تعریف نقشه‌ راه فعالیت‌های قرآنی در دهه پنجم انقلاب/ محتوای مسابقات نیاز به بازطراحی جدی دارد
کد خبر: 3790683
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۳
قره‌شیخلو در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

تعریف نقشه‌ راه فعالیت‌های قرآنی در دهه پنجم انقلاب/ محتوای مسابقات نیاز به بازطراحی جدی دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم کشور با تأکید بر ضرورت تعریف نقشه راه و روش مدون در دهه پنجم انقلاب اظهار کرد: لازم است روی نقشه‌ راه فعالیت‌های قرآنی متمرکز باشیم، چراکه با توجه به تجربیات چهار دهه گذشته، می‌توان گام‌های محکم‌تری را در این حوزه برداشت.

لزوم تعریف نقشه‌راه فعالیت‌های قرآنی در دهه پنجم انقلاب/ محتوای مسابقات نیاز به بازطراحی جدی دارد

مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: پس از ۴۰ سال فعالیت قرآنی و قرار گرفتن در دهه پنجم انقلاب، باید نقشه راه درستی را برای ادامه فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم. در سال‌های اول پیروزی انقلاب، تجربه فعالیت قرآنی نداشتیم و خدمات در این بخش مردمی و مختصر به هیئت‌های هفتگی بود.

لزوم تمرکز بر نقشه‌ راه فعالیت‌های قرآنی
وی با اشاره به اینکه در چهل سال گذشته فعالیت‌های قرآنی در قالب کار تشکیلاتی و سازمانی انجام شده است، اظهار کرد: با کار تشکیلاتی و سازمانی برنامه‌ها، برنامه‌ریزی و مدیریت و بودجه‌ها تعریف شد؛ لذا لازم است روی نقشه‌ راه فعالیت‌های قرآنی متمرکز باشیم، چراکه با توجه به تجربیات چهار دهه گذشته، می‌توان گام‌های محکم‌تری را در این حوزه برداشت.
قره‌شیخلو با تأکید بر ضرورت تعریف نقشه‌ راه و روش مدون در دهه پنجم انقلاب تصریح کرد: در چهار دهه گذشته آزمون و خطاهایی کردیم که در تدوین نقشه جدید برای دهه پیش‌ رو ممکن است برخی اقدامات کمرنگ‌تر و برخی برنامه‌ها پررنگ‌تر انجام شود. امروز پس از پشت‌ سر گذاردن ۴۰ سال، می‌توانیم مسیری را طی کنیم تا ما را به اهدافمان برساند.

محتوای مسابقات نیاز به بازبینی جدی دارد
رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم کشور ادامه‌ داد: مسابقات قرآنی که تا‌کنون در دستگاه‌های مختلف برگزار شده است نیاز به کارشناسی دقیق دارد. در سازمان‌ها، ادارات و وزارتخانه‌ها مسابقات گوناگونی اجرا می‌شود که عموماً افراد در حوزه غیرتخصصی قرآن باید اطلاعات کسب کنند و با این مصحف شریف مأنوس باشند. لذا باید دید چه میزان مسابقات قرآن به صورت تخصصی زمینه رشد آنان را فراهم می‌کند؛ مگر در وزارتخانه‌ها چه تعداد قاری و حافظ حرفه‌ای وجود دارد؟
قره‌شیخلو درباره نحوه برگزاری مسابقات قرآن گفت: شاید جنس و محتوای مسابقات نیاز به بازبینی و‌ باز‌تعریف جدی دارد. اولین راه‌حل دستگاه‌ها در راستای رفع کمی بودجه و بروز مشکلات اقتصادی، حذف برنامه‌ها و مسابقات قرآنی است‌ که باید مورد بازبینی قرار گیرد و شاید به بازتعریف جدید از مسابقات منتهی شود.

برگزاری مسابقات ‌با سبک و سیاقی جدید ‌
وی اظهار کرد: ما فعالان قرآنی سال‌هاست در مسابقات قرآنی در مقام شرکت‌کننده، داور و سخنران حضور داریم. تقریباً می‌توان گفت که چهره‌های حاضر و شاخص در مسابقات چهره‌های ثابتی هستند. لذا به نظر ما مسابقات باید باز‌طراحی جدی شود تا مسابقات در دهه پنجم انقلاب با سبک و سیاق و محتوای جدیدی برگزار شود و فراگیری بیشتری داشته باشد و بتواند مخاطب بیشتری را جلب کند و رقابت‌ها فقط نباید رقابت‌های تخصصی باشد، بلکه برای هر رده سنی می‌توان مسابقاتی را متناسب با همان افراد در نظر گرفت.
انتهای پیام

captcha