۲۷ طلاق از هر ۱۰۰ ازدواج در یزد/ دخالت خانواده‌ها؛ علل اصلی طلاق
کد خبر: 3790452
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵

۲۷ طلاق از هر ۱۰۰ ازدواج در یزد/ دخالت خانواده‌ها؛ علل اصلی طلاق

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به پژوهش انجام شده و بررسی وضعیت طلاق استان از بیست سال قبل گفت: نرخ رشد طلاق در بیست سال گذشته از ۴ درصد به ۲۷ درصد رسیده است.

۲۷ طلاق از هر ۱۰۰ ازدواج در یزد/ دخالت خانواده‌ها؛ علل اصلی طلاقبه گزارش ایکنا از یزد، حسین افراسیابی، دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد، امروز، 27 بهمن در بیست و دومین نشست این کانون، دستور کار جلسه را بررسی پیش نویس بیانیه اول کانون در مورد آموزش خانواده اعلام کرد و رشد نرخ طلاق، طلاق عاطفی، ضعف مهارت گفتگو و ضعف در بروز احساسات در خانواده‌های یزدی را آسیب های شناسایی شده در جلسه قبل دانست.
افراسیابی مدیریت هیجانات را نقطه ضعف در یزد و برنامه‌ریزی برای آینده فرزندان را نقطه قوت خانواده یزدی‌ها برشمرد.
دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد حمایت اسناد بالادستی و قوانین از آموزش خانواده را از جمله نقاط قوت در آموزش خانواده دانست.

نقاط قوت و ضعف در خانواده‌های یزدی
سید سعید مظلومی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز در این نشست با اشاره به پژوهش انجام شده و بررسی وضعیت طلاق استان از بیست سال قبل اظهار کرد: نرخ رشد طلاق در بیست سال گذشته از ۴ درصد به ۲۷ درصد رسیده و ذکر چنین آماری در غنای بیانیه اثر گذار است.
وی با اشاره به اینکه بر طبق پژوهش‌های انجام شده، ضعف مهارت گفتگو از علل اصلی طلاق بوده است، برخی باورهای سنتی مانند چشم‌ زخم، افزایش چشم و هم چشمی در خانواده‌ها را از جمله ضعف‌های خانواده‌های یزدی و با سواد بودن، برگزاری جلسات منظم خانوادگی، احترام به سالمندان و سازگار بودن را نقاط قوت خانواده‌های یزدی اعلام کرد.
مظلومی عدم ارزشیابی برنامه‌های آموزشی نهادها را چالش آموزش خانواده عنوان کرد.
علی روحانی، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز با اشاره به اهمیت مخاطب بیانیه، ذکر نقاط قوت خانواده‌های یزدی در کنار نقاط ضعف را ضروری برشمرد و ایران را بین ۱۵ کشور احساسی دنیا معرفی کرد و احساسات زودگذر و عدم کنترل هیجان را چالش مهمی در خانواده‌ها دانست.
وی تصریح کرد: پایین بودن میزان طلاق در استان یزد با وجود رشد طلاق، یک نقطه قوت محسوب می شود، همچنین فرهنگ یزد، شهرت در درستکاری و توجه به موفقیت تحصیلی فرزندان در خانواده‌های یزدی از دیگر نقاط قوت محسوب می‌شوند.
زهرا نادری، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز در این نشست تاکید بر نقاط ضعف برنامه آموزش خانواده در بیانیه را لازم دانست.

آموزش‌های ناکارآمد؛ علل اصلی تشدید آسیب‌های اجتماعی
مجتبی ملک‌افضلی، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز در این نشست ریشه باورهایی مانند چشم زخم را در مسئولیت گریزی افراد دانست و تغییر سبک زندگی یزدی‌ها و شروع زندگی با حداکثر امکانات در جوانان را از نقاط ضعف خانواده‌های یزدی برشمرد و افزود: یزدی‌ها اهل مدارا هستند که به اشتباه آن را محافظه کاری می‌خوانند و زندگی چند اقلیت در یک محله گواه مدارا بودن آن‌هاست.
ملک افضلی علل اصلی تشدید آسیب‌های اجتماعی را آموزش‌های ناکارآمد معرفی کرد.
وی استفاده از فضا، استادان، متون و روش‌های آموزشی و استقبال خوب مردم در جلسات آموزشی را نقطه قوت برنامه‌های آموزشی اعلام کرد.
ملک افضلی پدیده روضه‌خوانی در یزد را فرصتی برای آموزش دانست که با برگزاری جلسات برای خطبا و وعاظ می‌توان به این جلسات جهت دهی مناسب داد.
وی جایگاه وقف را در یزد مناسب برشمرد و سوق دادن وقف‌های آموزشی به سمت آموزش خانواده را اثر گذار در برنامه‌های آموزشی عنوان کرد.


