مراسم بزرگداشت «محی‌الدین حق‌شناس» در سنندج برگزار شد
کد خبر: 3790307
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸

مراسم بزرگداشت «محی‌الدین حق‌شناس» در سنندج برگزار شد

گروه فرهنگی ــ مراسم بزرگداشت زنده‌یاد استاد «محی‌الدین حق‌شناس» شاعر نام آوازه کردستانی، ۲۵ بهمن‌ماه در مجتمع امام خمینی(ره) شهر سنندج برگزار شد.

به گزارش ایکنا از کردستان، محمد عبدالملکی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان روز گذشته، 25 بهمن‌ماه در مراسم بزرگداشت زنده‌یاد استاد «محی‌الدین حق‌شناس» اظهار کرد: مردم استان کردستان همیشه قدردان مفاخر علمی، فرهنگی و ادبی خود بوده‌اند و امروز هم با حضور خودشان نشان دادند که برای مفاخر خود ارزش زیادی قایل هستند.
افزود: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان کردستان درصدد هستند که برنامه زنجیره‌وار تجلیل از مفاخر کردستان را برگزار کرده و در طول سال از چندین مفاخر فرهنگی و ادبی کُرد تجلیل کنند.
وی عنوان کرد: در این راستا در سال آینده نیز مراسم تجلیل و بزرگداشت چند نفر دیگر از مفاخر کُرد را برگزار خواهیم کرد.
در ادامه این مراسم، یک کلیپ در مورد زندگی و عکس‌های استاد حق‌شناس برای حضار پخش شد.
در بخش‌هایی دیگر از این آیین نیز اسعد اردلان، استاد دانشگاه و فعال فرهنگی، علی اشرافی، رئیس مجمع خیرین کتابخانه‌ساز استان، ماجد مردوخ روحانی، ادیب و فعال فرهنگی، مستوره درخشی، استاد دانشگاه و فردین صادق‌ایوبی، از هنرمندان برجسته استان به بیان مطالبی در مورد زنده‌یاد حق‌شناس پرداختند.
تجلیل از خانواده مرحوم حق‌شناس و 15 نفر از فعالان فرهنگی استان کردستان و همچنین اجرای موسیقی کُردی پایان بخش برنامه‌های بزرگداشت این ادیب و شاعر برجسته کُرد بود.
استاد مُحی‌الدین حق‌شناس، روز 22 دی‌ماه سال 1303 شمسی، در محلّه «قطارچیان» (از محلات قدیمی سنندج) دیده به جهان گشود. وی از سال 1322 به تشویق یکی از استادان خود به طور جدی به سرودن شعر پرداخت.
بعدها در وزارت فرهنگ استخدام و به عنوان آموزگار راهی کرمانشاه شد در سال 1327 به سنندج بازگشت و در آبان‌ماه همان سال ازدواج کرد؛ ازدواجی که حاصل آن چهار فرزند (دو دختر و دو پسر) است.
وی علاوه بر شعر کُردی، به زبان فارسی نیز شعر می‌سروده است. کتاب «شاره‌که‌م سنه» حق شناس که جدی ترین اثر ادبی او به شمار می‌آید، فرهنگ جامعی از آداب و رسوم و سُنن و بخش‌های بی‌بدیلی از فرهنگ و ادب عامه یک سده اخیر شهر سنندج را نشان می‌دهد که در سال 1373 آن را منتشر کرد.
وی در مهرماه سال 1392 و در سن 89 سالگی در شهر سنندج دار فانی را وداع گفت.
انتهای پیام

captcha