کمک به انتخاب را جایگزین منع از پوششی خاص برای مردم کنیم
کد خبر: 3790247
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس بیان کرد؛

کمک به انتخاب را جایگزین منع از پوششی خاص برای مردم کنیم

گروه جامعه ــ دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در مراسم افتتاح جشنواره مد و لباس فجر تأکید کرد: تلاش بر این است که به جای اینکه به مردم بگوییم این لباس را نپوش، به انتخاب آنان کمک کنیم.

به گزارش ایکنا؛ حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در مراسم افتتاح هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با اشاره به اینکه پس از سال ها تلاش از محصول محوری به سلیقه محوری رسیده ایم، گفت: امروز خانواده ها از حالتی که مجبور بودند محصولی را استفاده کنند، به فرصت انتخاب کالاهای حوزه مد و لباس رسیده اند و در کشور قدرت انتخاب مردم افزایش پیدا کرده است.
وی با تأکید بر اینکه وقتی لباس را عنصر فرهنگی قلمداد می کنیم، در ترکیب و ساخت آن نیز مفاهیم فرهنگی نهفته است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در حوزه مد و لباس علاوه بر وابستگی اقتصادی، وابستگی فرهنگی نیز داشته ایم. تلاش برای این است که به جای اینکه به مردم بگوییم این لباس را نپوش، به انتخاب مردم کمک کنیم.

وی در پایان پیام سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد کشورمان به این جشنواره را قرائت کرد.

در این پیام آمده است: «در چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، توانمندی هنرمندان طراح ایران زمین را شاهد هستیم. طراحانی که نشان دادند، حفظ سنت‌های نیک در پوشش – که میراث چند هزار ساله آن باقی است – نمی‌تواند در آراستگی و زیباپوشی خلل ایجاد کند و در تناقض باشد.

هنگامی که به میراث پوششی ایرانیان در طول تاریخ نگاه می‌کنیم، جهانی از بی‌نهایت گزاره، نشانه و نماد می‌بینیم که میان بدن و تن با هستی پیرامونی پیوستاری عمیق به‌وجود آورده‌است؛ چه این که پوشش، در بافتی از ساحت نمادین اجتماعی حضور مؤثر دارد و بدن، مکان و کالبدی برای بهره‌گیری از پوشش است. پوششی که افزون بر محافظت، کارکردها و نقش‌های دیگری را همچون فرهنگ، قومیت، پیشه و مناسک، در آن می‌توان بازیابی کرد.

نگاه باورمند ایرانیان خداجو در پیش و پس از اسلام افزون بر عفاف، همواره به‌دنبال زیبایی و تناسب فرهنگی-ملی پوشش بوده‌است و همین نگاه است که طراحان و آفرینندگان لباس در ایران و کشورهای اسلامی را با نگاه غربی آن – که بیشتر بدنمندی و اندام‌گرایی را دنبال می‌کنند- متفاوت کرده‌است.

تعیین موضوع «نقش مکران» به عنوان محور طراحی و آفرینش‌های هنری جشنواره، نشانه توجه برنامه‌ریزان و فرصت‌های پنهان برای طراحان و تولیدکنندگان است که می‌تواند الگوهای پنهان پوشش نواحی گوناگون فرهنگ ایرانی را به عرصه‌های عمومی و جهانی بازنمود کند.

برای فرهیختگان هنرمند، صنعت‌گران توانمند و تولیدکنندگان گرانقدر- که به تعالی هنر و پیشرفت ایران اسلامی می‌اندیشند- بهترین‌ها را آرزومندم.»

یادآوری می شود، هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، با شعار «خوشا مکران و نقش بی مثالش» ٢٦ بهمن ماه تا دوم اسفندماه سال جاری، از ساعت 10 تا 20 در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفت وگو برپاست.

انتهای پیام

captcha