توسعه‌یافتگی؛ لازمه ریشه‌کن کردن تروریسم در استان‌های مرزی
کد خبر: 3790461
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲

توسعه‌یافتگی؛ لازمه ریشه‌کن کردن تروریسم در استان‌های مرزی

گروه سیاست و اقتصاد ــ استاندار اسبق سیستان‌و‌بلوچستان گفت: راه مقابله با اقدامات تروریستی در استان‌های مرزی، توجه به توسعه این مناطق و پرهیز از هرگونه تعصبات قومی و مذهبی است تا زمینه‌های شکل‌گیری و رشد و گسترش جریان‌های تروریستی از ریشه خشکانده شود.

توسعه یافتگی؛ لازمه ریشه‌کن کردن تروریسم در استان‌های مرزیسیدمحمود حسینی، استاندار اسبق سیستان‌و‌بلوچستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به حمله انتحاری به اتوبوس حامل نیروهای لشکر 14 امام حسین(ع) در سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: آنچه در این منطقه اتفاق می‌افتد، هم حاصل برنامه‌ریزی‌های خارجی و هم ناشی از سیاست‌های داخلی و زمینه‌های شکل‌گیری حوادث تروریستی در مناطق سنی‌نشین است. در واقع تحرکاتی متأثر از مرام و سازمان داعش، در کشور اتفاق می‌افتد که می‌توان به حمله سال گذشته به مجلس و مرقد امام(ره)، تحرکات جیش‌العدل در سیستان و بلوچستان، حمله انتحاری به مقر نیروی انتظامی در چابهار، حمله به صبحگاه بسیج در شهرستان نیک‌شهر، انفجارهای زاهدان و حمله انتحاری به اتوبوس حامل نیروهای لشکر 14 امام حسین(ع) که در حال بازگشت از مأموریت خود در مرزها بودند، اشاره کرد.
وی با بیان اینکه قدرت گرفتن داعش در سواحل دریای مدیترانه، قدرت‌های بزرگ را در معرض خطر قرار می‌داد، افزود: سیاست آمریکا و اروپا این بود که داعش را به سمت منطقه‌ای که این جریان آن را خراسان بزرگ می‌نامد، سوق دهند که شامل آسیای میانه، روسیه، افغانستان، پاکستان و ایران است تا این مناطق را در معرض آسیب قرار داده و خود مصون بمانند. چنین سیاستی منجر به این شده است که داعش در افغانستان و استان‌های نزدیک به مرز ایران از طالبان قدرتمندتر شود، ضمن اینکه حرکت‌های ایذایی علیه ایران انجام دهد. در واقع حضور آنها باعث می‌شود که توسعه در این مناطق کمتر توسعه یافته متوقف شده و فقر افزایش یابد.

فقر و نابرابری، زمینه رشد تروریسم را فراهم می‌کند
استاندار اسبق سیستان و بلوچستان بیان کرد: زمینه‌های رشد و گسترش جریان داعش در منطقه، شامل تفکرات افراطی در میان بخشی از اهل سنت پاکستان و افغانستان و ترویج آن در داخل مرزهای ایران و نیز تفکرات افراطی در داخل است که نگاه شهروندمدار و برابرخواهانه به همه ایرانیان و تسامح نسبت به مذاهب دیگر را برنمی‌تابد. عامل دیگر، توسعه نایافتگی، کمتر توسعه یافتگی، فقر و نابرابری است که ابزاری به دست تفکرات برنامه‌ریزی شده از سوی قدرت‌های خارجی می‌دهد تا به نام دفاع از مظلومیت اهل تسنن، به شکاف‌های قومی و مذهبی دامن بزنند.
حسینی با بیان اینکه اقدامات مربوط به توسعه سال‌ها است که به صورت جدی در استان‌های مرزی مثل سیستان و بلوچستان شروع شده، ادامه داد: با توجه به اینکه انجام این اقدامات با تأخیر همراه بوده، هنوز زمان لازم است تا زیرساخت‌های توسعه در این استان تکمیل شود، ولی نکته حائز اهمیت این است که نباید نگاه امنیتی و قومی مذهبی نسبت به توسعه استان سیستان و بلوچستان وجود داشته باشد. مردم این استان همواره در طول تاریخ مرزداران خوبی بوده‌اند و مردمی وطن‌دوست و بسیار وفادار به سرزمین خود هستند، باید مراقب بود که هر گونه زمینه برای شکل‌گیری و رشد تروریسم از بین برود، وگرنه برنامه دشمن، ناامن ساختن این منطقه و توقف روند توسعه در آن است.
وی خاطرنشان کرد: در کشورهای اسلامی با تفکرات افراط‌گرایانه و بنیادگرایانه دینی مواجهیم که نمونه آنها طالبان، القاعده و داعش است و مؤسس و آغازگر این تفکرات به عنوان جرقه و آتش‌زنه، قدرت‌های بزرگ هستند؛ برای مثال، القاعده با حمایت آمریکا، انگلیس و امارات برای مقابله با شوروی که به افغانستان حمله کرده بود، شکل گرفت. زمانی که مجاهدین در افغانستان روی کار آمدند و شوروی از این کشور خارج شد، آمریکا، پاکستان و کشورهای عربی منطقه با ادامه حاکمیت مجاهدین موافق نبودند و مجاهدین نیز ضعف‌های زیادی در برخورد با مردم داشتند، در نتیجه با کمک ضیاءالحق، رئیس‌جمهور وقت پاکستان جریان طالبان که متشکل از طلبه‌های افغانی مستقر در پاکستان بود، شکل گرفت و زمانی که این جریان افغانستان را اشغال کرد و بی‌نظیر بوتو نیز در پاکستان برکنار شد، وی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که ما در شکل‌گیری طالبان تنها نبودیم و آمریکا، انگلیس، امارات و عربستان نیز با ما همراه بودند.

تعصبات قومی و مذهبی مخل امنیت کشور است
استاندار سابق سیستان‌وبلوچستان با تأکید بر اینکه در مناطقی مثل استان سیستان و بلوچستان که در معرض تهاجم تفکرات افراط‌گرایانه هستند، دو نوع سیاست داخلی و خارجی هوشمندانه باید اتخاذ شود، اضافه کرد: سیاست داخلی این است که توسعه یافتگی همراه با نقش و مشارکت مردم در این استان جدی گرفته شده و از هر گونه تعصب قومی و مذهبی چه به عنوان دفاع از اهل‌بیت(ع) و چه به عنوان دفاع از مقدسات اهل سنت پرهیز شود. باید به مردم این استان اعتماد کرد و به مقدسات آنها احترام گذاشت تا مانع تحریکات از آن سوی مرزها شد. تحرکات تروریستی از داخل خاک پاکستان و منطقه بلوچستان این کشور انجام می‌شود و دولت پاکستان کنترلی بر این منطقه ندارد، ضمن اینکه مسائل پشت صحنه و نقش آمریکا، عربستان و امارات را در این زمینه نمی‌توان نادیده گرفت.
وی تصریح کرد: تأمین امنیت در هیچ نقطه‌ای از کشور با برقراری یک نظام امنیتی ممکن نیست، چون سیاستی کوتاه مدت است و جواب نمی‌دهد. اگر اصول انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را که حاکی از نگاه برابر به همه آحاد مردم و مناطق کشور و رعایت اصل برادری است، سرلوحه خود قرار دهیم، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
انتهای پیام

captcha