۴۰ کتاب در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی رونمایی می‌شود/ تدریس آثار در واحد‌های دانشگاه آزاد
کد خبر: 3790971
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰

۴۰ کتاب در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی رونمایی می‌شود/ تدریس آثار در واحد‌های دانشگاه آزاد

گروه دانشگاه ــ رئیس مرکز نشر علمی و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام خبر رونمایی از ۴۰ دستاورد علمی پژوهشی این دانشگاه در قالب کتاب در آخرین روز بهمن‌ماه، گفت: تلاش می‌شود برخی از این آثار به عنوان منبع درسی در واحد‌های دانشگاهی دانشگاه آزاد تدریس شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری رونمایی از ۴۰ دستاورد پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی، امروز یکشنبه ۲۸ بهمن‌ماه با حضور صالح اسکندری، رئیس مرکز نشر علمی و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی و حجت‌الاسلام سیدسجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی این دانشگاه در ساختمان فرهیختگان برگزار شد.

صالح اسکندری در آغاز این نشست با بیان اینکه در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با حماسه میلیونی که توده‌های مردم در ۲۲ بهمن ماه امسال در مراسم راهپیمایی خلق کردند، یک پویش نخبگانی هم در حوزه دانشگاهی کشور آغاز شد‌ه است، اظهار کرد: خوشبختانه یک پویش مقارن با پیام تاریخی رهبر انقلاب تحت عنوان گام دوم شروع شد. البته یک حرکت نخبگانی از هشت ماه گذشته بین دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی آغاز شد و امروز منتهی به این رویداد شده که در لبیک به پیام مهم مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن‌ماه، ۴۰ اثر و کتاب فاخر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی را که توسط نویسندگان برجسته کشوری نگاشته شده است، رونمایی خواهیم کرد. تعبیر ما از این ۴۰ اثر فاخر؛ ۴۰ ستاره در سپهر مطالعات انقلاب اسلامی ایران است که به طور مشترک توسط دو نهاد مذکور تدوین شده‌اند. این آثار در عرصه فرهنگ، ادب و تاریخ کشور لبیکی به ایده خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

اسکندری افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با دارا بودن یک میلیون و ۳۲۰ هزار دانشجو و چند صد هزار دانش‌آموز، سهم بزرگی را در تولیدات علمی و دانشگاهی کشور هم در حوزه تالیف مقالات علمی و هم در زمینه تألیف کتب دانشگاهی به خود اختصاص داده است. این دانشگاه بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است که سالیانه بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، درسی و کمک‌درسی منتشر می‌کند.

رئیس مرکز نشر علمی و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۵۰ ناشر فعال در سراسر کشور است و تاکنون بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب در خانه انتشارات این دانشگاه ثبت شده است. سهم این دانشگاه در تولید علم در کشور قابل ملاحظه است، آن‌چنان که دانشگاه آزاد بر اساس رنکینگ بین‌المللی، جزء دانشگاه‌های برتر کشور در حوزه نانو با رتبه ۲۰ است و در سال ۲۰۱۹ دانشگاه آزاد توانست جایگاه ۴۶۰ رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا را کسب کند. همچنین در حوزه بایوتکنولوژی، پنج دانشگاه ایران جزء برترین‌ها هستند و دانشگاه آزاد یکی از آنهاست. بر این اساس، این دانشگاه سهم مهمی از تولیدات علمی و دانشگاهی را از آن خود کرده است.

وی ادامه داد: امروز مفتخریم اعلام کنیم مرکز نشر علمی و رسانه این دانشگاه با همکاری پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی و با استفاده از توان و ظرفیت اعضای هیئت علمی و نخبگان این دانشگاه قصد دارد ۴۰ اثر را در ساحت مطالعات انقلاب اسلامی رونمایی کند.

اسکندری با اشاره به عناوین برخی از این کتاب‌ها گفت: کتاب جرعه جاری، کتاب تجربه کارآمدی انقلاب اسلامی، کتاب الگو‌های عدالت‌طلبی در ایران معاصر، کتاب آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی، کتاب ساحت‌های مطالعاتی انقلاب اسلامی و ادبیات دفاع مقدس، کتاب فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای، کتاب صورت‌بندی روشنفکری در جمهوری اسلامی، کتاب ادبیات داستانی انقلاب اسلامی، کتاب دیپلماسی چندوجهی در جمهوری اسلام، کتاب مداخله در بافت مجتمع‌های زیستی و نیز کتاب درخشش عهد قدسی در لیست این کتاب‌ها جای دارد.

وی افزود: برای ذکر نام نویسندگان این کتاب‌ها می‌توان به افرادی همچون علی ذوعلم، علی عسکری، علی دارابی، مرتضی نبوی، محمدرضا سرشار، محمدرضا سنگری و حجت‌الاسلام‌خسروپناه اشاره کرد.

