دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه ایجاد می‌شود/ ترسیم افق آینده بر مبنای ارزش‌های اصیل
کد خبر: 3790924
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
با مصوبه جامعه مدرسین؛

دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه ایجاد می‌شود/ ترسیم افق آینده بر مبنای ارزش‌های اصیل

گروه حوزه‌های علمیه ــ نایب‌رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه باید به تبیین و تشریح مبانی بیانیه گام دوم انقلاب بپردازد، گفت: براساس مصوبه جامعه مدرسین حوزه علمیه، دبیرخانه‌ای در همین زمینه تشکیل خواهد شد.

دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه ایجاد می‌شود/ تدیس در حوزهحجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی، نایب‌رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: بیانیه گام دوم انقلاب به قلم ناب مقام معظم رهبری نوشته شد و سندی تاریخی برای نهضت اسلامی در حساس‌ترین برهه‌ تاریخ این نظام، یعنی ورود به دهه پنجم، رقم خورد.

وی افزود: این سند در ابتدا نگاهی ژرف و عمیق به گذشته دارد و در ادامه نیز افق آینده فراروی کشور را ترسیم کرده که رسیدن به همان تمدن اسلامی و اتصال آن به زمان طلوع خورشید عالم آفرینش یعنی حضرت بقیةالله(عج) است.

بنیادی با بیان اینکه اقشار مختلف مردم، اعم از روحانیون و دانشگاهیان، مخاطب این پیام و بیانیه هستند، تصریح کرد: جوانان نقش ویژه‌ای به عنوان مخاطب این بیانیه دارند، زیرا آینده متعلق به آنان است و آنان باید آینده این کشور را تأمین کنند.

نایب‌رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه این بیانیه دو سرفصل اصلی یعنی گذشته و آینده دارد، تصریح کرد: تجربه 40 سال گذشته انقلاب اسلامی مبتنی بر معارف دینی و مجاهدات و زحمات اقشار مختلف مردم به ویژه مجاهدان در راه خدا بوده است.

وی افزود: افق آینده نیز بر مبنای همین ارزش‌های اصیل انقلاب که ریشه در مبانی دینی و قرآنی دارد تدوین شده است؛ لذا استخراج و تبیین مبانی و اصول این بیانیه و در معرض عموم قرار دادن آن وظیفه اصلی رسانه‌های کشور و حوزه علمیه است که تبلیغ را برعهده دارند.

وی اظهار کرد: رسانه‌ها وظیفه ترویج اصل بیانیه را برعهده دارند و حوزه و نهادهای نخبگانی کشور هم باید به تبیین و تحلیل این بیانیه و استخراج مبانی و شرح و بسط علمی و مبنایی آن بپردازند، زیرا این بیانیه سند مهم و تاریخی برای نظام اسلامی است.

نقش نخبگان در تبیین بیانیه

بنیادی با اشاره به تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نقش نخبگان در این زمینه، تصریح کرد: در بحث این سند انتقاداتی بر حوزه و دانشگاه وارد است، زیرا رهبری از نخبگان خواستند که جدی به آن بپردازند و البته دبیرخانه‌ای هم در این زمینه فعال شد و زحماتی هم کشیده شد، ولی در سطح نخبگان عمومی مورد بررسی قرار نگرفت و در این مسئله کوتاهی شد و نباید اجازه دهیم همین کوتاهی در مورد بیانیه گام دوم انقلاب هم انجام شود.

نایب‌رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین اظهارکرد: باید دبیرخانه مستقل و یا به نمایندگی از دبیرخانه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در حوزه و دانشگاه‌های کشور تشکیل شود و این الگو مورد نقد و بحث عمومی نخبگانی قرار می‌گرفت. معتقدم همین کار باید در مورد بیانیه انجام و دبیرخانه‌ای نیز فعال شود.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین وظیفه حوزه این است که مبانی دینی بخش‌های مهمی از بیانیه را استخراج و تبیین نخبگانی و عمومی کند؛ همچنین تدریس آن را از جانب استادان در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: جلسه‌ای در روز گذشته در جامعه مدرسین برگزار و لزوم تدریس این بیانیه در سطح استادان عالی و خارج مصوب شد که باید سرلوحه کار مدارس و حوزه‌های علمیه قرار بگیرد. البته این مسئله وظیفه شرعی تمام افرادی است که می‌توانند گامی در این زمینه بردارند.

بنیادی با بیان اینکه این بیانیه نگاه مخاطبان را گسترش می‌دهد و ظرفیت فکری افراد را بالا می‌برد، تصریح کرد: همچنین در جلسه جامعه مدرسین مصوب شد تا دبیرخانه‌ای برای این بیانیه ایجاد و راه‌های ترویج و تبیین و ظرفیت‌سازی بیانیه بررسی شود.

وظیفه حوزه در مورد بیانیه

وی ادامه داد: استادان حوزه بالغ بر هزار و 400 نفر در سطوح عالی و خارج هستند و جامعه مخاطب بزرگی را تشکیل می‌دهند و لازم است ابتدا بیانیه در این سطح تبیین شود.

بنیادی با بیان اینکه گاهی فکر بدی به مردم القا می‌شود که حوزه باید پاسخگو باشد، بیان کرد: حوزه باید پاسخگو و مطالبه‌گر باشد. البته مطالبه از مسئولان برای پیشبرد اهداف انقلاب به خصوص بحث اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات معیشتی مردم وجود داشته است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که رهبری در بیانیه به آن تأکید فرمودند تکیه بر اقتصاد مقاومتی است و حوزه هم در راستای تبیین اقتصاد اسلامی به عنوان مبنای این نظریه تلاش کرده است و انجمن‌های علمی و اشخاص مرتبط نیز آثار خوبی را منتشر کره‌اند، ولی حلقه اتصالی میان پژوهش و اجرا نیست؛ لذا تحقیقات دینی به مرحله اجرا نمی‌رسند.

وی اظهار کرد: اینکه تصور شود برای اقتصاد مقاومتی و اسلامی پشتوانه فکری و منبعی وجود ندارد حرف درستی نیست، زیرا اسلام در هدف‌گیری اقتصاد، غایت و برخی راهکارها سخن از اقتصاد به میان آورده است و حوزه نیز پژوهش‌های خوبی انجام داده، ولی فقدان باور برخی از مسئولان به اقتصاد اسلامی و مقاومتی و گاهی قطع بودن حلقه اتصال با اجرا سبب شده تا مشکلات حل نشود؛ بنابراین مادامی که به اقتصاد مقاومتی به منزله تنها نسخه نجات‌بخش اقتصاد کشور باور نداشته باشیم و یا آن را جدی نگیریم، مشکلات باقی خواهند ماند.

انتهای پیام

captcha