خواب و رویا در قرآن/ تعبير خواب صحت دارد
کد خبر: 3791047
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸

خواب و رویا در قرآن/ تعبير خواب صحت دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در قرآن گاهی وحی‌ها و دستورات هنگام خواب به پیامبران الهام می‌شود مانند خواب معروف ابراهیم(ع) که به وی دستور داده شد پسر ۱۳ ساله خود را قربانی کند. همچنین گاهی خداوند از طریق رویا به راهنمایی بندگانش می‌پردازد اما باید در تعبیر خواب از افراد باصلاحیت کمک گرفت.

خواب و رویا در قرآن/ تعبير خواب صحت داردبرابر آنچه تاریخ مستند می‌گوید خوابگزاری سابقه‌ای حدود چهارهزار سال پیش از میلاد مسیح داشته است. این چیزی است که از لوحه‌های گلی برجای مانده از گذشته برمی‌آید. خواب‌ها و تعبیر آن در اسطوره‌های ایرانی مهم تلقی می‌شد و از این‌رو شاهان همواره در دربار خوابگزارانی داشتند و بعد از خواب‌های خوب یا بدی که می‌دیدند، برای تعبیر آن از خوابگزاران استفاده می‌کردند.
در قرآن چند بار به موضوع خواب و رویا اشاره شده است.
در سوره زمر آیه ۴۲ آمده است: خدا به هنگام مرگ، ارواح را قبض می‌کند و علاقه روح از بدن را قطع می‌کند، اما آنهایی که نمرده‌اند، روحشان را به هنگام خواب می‌گیرد. پس ارواحی را که قضای خدا بر مرگشان است، نگه می‌دارد و دیگر به بدن‌ها برنمی‌گرداند، اما ارواحی که چنین قضایی بر آنها رانده نشده، به سوی بدن‌هایشان روانه می‌شوند تا مدت معینی زنده بمانند. مردم متفکر از همین خوابیدن و مردن متوجه می‌شوند که مدبر امور آنها خداست.
در آیه ۶۰ سوره انعام نیز آمده است: و اوست كسى كه شبانگاه روح شما را به هنگام خواب مى‏‌گيرد و آنچه را در روز به‌دست آورده‏‌ايد مى‏‌داند سپس شما را در آن بيدار مى‌‏كند تا هنگامى معين به سرآيد آنگاه بازگشت‏ شما به سوى اوست‏ سپس شما را به آنچه انجام مى‏ داده‏‌ايد آگاه خواهد كرد.
در آیه ۲۷ سوره فتح رویای صادقه پیامبر اسلام(ص) ذکر شده است: پیامبر خواب دید به اتفاق یارانش برای انجام مناسک عمره وارد مکه می‌شوند و با تعریف این رویا همه مؤمنان خوشحال شدند، اما چون این خواب سال بعد از صلح حدیبیه اتفاق نیفتاد، عده‌ای گرفتار شک شدند. در این آیه ذکر شده است حقاً خدا رؤياى پيامبر خود را تحقق بخشيد كه ديده بود شما بدون شك به خواست‏ خدا در حالى كه سر تراشيده و موى و ناخن كوتاه كرده‏‌ايد با خاطرى آسوده در مسجدالحرام درخواهيد آمد خدا آنچه را كه نمى‏‌دانستيد دانست و غير از اين پيروزى نزديكى براى شما قرار داد.
در قرآن در مورد خواب ۳۰۹ ساله اصحاب کهف آمده است: همان طور که قادر بودیم آن‌ها را به این خواب طولانی ببریم، آن‌ها را بیدار کردیم، طوری که وقتی بیدار شدند، فکر می‌کردند یک روز یا کمتر خوابیده‌اند.
از دیگر رویاهای صادقه که در قرآن ذکر شده، می‌توان به رویای حضرت یوسف(ع) اشاره کرد که در آن ۱۱ ستاره، ماه و خورشید برایش سجده می‌کردند و پدر وی یعقوب پیامبر آن را به درستی تفسیر کرد.
در ادامه این داستان، زمانی که یوسف به زندان می‌افتد، خواب دو همبندی خود را به درستی تفسیر می‌کند و در نهایت خواب معروف پادشاه مصر که هفت گاو چاق، توسط هفت گاو لاغر خورده می‌شوند و هفت خوشه سبز و هفت خوشه خشک اتفاق می‌افتد و یوسف(ع) با تأویل صحیح این رویا به عزیز مصر تبدیل می‌شود.
در قرآن گاهی وحی‌ها و دستورات هنگام خواب به پیامبران الهام می‌شود مانند خواب معروف ابراهیم(ع) که به وی دستور داده شد پسر ۱۳ ساله خود را قربانی کند. همچنین گاهی خداوند از طریق رویا به راهنمایی بندگانش می‌پردازد.
در نهایت در آیاتی از قرآن مانند سوره یونس آیه ۶۷ آمده است که خدا شب را قرار داده است تا در آن احساس آرامش کنید و روز را روشن کرده است.

خواب‌های صادقانه؛ بيانگر وقوع حوادثی از آينده
حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق‌ نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه خواب‌های صادقانه بيانگر خبرها و وقوع حوادثي از آينده هستند، اظهار کرد: خواب‌ها بر دو قسم نیکو و مکروه تقسیم می‌شوند و خواب قلیله خواب نیکویی است که در وسط روز اتفاق می‌افتد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: اگر فردی درباره موضوع خاصی خواب ببیند همیشه آن چیزی نیست که در تصویر می‌بیند.
عبدالرزاق‌ نژاد اظهار کرد: تعبير خواب صحت دارد و قرآن و احاديث از آن خبر داده و همه افراد نمي‌تواند تعبير خواب کنند و نيز همه ‌خواب‌ها تعبير ندارند.
وی با بیان اینکه در واقع خواب‌ها با زبانی بسیار سمبلیک با آدمی سخن گفته و بيان تعبير خواب معبران مختلف دليل بر رد يا قبول صحبت‌های آن‌ها نیست، ادامه داد: بیشتر خواب‌هایی که می‌بینیم غیرصادقانه بوده و تنها درصد کمی از آن‌ها صادقانه است که نیز قابل تعبیر هستند.
عبدالرزاق‌ نژاد اظهار کرد: بیشتر خواب‌ها غیرصادقانه بوده که از عصبانیت فرد و فعالیت‌های روزمره وی ناشی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که خواب فرد صادقانه باشد، چنانچه فردی با صلاحیت را بشناسد می‌تواند خواب وی را تعبیر کرده و در روایات آمده برای تعبیر خواب نباید به هر فردی مراجعه کرد.

زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی
انتهای پیام

captcha