به گفته رئیس مرکز نشر علمی و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی، روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن‌ماه در واحد تهران جنوب این دانشگاه واقع در میدان امام حسین(ع) با حضور آقایان ولایتی، طهرانچی و آیت‌الله رشاد، رئیس پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی، مراسم رونمایی از ۴۰ عنوان کتاب در حوزه پژوهش‌های مطالعات انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. همچنین در این مراسم از اولین شماره ماهنامه زمانه دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی می‌شود.
وی گفت: همچنین مقرر است با همکاری پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتابی با موضوع ۶۰ شهید مدافع حرم دانشگاه آزاد چاپ و منتشر شود. همچنین کتاب‌هایی با موضوع کارآمدی نظام جمهوری اسلامی در مقابل تهدید‌ها در ۱۰ دفتر منتشر خواهد شد.

صالح اسکندری در ادامه درباره تدریس این کتاب‌ها در واحد‌های دانشگاهی گفت: تعدادی از این چهل اثر که در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی رونمایی خواهد شد، در واحد‌های دانشگاهی و به عنوان منبع درسی در دانشگاه‌ها تدریس خواهند شد. علاوه بر جانمایی این کتاب‌ها در کتابخانه‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر این کتاب‌ها در کافه کتاب‌های تازه تاسیس در برخی واحد‌های دانشگاهی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین درباره ترجمه این آثار برای مخاطبان غیرفارسی زبان گفت: یک همکاری با مرکز گرنت وزارت فرهنگ و ارشاد از سال گذشته آغاز کرده‌ایم و مقرر شده است کتاب‌هایی که توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی چاپ و منتشر می‌شود، در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب ارائه شود و موضوع ترجمه آثار را نیز از ناشر خارجی پیگیری کنیم.

در بخش دیگری از این نشست خبری، حجت‌الاسلام ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی دانشگاه آزاد اظهار کرد: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به بیان مقام معظم رهبری، چهل سال هر چه تلاش کردیم گام اول بود‌ه و ما اکنون باید راه‌های زیادی را بپیماییم. چهل سال بعد گام دوم است. اما اینکه در این مسیر گام‌ها کدام سمت باشد، تأکید ایشان حرکت بر مبنای فرهنگ اسلامی و ایرانی است. اگر نظام غرب تمدنی ایجاد کرده که بر همه کشور‌ها سیطره انداخته مرهون علوم انسانی آن است که بعد‌ها این را تبدیل به نمونه‌هایی برای نشر در جهان کردند و در نهایت سبک زندگی ساخته و پرداخته خود را ترویج دادند.

وی ادامه داد: مواجهه امروز غرب با فرد یا افراد نیست، بلکه مواجهه آن با اندیشه و تفکر است. ما در این راستا باید نرم‌افزار اداره جامع معنا که دنیا و آخرت را شامل می‌شود، ذیل تمدن اسلامی تولیدکنیم. انقلاب اسلامی باید بتواند نمونه واقعی برای سبک زندگی ارائه دهد. اگر نه از انقلاب اسلامی پوسته‌ای بیش نخواهد ماند. ما باید مبتنی بر آموزه‌ها و نگاه رو به جلو، نرم‌افزار اداره جامع کلان ایجاد کنیم و از این طریق بلوغ اسلامی و انسانی جامعه خود را عرضه کنیم.

ایزدهی افزود: فارغ از مجموعه بزرگ و عظیم دانشگاه آزاد، پژوهشکده این خلأ را احساس کرد و از آغاز حرکتی در جهت تولیدعلوم انسانی و تبدیل آن به نرم‌افزار اداری و اجرای آن و پاسخ به مسائل جوان‌ها را در دستور کار خود قرار داده است. بر همین اساس، پنج گروه نظام اقتصاد، سیاست، مدیریت، اخلاق و حقوق در پژوهشکده راه‌اندازی شد و چهار محور ادبیات اندیشه، انقلاب اسلامی، غرب‌شناسی و پاسخگویی به نیاز‌های روزآمد قشر جوان را در دستور کار قرار داد. هدف اصلی این است که بتوانیم سنگر دفاع از آموزه‌های انقلاب اسلامی در سطوح بنایی، روبنایی و زیربنایی را ایجاد کنیم.

وی افزود: در این امر به یک همگرایی واقعی رسیده‌ایم تا محصولات مشترکی با عنایت به مقصد تولید کنیم. زمان واگرایی گذشته که رقبا برای خود آثاری منتشر کنند و ما برای خودمان و موازی‌کاری صورت بگیرد. باید همه فرصت‌ها تجمیع شود و یک کار بزرگ و مشترک انجام شود.
 
انتهای پیام
captcha