وقف‌های آموزشی به سمت آموزش خانواده سوق داده شود
سعید عطار، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز با تاکید بر اینکه به دلیل محوریت آموزش خانواده در بیانیه، باید هم در توصیف وضع موجود و هم راهکارها، تنها به مواردی اشاره کرد که مستقیماً به این موضوع ارتباط دارند.
عطار تصریح کرد: کارکرد گذشته خانواده‌ها در آموزش به شدت تضعیف شده و آموزش‌های دولتی نیز ناکام بوده‌اند و با ورود ما به عصر شبکه‌های اجتماعی، موبایل به مهمترین ابزار آموزشی تبدیل شده است.
به گفته وی، تعدد برنامه‌های آموزشی سازمان‌های مختلف دولتی باعث بروز پدیده «مسمومیت سیاستی» شده که نتیجه آن، دافعه شدید برنامه‌های دولتی آموزشی خانواده بوده است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه یزد پیشنهاد کرد: بیانیه کانون، با تمرکز بر مسیری تدوین شود که آموزش دولتی در ایران طی کرده است.
سمانه اسعدی، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز در این نشست اهل ادب بودن و پیگیر بودن خانواده‌های یزدی برای کمک رسانی را از جمله نقاط قوت خانواده‌های یزدی قلمداد کرد.
اسعدی بررسی و ‌ارزیابی علل ناکارآمدی برنامه‌های آموزش خانواده را گامی مهم ارزیابی کرد و اهتمام سازمان‌ها و نهادهای یزد برای برگزاری برنامه‌های آموزشی را نقطه قوت دانست.

لزوم ارزیابی برنامه‌های آموزش خانواده
شکوه نیک‌نظر، مدیر مؤسسه افق روشن فردا نیز با تأکید بر سه عنصر شناختی، عاطفی و رفتاری نگرش و ضمن اشاره به هم مرزی نگرش‌ها با علایق، عقاید و باورها، ارزش‌ها و واقعیت‌ها تشخیص مرز آنها را دشوار خواند.
وی باور به چشم زخم در بین اکثریت مردم بدون داشتن هرگونه دلیل علمی و روانشناختی بارز را ناشی از درگیری‌های عاطفی شدید مردم با این موضوع و در نتیجه پذیرش‌های رفتاری آن‌ها دانست.
نیک‌نظر اقتصاد سالم خانواده‌های یزدی و احساس مسئولیت اجتماعی بالای یزدی‌ها را از نقاط قوت تربیت خانوادگی در یزد بر شمرد.
وی ضعف بزرگ در اغلب برنامه‌ریزی‌های اجتماعی را ندیدن اختیار انسانی ذکر کرد و تلاش در دور نگه داشتن مردم از خطر به جای واکسینه کردن آنها را لازم برشمرد .
این عضو هیئت علمی دانشگاه یزد این ضعف را نه تنها عامل عدم تاثیر لازم و به موقع این برنامه‌ها دانست بلکه سبب هدر رفت هزینه‌ها توسط نهادهای مسئول از جمله دانشگاه‌ها تلقی کرد.
علی محمد جوکار، مسئول پیشگیری‌های فرهنگی معاونت اجتماعی دادگستری یزد نیز با اشاره به دخالت خانواده‌ها به عنوان یکی از علل اصلی طلاق، نفوذ خانواده‌ها بر فرزندان و دیدگاه آنان نسبت به فرزندان را نقطه ضعف خانواده‌های یزدی برشمرد.
یادآور می‌شود در پایان نشست، حسین افراسیابی با اصلاح برخی از مفاد بیانیه، ادامه بررسی پیش نویس بیانیه آموزش خانواده را در دستور کار جلسه آتی قرار داد.

انتهای پیام

captcha