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کرده است.
وی افزود: بر اساس تأکیدهای تولیت آستان قدس رضوی، مبنی بر لزوم فعال سازی پژوهشکده یادشده، مجمع عمومی بنیاد پژوهش‌های اسلامی در سال ۱۳۹۶ مقرر کرد نسبت به جذب عضو هیئت علمی اقدام شود؛ از این رو اقدامات و مکاتبات لازم با مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفت و برای اولین بار، اعلام نیاز بنیاد پژوهش‌های اسلامی در فراخوان شهریور ۱۳۹۷ در سامانه مربوط ثبت شد.
نشست نقد کتاب جوامع حدیثی شیعه برگزار شد
نشست نقد کتاب «جوامع حدیثی شیعه»، 25 بهمن، در انجمن‌های علمی حوزه برگزار و در آن بیان شد که هنوز برخی از کتب رشته قرآن و حدیث برای ۴۰ سال قبل است و گاهی خود نویسنده هم به ضعف‌های آن معترف است ولی همچنان تدریس می‌شود. هادی حجت، دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث و نویسنده کتاب جوامع حدیثی شیعه در این نشست گفت: این کتاب نتیجه چندین دوره تدریس بنده در دانشگاه قرآن و حدیث بوده است؛ این اثر در سال ۱۳۸۶ برای اولین بار چاپ شد و تاکنون ۹ بار چاپ و هفت هزار نسخه از آن نشر یافته است.
معاون آموزش دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: بعضی کتب در دانشگاه‌ها ۴۰ سال قبل چاپ شده و هنوز هم تدریس می‌شود و این در حالی است که برخی آراء خود نویسنده تغییر کرده و خود آن فرد هم به نقائص آن معترف است بنابراین اگر فضای نقد در دانشگاه‌ها باب شود و رواج یابد می‌تواند به بهتر شدن متون درسی کمک کند.
قدردانی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از حضور حماسی مردم در ۲۲ بهمن
مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با صدور پیامی از حضور شکوهمند ملّت مؤمن و انقلابی ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن تشکر کرد. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است دشمنان جهانی اسلام و انقلاب اسلامی به سرکردگی شیطان بزرگ در طول ۴۰ سال ده‌ها توطئه شوم برای انحراف یا سرنگونی نظام اسلامی طراحی کردند؛ اما به لطف الهی و تدبیرهای هوشمندانه پیشوای بزرگ، روح خدا و رهبری فرزانه، تمامی آن توطئه‌ها خنثی و نقش بر آب شد و اکنون آخرین تیر در ترکش استعمار که محاصره اقتصادی و تحمیل فشار معیشتی بر ملت ایران بود با به‌کارگیری برخی قوانین و نهادهای بین‌المللی و توان تعدادی دول استعماری و ارتجاعی بدان نیت به مرحله اجرا گذاشتند تا ضعف و ناکارآمدی نظام و حکومت اسلامی را در حل بحران‌های اقتصادی تلقین کرده و ملت را از نظام و مسئولان نظام مأیوس سازند، غافل از آن‌که این سناریوی تحریم اقتصادی یک سلاح زنگ‌زده‌ای است که امت اسلامی آن را از ناحیه منافقان صدر اسلام آزمایش کرده و خداوند بزرگ جهان مقاومت دلیرانه و پیروزمندانه جامعه مؤمن و عجز دشمنان از درک خزائن و سرمایه‌های مادی و انسانی بی‌پایان الهی را در قرآن کریم گوش‌زد نموده و فرموده است: «هُمُ الَّذِينَ يَقُولُونَ لَا تُنْفِقُوا عَلَی مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى يَنْفَضُّوا وَلِلَّهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَفْقَهُونَ»(منافقون/۷)
نشست خبری پذیرش حوزه‌های علمیه سال تحصیلی 1398-99 برگزار شد
نشست خبری پذیرش حوزه‌های علمیه سال تحصیلی 1398-99 برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه علمیه در این نشست بیان کرد: حوزه در طول تاریخ سنگربان مرزهای عقیدتی و فکری جوامع دینی بوده و هست و امروز هم در یکی از گذرگاه‌های بسیار حساس و تاریخی خود قرار گرفته، زیرا ندای انقلاب از حوزه برخاست و حوزه پایگاه مکتب اهل بیت(ع) است.
وی با بیان اینکه جهانیان متوجه فرهنگ اسلام ناب برخاسته از فقه اهل‌بیت‌(ع) شده‌اند اظهار کرد: به همین جهت هم تیرهای شبهه و وسوسه متوجه دین و کانون‌های دینی شده است و همه معاندان و دشمنان هم تمامی همت خود را صرف این مسئله می‌کنند که این کانون‌ها را دچار آسیب و اختلال کنند.
انتشار ۷۶ اثر پژوهشی در یک سال گذشته
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه با بیان اینکه یکی از محورهای فعالیت دفتر تبلیغات اسلامی در بُعد پژوهش است، گفت: این دفتر در یک سال گذشته توانسته ۷۶ عنوان پژوهشی را منتشر کند که یکی از آن عناوین «کاشف الغطاء» در پانزده جلد است.
تجلیل مراجع تقلید از حضور پرشکوه ملت ایران در حماسه ۴۰ سالگی
مراجع معظم تقلید و علمای حوزه علمیه، دوشادوش ملت ایران در حماسه باشکوه راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور یافتند و ضمن تجلیل از حضور حماسی ملت در جشن ۴۰ سالگی انقلاب بر لزوم قدردانی مسئولان و خدمت به مردم تاکید کردند.
آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید، ۲۲ بهمن ماه در جمع خبرنگاران گفت: یک پیام این راهپیمایی این است که مردم عزتمند ایران در برابر شیطان بزرگ آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه و صهیونیست اشغالگر کودک‌کش و نوکران اینها ایستاده‌اند. مسئولان در قبال این شور و شکوه انقلابی ملت، مشکلات زندگی و معیشتی مردم را برطرف کنند، به این مردم خدمت کنند و کار ایجاد کنند تا مردم در رفاه باشند.
همچنین آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به ۴۰ سال دشمنی استکبار و آمریکا با ملت ایران تأکید کرد: حضور باشکوه مردم در راهپیمایی امروز قم آن هم در هوایی بارانی بهترین جواب برای همه دشمنان است. این حضور پاسخی دندان‌شکن به دشمنانی است که در این ۴۰ سال هر چه حیله و مکر علیه ملت ایران به کار بستند به نتیجه نرسیدند.
آیت‌الله علی امینی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن مردم انقلابی قم در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن قدردانی از حضور باشکوه مردم و جوانان در روز ۲۲ بهمن قدردانی کرد و گفت: این حضور جوانان و مردم انقلابی نشان دهنده بصیرت آن‌ها نسبت به اهداف و توطئه های دشمنان است.
همچنین آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی نیز در جمع خبرنگاران گفت: در خصوص حضور مردم در راهپیمایی احساس می‌کنیم همان سال ۵۷ است؛ مردم با همان انگیزه و با همان اعتقاد در چهلمین سال انقلاب حضور دارند. این حضور نشان دهنده این است که مردم همان طوری که حفظ دین و دیانت خودشان را واجب می دانند، حفظ انقلاب را نیز واجب می‌دانند.
انتهای پیام

captcha