بسط فرهنگ‌ قرآنی اولویت نخست در دهه پنجم انقلاب قرار گیرد
کد خبر: 3790315
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸
مهدی قره‌شیخلو:

بسط فرهنگ‌ قرآنی اولویت نخست در دهه پنجم انقلاب قرار گیرد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: باید در دهه پنجم پیروزی انقلاب اسلامی به ساختارهای قرآنی، تربیت و پرورش نیروی انسانی، افزایش اعتبارات و نظارت و ارزیابی فعالیت‌های قرآنی نگاه جدی داشته باشیم.

فرهنگ سازی قرآن اولویت نخست در دهه پنجم انقلاب قرار گیردبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در مراسم تجلیل از رویش‌های قرآنی انقلاب اسلامی که به همت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، امروز، ۲۶ بهمن‌ماه در سالن هدی فرهنگ‌سرای قرآن برگزار‌ شد، طی سخنانی گفت: منطق قرآنیان و هم افرادی که سال‌ها در راه توسعه قرآن زحمت کشیدن، طبق گفته قرآن «لانُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً» است که نه پاداش می‌خواهند و نه جزایی، اما وظیفه جامعه اسلامی جز توجه به این قشر نیست.
وی با تأکید بر اینکه موضوع قرآن حائز اهمیت است، اظهار کرد: حافظ و قاری قرآن به دلیل انتسابش به قرآن باید مورد توجه قرار گیرد، لذا باید در مناسبت‌های مختلف از این افراد تجلیل و تکریم شود.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه پس از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد درخشش‌هایی در رشته‌های مختلف قرآنی و پرورش قاری و حافظ بوده‌ایم، افزود: این پرورش و تربیت نیز همچنان جاری و ساری است و آمارها قابل توجه است. اینکه در آزمون‌های تخصصی حفظ بیش از 70 هزار نفر با هم رقابت کرده‌اند که 81 درصد آن بانوان هستند، آمار قابل توجهی است.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در آغازین روزهای دهه پنجم انقلاب اسلامی، گفت: باید به دنبال فرهنگ‌سازی قرآن و انس با قرآن در بدنه جامعه باشیم، علاوه بر اینکه در قله‌های تخصصی خوب درخشید‌یم، اما در فرهنگ عمومی جامعه جایگاه خود را پیدا نکردیم؛ چرا که مردم آن ارتباط لازم را با قرآن نگرفته‌اند. پس تلاش کنیم تا در دهه پنجم انقلاب اسلامی به موضوع اصلی و درجه یک تبدیل شود و تنها در قالب شعار و تشریفات باقی نماند.
قره‌شیخلو تأکید کرد: باید سعی کنیم در دهه پنجم پیروزی انقلاب اسلامی به ساختارهای قرآنی، تربیت و پرورش نیروی انسانی، اعتبارات و برنامه و نظارت و ارزیابی فعالیت‌های قرآنی نگاه جدی داشته باشیم، این چیزی است که از بیانات آغازین روزهای دهه پنجم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری در حوزه قرآن بر می‌آید. همچنین مسئولان ارشد کشور نیز وظیفه اصلی خود را توجه به این امر قرار دهند. اینکه طی این سال‌ها گرفتار نوسانات بودجه قرآنی هستیم، زیبنده جامعه اسلامی ـ قرآنی نیست. بودجه قرآنی کشور 300 میلیارد تومان بوده است که هر سال اندکی از آن اختصاص پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم فرهنگ قرآن در کشور جاری و ساری شود، تمام مسئولان باید اولویت اول خود را توجه به این موضوع قرار دهند. چنانکه معتقدیم اساس و بنیاد انقلاب اسلامی، قرآن است بقای آن نیز بر قرآن و اهل بیت(ع) و تمسک و توجه پیدا کردن به آن است.
قره‌شیخلو اضافه کرد: یکی از کارهای جدی در دهه پنجم انقلاب اسلامی این ست که فرهنگ قرآن، ربط به زندگی مردم پیدا کند و لازمه این کار تلاوت قرآن، حفظ آیات نورانی کلام وحی و فعالیت‌های دیگر تبلیغی و ترویجی است که همه اینها مقدمه است برای اینکه زندگی ما تحت تأثیر آن قرار گیرد.
رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به اینکه امیدواریم فکرمان و علم‌مان به اصول قرآنی نزدیک شود، اظهار کرد: این فاصله هر چه کمتر باشد، موجب می‌شود تا جامعه به معنای واقعی اسلامی شود. از جمله مأموریت‌هایی که هر بخشی باید به آن توجه کند، این است که مردم را به شناخت قرآن و عمل به آن سوق دهند تا جامعه به معنای واقعی اسلامی شود.
وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه فرهنگسرای قرآن در میان تمامی فرهنگسراها به دلیل فعالیت در حوزه قرآن باید نگاه ویژه‌ای را دریافت کند، اضافه کرد: طی این سال‌ها مسابقات جلسات سنتی قرآن با عنوان سراج برگزار نشد. کار قرآنی نباید تعطیل شود و این نیازمند توجه جدی‌تر سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران نسبت به گذشته است.
انتهای پیام

captcha