جوانان، خانواده و آسیب‌های اجتماعی؛ اولویت‌ ویژه مساجد
کد خبر: 3790631
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
حجت‌الاسلام نوری‌زاده بیان کرد:

جوانان، خانواده و آسیب‌های اجتماعی؛ اولویت‌ ویژه مساجد

گروه جامعه ــ رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تأکید بر اینکه اگر هر مسجد سازمان فرهنگی کارآمد و روزآمدی در مقایسه با اطرافش باشد، مهمترین انقلاب را در حوزه انقلاب فرهنگی خواهیم داشت، گفت: اولویت‌های آتی مرکز رسیدگی به امور مساجد توجه ویژه به جوانان، خانواده و رفع آسیب‌های اجتماعی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصرالدین نوری‌زاده، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه امروز بزرگترین فرصت تبلیغ در استفاده از فضا و محیط مسجد به همراه ابزار‌های مهم فرهنگی در حوزه تبلیغ در اختیار ما قرار دارد، گفت: خدا را شاکرم که خدمت به خانه خدا بزرگترین شرافتی است که نصیب بنده شده است. امیدوارم به لطف خدا بتوانیم در ادامه فعالیت‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد این جایگاه را ارتقا دهیم و این سرمایه گرانقدر را حفظ کنیم و دستاورد‌های مسجد را پاس بداریم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه با اشاره به کارکرد‌های اصلی مساجد و چرایی دور شدن از آن گفت: در صدر اسلام کارکرد مساجد به گونه‌ای بود که مسجد قلب تپنده جامعه اسلام و مرکز همه فعالیت‌های اجتماعی شناخته می‌شد. امور جاری مردم در مسجد انجام می‌شد و مسجد به منزله مرکزی‌ترین کانون تبلیغ آموزه‌های دینی محسوب می‌شد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: مسجد نهادی تمدن‌ساز است و گستره تمدن اسلامی در سراسر بلاد اسلامی جای خودش را با وجود مسجد باز کرد. در آن دوره هر شهر و قریه‌ای که در آنجا مسجد بود، قلمرو حاکمیت اسلامی محسوب می‌شد و درخشنده‌ترین دوره حیات مسجد در زمان صدر اسلام بود، زمانی که مسجد مرکز عبادت، حاکمیت، قضاوت، آموزش و تربیت و تجلی وحدت عینی ابنای جامعه اسلامی بود.
 
نخستین نهاد عینی تمدن اسلامی
وی با بیان اینکه مسجد در صدر اسلام، نخستین نهاد عینی تمدن اسلامی بود، اضافه کرد: مسجد مهمترین پایگاه مردمی، اجتماعی، فرهنگی، عبادی و حتی سیاسی بود و همه این کارکرد‌ها از جمله عبادی و سیاسی و حتی در حوزه رفع مشکلات مردم و مسائل اقتصادی و اجتماعی بوده است. در آن زمان مسجد محل عزل و نصب فرمانداران، فرماندهان و محل تجمع مردم برای بررسی مسائل و مشکلات، محل اخوت و برادری و حتی محلی برای اقامت مسافران بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری‌زاده بیان کرد: امروز ۶۶ هزار مسجد در کشور وجود دارد که سه هزار و ۵۰۰ باب از آن‌ها در استان تهران واقع شده‌اند؛ لذا امیدواریم کارکرد‌های مسجد روز به روز در شرایط فعلی با توجه به آسیب‌ها ارتقا داده شود، چراکه مهمترین پایگاه اجتماعی است و می‌تواند مهمترین نقش را در سلامت اجتماعی و رفع آسیب‌های اجتماعی و همچنین رفع فقر و محرومیت‌زدایی ایفا کند.
 
هر مسجد یک سازمان فرهنگی کارآمد
وی با اشاره به اینکه در مسجد مهمترین ابزار حضور امام، مردم و هیئت‌امنایی است که جامعه و مردم را می‌شناسند و آسیب‌های منطقه را می‌دانند، اظهار کرد: در این میان اگر هر مسجد سازمان فرهنگی کارآمد و روز آمدی در مقایسه با اطراف خودش باشد، مهمترین انقلاب را در حوزه انقلاب فرهنگی خواهیم داشت.
 
مسجد را به پایگاهی برای گذراندن وقت تبدیل نکنیم
وی به برخی از اقداماتی که در دوره مدیریت وی پیگیری خواهد شد، اشاره کرد و گفت: از جمله این موارد بسته بودن مساجد در ساعت غیر نماز است که این موضوع هم باید حل شود. مسجد خانه خداست و حدالامکان تا جایی که می‌توانیم باید این خانه را برای رجوع مردم باز بگذاریم. البته نباید مسجد را به پایگاهی برای گذراندن بیهوده وقت تبدیل کنیم و باید تلاش کنیم مسجد پایگاهی برای حضور مفید مردم درباره اطلاعات، تحقیقات و بررسی آسیب‌ها باشد و به پایگاه مردمی و مسائل معرفتی تبدیل شود.
 
حوزه دانشی را در مساجد افزایش دهیم
حجت‌الاسلام نوری‌زاده با تأکید بر اینکه باید حوزه دانشی را در مساجد افزایش دهیم، گفت: امیدواریم بتوانیم ساعات باز بودن مساجد را هم تغییر دهیم که حداقل حدود نیم ساعت قبل از اذان و ۲ تا ۳ ساعت بعد از اذان مساجد برای رجوع مردم باز باشند. مسجد کارکرد‌های بسیار زیادی دارد به خصوص در حوزه فرهنگی. امیدوارم که بتوانیم به همان کارکرد‌های صدر اسلام برای مسجد دست یابیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به نقش مسجد در مسئله آسیب‌های اجتماعی و تهدیدات دشمن در فضای مجازی، گفت: امروز گسست میان خانواده‌ها و نسل‌ها را می‌توانیم با وجود مساجد، که در گذشته محل تجمع جوانان و اقشار مختلف برای دین بود، کم کنیم؛ لذا اولویت‌های آتی مرکز رسیدگی به امور مساجد توجه ویژه به جوانان، خانواده و رفع آسیب‌های اجتماعی است.
 
انتهای پیام
captcha