نگاه نادرست متسابقان رشته‌های آوایی به رشته‌های معارفی/ غرور؛ معضل امروز جامعه قرآنی
کد خبر: 3791037
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹

نگاه نادرست متسابقان رشته‌های آوایی به رشته‌های معارفی/ غرور؛ معضل امروز جامعه قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دارنده رتبه سوم رشته حفظ معارف حدیث چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف گفت: در مسابقات مختلف شرکت‌کنندگان رشته‌های آوایی به رشته‌های معارف به چشم مسابقات کتابخوانی نگاه می‌کنند؛ در صورتی‌که مسابقات معارف اصلاً این طور نیست. متأسفانه غرور در اکثر رشته‌ها به‌ ویژه در رشته‌های آوایی به وفور وجود دارد و امروز در قالب معضل مطرح است.

صبا صادقی، پزشک و دارنده رتبه سوم رشته حفظ معارف حدیث چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: رشته تحصیلی بنده با قرآن ارتباط ظاهری ندارد، اما ارتباط باطنی و درونی دارد. همه باید سعی کنیم قرآن را در باطن خود جای دهیم؛ اگرچه ظاهراً شغل ما ارتباطی با این مصحف شریف نداشته باشد.
وی در پاسخ به خلأهای موجود در جامعه اظهار کرد: اگر بخواهیم تعارفات را کنار بگذاریم، جامعه از خلأهای قرآنی پُر است. باید دید نسل جوان ما با قرآن چه میزان آشنایی دارند، انتظار ورود به حوزه تفسیر در گام‌های اولیه نیست، اما گاه برخی از آنان در روخوانی و روان‌خوانی ساده هم با اشکالاتی مواجه هستند.

ضرورت آشنایی هرچه بیشتر جوانان با کلام وحی
صادقی با بیان اینکه روخوانی و روان‌خوانی ساده زمینه انس هرچه بیشتر با قرآن را فراهم می‌کند، بر ضرورت آشنایی هرچه بیشتر نوجوانان و جوانان با کلام وحی از طریق شرکت در دوره‌های آموزش قرآن مدارس و مؤسسات قرآنی تأکید و از فاصله گرفتن نسل جوان از مبانی الهی انتقاد کرد.
این پزشک قرآنی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات اخلاقی و اقتصادی به فاصله گرفتن انسان از قرآن با می‌گردد، تصریح کرد: اگر جوانان با روح قرآن گره خورده و اجازه رسوخ آیات را به جسم و روانشان بدهند، قطعاً زمینه گناه و ورود آنان به نابسامانی‌های اخلاقی و رفتاری برچیده می‌شود.

مسابقات؛ پلی برای رسیدن به اهداف متعالی قرآن
صادقی اضافه کرد: مسابقات قرآن پلی برای رسیدن به اهداف متعالی قرآن است و نباید فقط در مرحله‌های مختلف مسابقات باقی ماند. اگر بخواهیم جامعه قرآنی را با عموم مردم قیاس قرار دهیم، قطعاً اخلاق اسلامی و قرآنی بین این قشر از جامعه بیشتر رعایت می‌شود، ولی اگر بخواهیم اخلاق را بین خود جامعه قرآنی بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که متأسفانه غرور به وفور در اکثر رشته‌ها به‌ ویژه رشته‌های آوایی وجود دارد و امروز در قالب معضل مطرح است.
وی اظهار کرد: رقابت متسابقان رشته‌های آوایی حتی بین خودشان هم بسیار شدید است که گاهی رقابت‌ها را به حاشیه می‌کشاند، رقابت سازنده بسیار مفید است، اما آنان رقابتی دارند که گویا فقط آمدند صوت و آوای برتر شناخته شود و علاقه‌مندند نفر برتر خود آنان باشند و این اصلاً اخلاق قرآنی نیست و وقتی هم به رشته‌های دیگر همچون رشته معارف نگاه می‌کنند، اصلاً این رشته‌ها را رشته به حساب نمی‌آورند. بنده از دوستانم در رشته‌های معارف عذرخواهی می‌کنم، اما شرکت‌کنندگان رشته‌های آوایی به رشته‌های معارف به چشم مسابقه کتابخوانی ساده نگاه می‌کنند؛ در صورتی‌که مسابقات معارف اصلا این طور نیست و اگر هم فرض بر بودن باشد، درست نیست که این‌گونه بیان شود.

جامعه قرآنی الگو هستند
صادقی تأکید کرد: جامعه قرآنی به‌ ویژه جوانان باید بیشتر روی خودشان کار کنند، چون ما به عنوان الگوی قرآنی در جامعه دیده می‌شویم. وقتی ما در مسابقه‌ای این قدر رقابت داریم و به جای اینکه از مسابقات در مسیر سازندگی استفاده کنیم در مسیر شکننده گام برمی‌داریم، مسلماً پیشرفتی نه در جامعه و نه در وجود خود احساس نمی‌کنیم.

رشته‌های معارفی انسان را به فهم مبانی الهی نزدیک‌تر می‌کند
وی با بیان اینکه رشته‌های معارفی انسان را به فهم مبانی الهی نزدیک‌تر می‌کند، اضافه کرد: اگر بخواهیم به گذشته تمام شرکت‌کنندگان رجوع کنیم، به نظر بنده اکثر افراد چون دوست دارند در مسابقه اول شوند، شرکت می‌کنند، ولی اصلاً تفاوتی بین این مسابقات و دیگر مسابقات قائل نیستند و اخلاق قرآنی باید در مسابقات رعایت شود که این مهم به طرز فکر و تربیت متسابقان از دوره کودکی بازمی‌گردد.
صادقی در پایان ادامه داد: والدین به کودکان آموزش‌دهنده گام اول برای پیشرفت در حوزه قرآن شرکت در مسابقات قرآن و کسب رتبه نیستند، بلکه والدین آموزش‌دهنده فراگیری قرآن، زمینه ارتقای ارزش شخصیتی را در گام اول و بهتر شدن شخصیت دیگران را در گام دوم فراهم می‌کنند. حلقه مفقوده تحقق اخلاق قرآنی والدین هستند و مربیان در مرتبه دوم قرار دارند. متأسفانه ما والدین نسل جدید هستیم. وقتی ما همین‌طور پیش می‌رویم، چرخه معیوبی ایجاد می‌شود؛ لذا اگر قصد اصلاح داریم، باید از خودمان شروع و طرز تفکر خود را اصلاح کنیم و به نسل آینده انتقال دهیم.
انتهای پیام

captcha