دانشگاه اراک، دانشگاه برتر در حوزه معاونت دانشجویی شد/ ثبت ۴۰۰ برنامه فرهنگی در سامانه وزارت علوم
کد خبر: 3790887
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲

دانشگاه اراک، دانشگاه برتر در حوزه معاونت دانشجویی شد/ ثبت ۴۰۰ برنامه فرهنگی در سامانه وزارت علوم

گروه فرهنگی ــ در شصت و سومین گردهمایی معاونت‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسری کشور، دانشگاه اراک به عنوان دانشگاه برتر این حوزه مورد تجلیل قرار گرفت.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، دانشگاه اراک در 63اُمین گردهمایی معاونت‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور، معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه اراک جزو 5 دانشگاه برتر کشور قرار گرفت.
علیرضا بهرامی معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه اراک، در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: در شصت و سومین گردهمایی معاونت‌های دانشگاه‌های سراسر کشور که روز چهارشنبه 24 بهمن‌ماه به میزبانی دانشگاه تهران در پردیس کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، از 5 نفر از معاون‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور تقدیر شد که دانشگاه اراک، تهران، یزد، دانشگاه شهید‌بهشتی و تبریز از بین 130 دانشگاه برگزیده شدند. همچنین براساس گفته صندوق رفاه دانشجویان از بین 130 دانشگاه 20 دانشگاه انتخاب شدند که از بین 20 دانشگاه نیز 5 دانشگاه منتخب شدند.

معیارهای انتخاب دانشگاه برتر
وی در خصوص معیارهای انتخاب دانشگاه برتر اظهار کرد: ارتباط مناسب با مجموعه دانشجویان، پیگیری کارهای دانشجویان، پیگیری اقدامات حوزه معاونت دانشجویی از طریق سازمان دانشجویان، صندوق رفاه و ارتباط با وزارت علوم، پیگیری در رفع مشکلات دانشجویان، حضور میدانی در رخدادها و سختی‌های مبتلابه دانشجویان و تلاش در جهت بسترسازی مناسب برای ارائه خدمات رفاهی مناسب به دانشجویان از جمله معیارهای انتخاب دانشگاه اراک به عنوان دانشگاه برگزیده است.
بهرامی ادامه داد: دانشگاه اراک در چند سال اخیر تلاش دارد از نظر رفاهی دانشجویان را در حد توان حمایت کند، براساس عقد تفاهم‌نامه بین صندوق رفاه دانشجویان و بنیاد 15 خرداد مقرر است که بنیاد برای چند دانشگاه خوابگاه احداث کند که خوشبختانه با تلاشی که مجموعه دانشگاه‌ها انجام دادند یکی از خوابگاه‌ها به دانشگاه اراک تعلق گرفت که کلنگ این خوابگاه از سال 95 زده شد و امید است در سال 98 خوابگاه به بهره‌برداری برسد لذا در صورت بهره‌برداری زمینه اسکان 400 دانشجوی دختر فراهم می‌شود.

دانشگاه اراک دارای سه نوع سلف غذاخوری است
وی تنوع در ارائه خدمات تغذیه‌ای را از دیگر معیارهای انتخاب معاونت دانشجویی دانشگاه اراک به عنوان دانشگاه برتر دانست و افزود: دانشگاه اراک دارای سه نوع سلف از جمله سلف دانشجویی با نرخ مصوب دولتی با سه قیمت پایین، متوسط و بالا با میانگین قیمتی 1200 تومان، سلف دانشجویی آزاد و یارانه‌ای یا مکمل است. دانشجویانی که تمایل استفاده از سلف دولتی ندارد از سلف با قیمت آزاد استفاده می‌کنند، این سلف از طریق بخش خصوصی مدیریت می‌شود اما دانشگاه بر قیمت، پخت و کیفیت دارد. سلف یارانه‌ای یا مکمل از دیگر واحدهاست که در این واحد غذایی مبلغ 4 هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود و دانشجویان در همه سطوح می‌توانند از خدمات این سلف استفاده کنند، به طور مثال دانشجویان با درآمد کم می‌توانند غذای 4 هزار تومانی انتخاب کنند که همه مبلغ آن را دانشگاه پرداخت می‌کند، که براساس آن دانشگاه توانسته تنوع غذایی با فرهنگ‌های مختلف را پاسخگو باشد.

