11.7 درصد تولید ناخالص ملی در موضوع اعتیاد هزینه می‌شود
کد خبر: 3790407
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
سردار مومنی:

11.7 درصد تولید ناخالص ملی در موضوع اعتیاد هزینه می‌شود

گروه جامعه ــ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به دو اولویت پیشگیری و ساماندهی معتادین متجاهر در کشور به عنوان مهمترین برنامه‌های این ستاد گفت: امروز 11.7 دهم درصد از تولید ناخالص ملی صرف این حوزه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سردار اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز در آئین افتتاحیه مرکز باز پروری، صیانت و اشتغال زایی شهید زیادیان ضمن تبریک به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و تسلیت به مناسبت شهادت 27 نفر از پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ما در هر جایی که هستیم در پاسخ به همت بلند مردم و خون شهیدان باید وظایف‌مان را به درستی انجام بدهیم و مهمترین کار این است که در هر بخشی که خدمت می‌کنیم وظایف‌مان را به نحو احسن انجام دهیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه مواد مخدر گفت: این حوزه یک عزم ملی و همه جانبه را می‌طلبد چرا که امروز 11.7 دهم درصد از تولید ناخالص ملی کشور در این حوزه هزینه می‌شود آن هم برای کشوری که گرفتار تحریم است و دشمن هم به دنبال خدشه وارد کردن به ارزش‌های اسلامی و انقلاب است.

وی ادامه داد: خداوند در سوره مائده می‌فرماید هر کسی که انسانی را نجات دهد گویی یک جامعه را نجات داده است و این نگاه حقوق بشرانه اسلام را نشان می‌دهد لذا این وظیفه دینی و ملی همه ما است که در این زمینه قدم برداریم.اعتیاد امروز یک معضل اجتماعی است و راه حل آن نیازمند یک اقدام عمومی است که در جامعه باید نهادینه شود.

2 اولویت مهم در حوزه اعتیاد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به دو اولویت مهم در حوزه اعتیاد گفت: ما پیشگیری و ساماندهی را به عنوان دو اولویت مهم خود در این زمینه قرار داده‌ایم و همه کشور باید تلاش کنیم که کسی گرفتار اعتیاد نشود چرا که یک فرد معتاد در یک خانواده آسیبش به کل جامعه می‌رسد، اولویت عاجل و کوتاه مدت ما موضوع ساماندهی معتادین متجاهر است.

سردار مومنی افزود: امروز معتادین متجاهر به دلیل اینکه از خانواده‌های خود رانده شده‌اند و شغلی ندارند برای دسترسی به مواد مخدر و نیازهای اولیه خود راهی جز تخلف و جرم ندارند به همین خاطر این افراد آرامش جامعه را به هم می‌زنند و منشا بسیاری از جرائم می‌شوند. از تعداد معتادین کشور حدود 50 تا 60 هزار معتاد متجاهر وجود دارد که اولویت کوتاه مدت ما ساماندهی این افراد است و راه حل نهائی اقدامات پیشگیرانه برای بازدارندگی در این حوزه است.

تمام تلاش نظام در این حوزه وجود دارد

وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش نظام در این حوزه وجود دارد گفت: گواه این موضوع چهار هزار شهید این حوزه است. ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که دشمن این مسائل را ترویج می‌کند. طبق اعلام آمارهای جهانی در سال 2001 تولید مواد مخدر در افغانستان 200 تن بود و امسال به حدود 10 هزار تن در سال رسیده است و این آمارها نشان می‌دهد که باید اقدامات مبارزه‌ای را در این حوزه انجام دهیم و یک بازدارندگی و پیشگیری را در این حوزه داشته باشیم.

50 درصد از معتادین ما شاغل هستند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: شاید اعلام شود موضوعاتی مانند اشتغال و مسائل خانوادگی در حوزه اعتیاد دخیل باشند اما امروز 50 درصد از معتادین ما شاغل هستند و لذا مسئولان و متولیان این حوزه باید برای رفع این معضل اقدامات فرهنگی و اجتماعی لازم را انجام دهند و این اقدامات را در جامعه گسترش دهند.

سردار مومنی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه نگهداری معتادین هم گفت: باید اقدامات بزرگی در این زمینه صورت گیرد و غیر از سم زدایی اولیه یک صیانت هم از معتادین صورت گیرد و ضمن آموزش و صیانت این افراد آنها نیز مورد حمایت قرار گیرند. در این زمینه یک اراده جدی و یک اقدام خوب در طی این سه ماه گذشته توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج با راه اندازی این مرکز انجام شد و امیدواریم که به زودی شاهد راه اندازی مراکز مشابه در سایر استان‌ها باشیم.

انتهای پیام

 

captcha