آغاز دومین مجمع عمومی انجمن خادمان قرآن/ «محمدرضا حکیمی» خادم‌القرآن می‌شود
کد خبر: 3790796
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵

آغاز دومین مجمع عمومی انجمن خادمان قرآن/ «محمدرضا حکیمی» خادم‌القرآن می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دومین مجمع عمومی انجمن خادمان قرآن کریم از صبح امروز در هتل انقلاب تهران آغاز شد و تا عصر 29 بهمن‌ماه ادامه دارد.

آغاز دومین مجمع عمومی انجمن خادمان قرآنبه گزارش ایکنا؛ مراسم افتتاحیه دومین مجمع انجمن خادمان قرآن کریم صبح امروز 28 بهمن‌ماه در تهران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم قاسم رضیعی، قاری بین‌المللی و از خادمان قرآنی کشورمان، به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و پس از آن با پخش تصاویری از خادمان فقید یاد و خاطره آنها گرامی داشته شد. در ادامه عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به بیان سخنانی پرداخت.
وی در ابتدا به تلاش‌ها برای راه‌اندازی این مجمع اشاره و اظهار کرد: مسئولان پیشین قرآن و عترت در سال‌های گذشته این سنگ بنا را گذاشته‌اند.

فقهی‌زاده در ادامه به آیه «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدي وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ وَ كَفي بِاللّهِ شَهِيداً» اشاره کرد و افزود: خداوند رسول خود را به عنوان پیامبر خاتم با آیات الهی برانگیخت و دین حق را در دسترس او قرار داد تا خواه ناخواه در جریان تاریخی، اسلام بر همه روش‌ها و همه دین‌ها فائق آید. در این میان خداوند خود را بهترین گواه و شاهد بر این امر یاد کرده است.
وی اظهار کرد: خداوند متعال وعده داده است که مؤمنان و باورمندان تردید نکنند، در صورتی که به مقتضيات دین عمل کنند، اسلام بر غیراسلام فائق خواهد آمد و در ادامه فرمود: «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم»، محمد(ص) بی‌شک پیامبر خاتم است و نه تنها او برترین الگو است، بلکه کسانی که در معیت او بوده‌اند نیز چنین جایگاهی دارند. قرآن کریم در چند جای دیگر فرموده است: «نَجَّيْنَا هُودًا وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ» و... طبیعی است این پیام بزرگ قرآنی شامل کسانی که با پیامبر خاتم همراه هستند و این معیت را در منش، بینش و روش زندگی خود پیاده کرده‌اند نیز می‌شود.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: کسانی که با پیامبر رحمت همراه هستند با یکدیگر مهربان و در راه تعالی اندیشه دینی هستند، آنها مهرورزانه دینداری می‌کنند، اما این تنها صفات آنها نیست؛ صفت دیگر آنها اهل نماز بودن است. در همین راستا، استاد محمدرضا حکیمی که در مراسم تکریم خادمان قرآن در روز آینده تکریم خواهند شد در یکی از آثار خود دو شاخص مهم جامعه دینی را در نماز و عدالت خلاصه کرده است.

وی ادامه داد: در قرآن آمده است که این افراد در اندیشه اقامه نماز هستند و برای رضای خدا کسب حلال می‌کنند. آنها در همه رفتار به دنبال کسب رضایت الهی هستند. علامتی که بر چهره آنها آشکار است در اثر سجده به پیش‌گاه خداوند متعال است.
فقهی‌زاده اظهار کرد: مفهوم معیت را تبعیت ایمانی و عملی از خدا و ارزش‌های دینی با نام و نشان و بدون نام و نشان می‌دانم. در بین خادمان قرآن کریم افرادی وجود دارند که چندان تظاهرات دینی ندارند. در مجلسی دیگر و با نام‌هایی دیگر، اما در خدمت قرآن کریم نفس می کشند و زندگی می‌کنند و چه افتخاری برتر از این برای آنها می‌تواند وجود داشته باشد.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد ویژگی دوم چنین افرادی را تبعیت از مردان خدا بیان کرد و افزود: اگر بخواهیم عناوین ملموس و روشنی از مردان خدا در قرآن ذکر کنیم، بی‌شک الفاظی مانند صابران، محسنین و متقیان در پیشاپیش این عناوین پرعظمت جلوه‌گری می‌کند. در روایات شریف صادقین تأویل به مصادیق برجسته است. به این معنا که همراهان پیامبر و همدلان پیامبر، اولاً همراه و همدل و هم‌نفس با قرآن هستند و ثانیاً همگام با بزرگ‌ترین مجسمه‌های اخلاق و فضیلت دینی یعنی معصومین(ع) هستند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برگزاری اولین دوره این مجمع در سال 93 در مشهد اشاره کرد و گفت: متأسفانه با فاصله ناخواسته‌ای که پدید آمد، مجمع دوم پس از چهار سال برگزار می‌شود. البته در این فاصله کارهای مهمی انجام شده است که از جمله آنها تصویب اساسنامه مجمع خادمان قرآن کریم است.
فقهی‌زاده افزود: در این نشست موضوعات متعددی را بررسی خواهیم کرد و زمینه انتخاب دبیرکل مجمع خادمان قرآن فراهم خواهد شد. از محضر بزرگان مجلس درخواست دارم که خود را در معرض انتخاب قرار دهند. طبق اساسنامه، سه نفر انتخاب شده و به وزیر ارشاد معرفی می‌شوند تا در نهایت یک نفر از این افراد که منتخب هستند برای دبیر کلی انتخاب شوند. امیدوارم در سال‌های آتی این مجمع با نظم بهتری انجام شود تا منشأ آثار مهمی در عرصه علم و هنر و... شود. تردید ندارم که یکایک بزرگانی که عنوان خادم قرآن را دارند، صلاحیت انتخاب شدن را دارند.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در ادامه به روایتی از امام علی علیه السلام که بر برتری مردان حقیقت و صالحان و محسنان و متقیان و عالمان دینی از مفاهیم دینی تأکید دارد، اشاره کرد و افزود: در این روایت فاعلان خیر که من تعریف به خادمان قرآن می‌کنم از آنچه تبلیغ می‌کنند و بر زبان جاری می‌کنند برتر هستند. در قرآن کریم نیز این نکته به وضوح آشکار است. قرآن به خاطر اهمیتی که مبلغان دینی دارند بر این موضوع تأکید کرده است. در ادامه این مراسم محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآن کریم، به ارائه گزارشی از سال 93 تاکنون پرداخت.
مراسم افتتاحیه این مراسم هم‌اکنون به پایان رسیده و مجمع‌های تخصصی هشتگانه از لحظاتی دیگر آغاز می‌شود.

انتهای پیام

captcha