جدایی دین از سیاست توهم محض است/ لزوم تبیین پیام رهبری از سوی حوزه
کد خبر: 3790612
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵
آیت‌الله فاضل:

جدایی دین از سیاست توهم محض است/ لزوم تبیین پیام رهبری از سوی حوزه

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار نقش حوزه را در تبیین پیام رهبری مهم دانست و گفت: علما پیام رهبری را به مناسبت‌های مختلف در درس و منبر برای مردم تبیین کنند، زیرا این پیام نشان داد انقلاب بن‌بست ندارد.

جدایی دین از سیاست توهم محض است/ لزوم تبیین پیام رهبری از سوی حوزهبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز 27 بهمن‌ماه پیش از آغاز درس خارج خود که در مدرسه حضرت آیت‌الله گلپایگانی برگزار می‌شود، پیام رهبر معظم انقلاب را دارای نکات راهگشا و ارزنده‌ای دانست که باید مورد توجه همگان قرار گیرد و گفت: اولین نکته این است که چنین جامعیتی در پیام رهبر انقلاب حاکی از اصل مهم ولایت فقیه در رهبری امت و یکی از برکات این اصل است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: اگر بخواهیم رهبری امت اسلامی را با رهبری سایر امت‌ها مقایسه کنیم، هیچ قابل مقایسه نیست، اما در بقیه ملت‌ها به هیچ وجهی یک مسئول و یک رهبر، حتی در انقلاب‌های دیگر نیست که چنین گذشته و آینده را مورد دقت و مداقه قرار دهد و یک حرکت بیش از 40 سال را تحلیل دقیق کند و وظیفه‌ خودش بداند که نقاط بسیار اساسی و مثبت، آرمان‌ها، موفقیت‌ها و... را به صورت دقیق و مستدل روشن کند و راه آینده و همچنین مخاطبان آینده را تنظیم و معین کند.
آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که در انقلاب‌های دیگر که یک انقلاب سیاسی یا اقتصادی یا مادی بوده، مسئول و رهبران آن نسبت به گذشته و آینده برای خودشان تکلیف و مسئولیتی را نمی‌بیند، ابراز کرد: آنها دنبال یک اقتدار سیاسی بودند و دنبال این هستند که به هر نحوی هرچند به صورت غیرمشروع، این اقتدار سیاسی را ادامه دهند.
استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: این نحوه تحلیل جامع و دقیق و صحیح و منصفانه، از یک حرکت چهل‌ساله، آنچه که مولد و محقق این است و این را به وجود می‌آورد در درجه اول خود اصل ولایت فقیه است و در درجه دوم شخص رهبر است.
وی استقامت در راه و هدف، عدم عدول از آرمان‌ها و صبر و حوصله و متانت را از ویژگی‌های امام و رهبری ذکر کرد و گفت: تمام این نکات و بسیاری از ویژگی‌های مثبت دیگر در این دو شخصیت بزرگوار جهان اسلام وجود دارد که مسئولان و رهبران دیگر جوامع از آنها برخوردار نیستند. این پیام محصول ولایت فقیه است و اگر بخواهیم بین ولایت فقیه و سایر نظام‌ها مقایسه کنیم، از سایر نظام‌ها چنین پیامی تولید نمی‌شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  ویژگی‌های ولی فقیه را مورد توجه و بررسی قرار داد و گفت: ولی فقیه همیشه یک شخص بیدار، هوشیار و موظف است، کسی که سر سوزنی نمی‌تواند طبق هوای نفس فکر کند، بیندیشد یا بنویسد یا عمل کند، این را ما در کدام نظام می‌توانیم پیدا کنیم؟.
وظیفه حوزه
آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه به تبیین نقش طلاب و حوزه‌های علمیه در قبال پیام رهبر انقلاب پرداخت و افزود: هر قشری در این باره، وظیفه‌‌ای دارد و حوزه واقعاً باید به این پیام دقت کند. اولاً باور نسل امروز طلاب در حوزه به نظر من با این پیام تقویت می‌شود؛ یعنی هرچند اینکه حوزه همیشه در صف مقدم انقلاب و افکار امام و رهبری بوده و هست، اما این پیام موجب تقویت باورهای علمی حوزویان می‌شود.
استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که حوزه باید باور خود را قوی‌تر کند و مسئولیتش را سنگین‌تر بداند، گفت: نباید با این پیام؛ شعاری، احساسی و به صورت ظاهری برخورد شود.
وی با تأکید بر این‌که نباید پیام رهبری در برگزاری چند همایش و جلسه خلاصه شود، ابراز کرد: باید ببینیم حوزه چه کارهایی را باید به عنوان استمرار این انقلاب انجام دهد و ما چه افکاری را باید به نسل امروز و به جامعه امروز بشری ارائه بدهیم برای اینکه این انقلاب قوی‌تر استمرار پیدا کند. عمل کردن به این پیام، چنین است که در این زمینه فکر کنیم و اندیشه‌ نو تولید کنیم.
براساس این گزارش، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یادآوری کرد: یکی از نکات بسیار جالبی که در این پیام آمده، این است که این انقلاب بر یک اصولی بنا شده، هفت هشت اصل را بیان می‌کنند، آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت و برادری، این اصول زمان‌بر است و موقتی نیست. مثلاً یک وقتی انقلابی در یک کشوری مربوط به یک گرفتاری‌های خاص مربوط به آن جامعه بوده، آن گرفتاری‌ها تمام می‌شود و تاریخ مصرف آن انقلاب تمام می‌شود، ولی وقتی انقلاب ما بر اساس اسلام است و در اسلام هم این اصول وجود دارد، دیگر کهنگی راه پیدا نمی‌کند.
وی با بیان این‌که در انقلاب ما پیری و فرسودگی معنا ندارد، چون اصول و آرمان‌هایی دارد که به هر نسل و گروهی و به هر جامعه‌ای ارائه شود، تسلیم‌اند و می‌پذیرند، اظهارکرد: گاهی اوقات در ذهن مردم ایجاد یأس می‌کنند و می‌گویند این نسل امروز حاضر نیست انقلاب را ادامه بدهد. این ناشی از این است که روح انقلاب و بن‌مایه‌ انقلاب را نفهمیدند؛ بن مایه انقلاب یک اصولی است که نسل امروز که هیچ، صد نسل آینده هم بیاید نسبت به آن  خضوع دارند و می‌گویند اینها باید باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که انقلاب و اسلام برای دین، آزادی، استقلال و عدم تبعیض بوده است، بیان کرد: امروز قوانین نظام ما تبعیض‌بردار نیست، در حالی که در دولت‌های طاغوت، قوانین مملو از تبعیض بود، الآن بودجه‌ای که موجود است از صدر تا ذیل مردم این کشور از آن بهره‌مند می‌شوند.
وی افزود: البته ممکن است تخلفاتی هم در این میان صورت بگیرد. این خیلی نکته مهمی است که به نظر من رهبر انقلاب به آن توجه دادند و حوزه باید به این نکته توجه کند. در این انقلاب، فرسودگی به وجود نمی‌آید، پیری به وجود نمی‌آید، بن‌بست در آن نیست به خاطر اینکه مبتنی بر اصول است.
آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که حوزه یکی از مخاطبان رهبری برای تبیین نامه به نسل امروز و آینده است، گفت: من از نتایجی که از این پیام می‌توانم برای حوزه بگیرم این‌که در زمان ما و نسل امروز حوزه، جدایی دین از سیاست باید یک افسانه باشد و هست. جدایی دین از سیاست اگر قبل از انقلاب، صدایی هرچند بسیار ضعیف داشت، در انقلاب آن صدا کاملاً خاموش شد و اکنون که گام دوم انقلاب است، اصلاً‌ این یک خیال و توهم محض است و این واقعاً از برکات این انقلاب و نظام است.