حضور در مسابقات ورزشی
بهرامی در ادامه حضور در مسابقات ورزشی را از دیگر معیارهای این انتخاب برشمرد و تصریح کرد: پرداختن به ورزش همگانی و پرداختن به ورزش قهرمانی از جمله شاخصه‌های مدنظر بوده است. در کل کشور براساس آمارهای وزارت ورزش و جوانان حدود 75 درصد مردم ورزش نمی‌کنند، هدف اصلی ورزش در دانشگاه پرداختن به ورزش همگانی است خوشبختانه در چهارسال گذشته توانستیم از 11 درصد ورزش همگانی در دانشگاه این معیار را در سال 97 به 14 درصد برسانیم بطوری‌که هر دانشجو سه جلسه در هفته و حداقل هر جلسه نیم ساعت ورزش کند. در کنار این امر پرداختن به ورزش قهرمانی نیز مدنظر است، امسال برای اولین بار 33 دانشجوی منطقه 4 شامل استان‌های مرکزی، قزوین، همدان و قم در المپیاد ورزشی دانشجویی سراسر کشور به میزبانی شیراز شرکت داشتند که در این المپیاد ورزشی در بین دختران رتبه بیست و سوم را کسب کردیم، البته تا امسال دانشگاه اراک در بخش دختران جزو رنکینگ نبوده است، کسب رتبه بیست و سوم دختران و پسران بین 160 دانشگاه خوب است اما کافی و مطلوب نیست که برای کسب موفقیت‌های بیشتر باید تلاش کرد.
وی با اشاره به ایجاد شرایط خوب جهت انجام ورزش همگانی به اجرای برنامه‌های رفاهی نیز اشاره کرد و افزود: براساس ارزیابی سازمان دانشجویان و صندوق رفاه براساس این معیارها دانشگاه اراک در حوزه ارایه خدمات دهی به دانشجویان توانست بین دانشگاه‌های برگزیده قرار گیرد و به همین دلیل معاون دانشجویی دانشگاه اراک به نمایندگی دانشگاه اراک مورد تقدیر قرار گرفت، امید است بتوانیم خدمات رفاهی مطلوب‌تری را ایجاد کنیم تا دانشجویان با فراغ بال بیشتری به تکالیف آموزشی خود بپردازند.
بهرامی از حمایت‌های مستمر و مداوم صندوق رفاه دانشجویان و سازمان دانشجویان تقدیر کرد و افزود: با توجه به اینکه امسال در شرایط اقتصادی سختی قرار داریم و این سختی به دانشگاهیان و دانشجویان نیز منتقل شد اما با حمایت این دو مجموعه و مدیریت اثربخش و مشارکتی در دانشگاه اراک، حمایت مستمر رئیس دانشگاه از حوزه دانشجویی و پشتیبانی‌های دیگر حوزه‌ها و معاونت مالی بتوانیم شرایط تغذیه‌ای را بهبود بخشیم.
وی با بیان اینکه ارزیابی دانشگاه‌ها هرچند سال یک بار انجام می‌شود، در پاسخ به سؤال آیا فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در انتخاب دانشگاه اراک به عنوان معاونت برتر حوزه دانشجویی دانشگاه‌ها اثرگذار بوده است یا خیر، اظهار کرد: در سطح وزارت علوم حوزه معاونت فرهنگی از حوزه معاونت دانشجویی جداست هرچند در دانشگاه اراک و دانشگاه‌هایی که کمتر از 10 هزار دانشجو دارند معاون دانشجویی و فرهنگی یکی است، اما در این ارزیابی بیشتر شاخص‌های دانشجویی مدنظر بوده است.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه اراک ادامه داد: هرچند ویژگی‌های فرهنگی هم در این ارزیابی لحاظ شده است، چراکه وقتی فعالیت فرهنگی مناسبی به دانشجویان در قالب انجمن‌های علمی دانشجویی و کانون‌های فرهنگی انجام می‌دهیم دانشجویان با فراغ بال بهتری به کارهای خود می‌پردازند، خدمات دانشجویی و فرهنگی برای رسیدن به نتیجه بهتر لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