پیام تاریخی و ماندگار
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه، پیام رهبر انقلاب را یک پیام تاریخی و ماندگار دانست و بر ضرورت شکرگزاری برای وجود اصل ولایت فقیه تأکید کرد و افزود: امام می‌فرمود ولایت فقیه یک عنایت خاص خدا بر مردم است. این شعار نبود. کسی که مسئول شهری است، وقتی به او می‌گوییم گزارش چهار سال اداره این شهر را ارائه کن، عاجز است و نمی‌تواند. یک عده‌ای باید برایش تنظیم کنند و او بخواند، اما رهبری که از ولایت فقیه برخاسته، این چنین مسلط و دقیق، این چنین منصفانه، خودش می‌داند کلمه به کلمه باید در قیامت جواب بدهد و نمی‌تواند در جایی حرفی اضافه بزند. اولاً نسل آینده قضاوت می‌کند، نسل فعلی قضاوت می‌کند و نمی‌تواند یک جا یک حرفی اضافه یا حرفی کم بزند. در جایی که اگر در کارهای اجرایی، اگر این نظام دچار خطاهایی شده، خطاها را می‌پذیرد، در اصول اما در آرمان‌ها نه تنها سر سوزنی دچار خطا ،نشده بلکه استوارتر و محکم‌تر شده است.
وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی جهان را از دو قطبی شرق و غرب خارج و به اسلام و استکبار تبدیل کرد، گفت: یکی از قسمت‌های برجسته پیام این بود که با آمدن انقلاب، یک طرف اسلام و یک طرف استکبار قرار گرفت. نماد این اسلام هم ایران و جمهوری اسلامی است و شواهدی بر این مسئله وجود دارد که اینها شعار نیست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب می‌فرمایند اوایل پیروزی انقلاب، آمریکا شاخ و شانه می‌کشید که ما به شما اسلحه نمی‌دهیم. اسلحه‌هایی که ایران از ما خریده و پولش را داده نمی‌دهیم، اما الآن نگرانی‌اش این است که چرا ایران تولید سلاح‌های موشکی قوی می‌کند و منطقه را تسخیر کرده است. اینکه نگرانی دشمن 40 سال پیش چه بوده و الآن چیست؟ خیلی فهمش برای ما مهم است. یعنی از کجا به کجا رسیدیم، از انقلاب تعبیر فرمودند به زلزله انقلاب. ‌انقلاب یک زلزله‌ای در دنیا ایجاد کرد که یک زلزله سیاسی در دنیا بود.
تحلیلی برخاسته از ایمان
استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این‌که این تحلیل حاکی از ایمان قوی شخص رهبری است و الا کسی که مؤمن به کارش و هدفش نباشد، نمی‌تواند چنین تحلیلی کند، بیان کرد: این  حاکی از ایمان قوی و تسلط فراوان بر همه زوایای انقلاب است. ایشان برای نسل آینده، یک امید فراوانی را ایجاد کرد، این پیام واقعاً یک پیام امیدبخش برای نسل آینده است.
وی یکی از برجستگی‌های این پیام را ادا کردن حق امام خمینی(ره) ذکر کرد و افزود: 40 سالگی انقلاب کارنامه‌ای است که در رأس آن امام راحل و در استمرارش هم شخص رهبری بوده و ایشان کاملا واقف به شخصیت بی‌نظیر امام بوده و همه اینها را محصول آن مرد بی‌نظیر در تاریخ روحانیت تلقی می‌کنند و به خوبی حقّ امام را ادا کردند.
آیت‌الله فاضل لنکرانی در پایان، نقش علما و حوزه علمیه را در تبیین پیام رهبر معظم انقلاب سنگین ارزیابی کرد و گفت: علما پیام رهبری را به مناسبت‌های مختلف در درس‌ها و منبرها مطرح کنند و این یک واقعیتی است که باید برای متن جامعه روشن شود.
انتهای پیام
captcha