در انجام اردوهای دانشجویی جزو دانشگاه‌های موفق هستیم
وی با بیان اینکه در انجام اردوهای دانشجویی جزو دانشگاه‌های موفق هستیم، به اعزام دانشجویان به اردوی هفت اقلیم اشاره کرد و گفت: این اردو در سه گروه دانشجویان دختر، دانشجویان پسر و اساتید برگزار شده است، این اردو به نوعی شناسایی عملی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن است، دانشجویانی که درس انقلاب اسلامی را دارند می‌توانند از این اردو استفاده کنند و قسمتی از نمره این درس به اردو اختصاص دارد.
بهرامی به روی صحنه رفتن سوگنامه «کوثر...کوچه، آه» اشاره کرد و افزود: این اثر به کارگردانی علی گودرزی‌زاده و نویسندگی کریمی‌نیک به مدت 10 روز روی صحنه رفت، این سوگنامه با حمایت دانشگاه اراک و همکاری اداره کل ارشاد اسلامی در راستای انجام فعالیت‌های فرهنگی دینی و بمناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) انجام شد.

فعالیت‌های کانون قرآن و عترت دانشگاه اراک
وی از فعالیت‌های کانون قرآن و عترت دانشگاه اراک نیز خبرداد و افزود: خوشبختانه تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه در این کانون فعالیت دارند، این کانون دارای اهداف مختلفی است که می‌توان به شرکت در مسابقات قرآن، اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی در ماه مبارک رمضان اشاره کرد، معاونت فرهنگی اجتماعی حمایت‌های لازم را برای حضور و مطلوب دانشجویان در مسابقات قرآن و میزبانی جهت برگزاری مرحله استانی را انجام می‌دهد و امید است برای سال 98 برنامه‌های قرآنی با قوت بیشتری صورت پذیرد. در حال حاضر به همت نهاد رهبری در دانشگاه‌ها موضوعات قرآنی مابین دو نماز ظهر و عصر در نمازخانه‌های دانشگاه ارائه می‌شود.

بیش از 400 فعالیت فرهنگی در سطح دانشگاه انجام شده است
بهرامی ادامه داد: با توجه به شرایط سخت اقتصادی که امسال بر کشورحاکم بود خوشبختانه دانشگاه اراک با مدیریت صحیح و به کارگیری مشارکت دانشجویان در انجام فعالیت‌های فرهنگی یکی از موفق‌ترین نیم‌سال‌های تحصیلی را پشت سر گذارده است به طوری‌که بیش از 400 فعالیت فرهنگی در سطح دانشگاه انجام شده است که همه در سامانه ثبت فعالیت‌های فرهنگی وزارت علوم ثبت شده است. ضمن اینکه هزینه‌ها مدیریت شده است اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی بسیار خوب بود و تلاش داریم با به کارگیری منابع صحیح اقتصادی و منابع انسانی و مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی و ارائه برنامه‌های نو در سال 98 در حوزه فرهنگی و رفاهی گام‌های مناسبی برداریم. هدف‌گذاری این است در انتهای سال 98 از دو خوابگاه دانشجویی به ظرفیت 800 نفر بهره‌برداری کنیم.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه اراک در بخش پایانی سخنان خود از جهاددانشگاهی استان مرکزی و همچنین خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا در راستای درج اخبار به هنگام و اطلاع‌رسانی درست برنامه‌های فرهنگی دانشگاه اراک تقدیر کرد و افزود: اعتقاد ما براین است که این دو خبرگزاری متعلق به دانشجویان است و خبرگزاری‌ها چشم شفاف و بینای دانشجویان هستند که با رصد فعالیت‌‌های فرهنگی مختلف دانشگاه به آسیب‌شناسی در راستای انجام خدمات درست و دقیق و ایجاد انگیزه جهت انجام اقدامات جدیدتر با خروجی بهتر کمک می‌کنند.
انتهای پیام

captcha