تشکیل کمیته‌ای در وزارت خارجه برای عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب
کد خبر: 3791117
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
قاسمی در نشست خبری اظهار کرد:

تشکیل کمیته‌ای در وزارت خارجه برای عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب

گروه سیاسی ــ سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برنامه این وزارتخانه برای عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: حدود پانزده توصیه در سیاست‌های جدید، که رهبر انقلاب آن‌را ابلاغ و گام دوم انقلاب نامیده شده، در حوزه سیاست خارجی مطرح شده است. تصور بنده این است که بخشی از این‌ها از گذشته در حال اجرا بوده و نهایتاً باید با جدیت بیشتری و با نگاه عمیق و دقیق‌تری در کمیته‌ای در وزارت خارجه پیگیری شود.

111

به گزارش ایکنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، صبح امروز، دوشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه، در نشست خبری هفتگی با رسانه‌ها، ضمن تسلیت شهادت تعدادی از نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زاهدان، اظهار کرد: آنان جان خود را برای این آب و خاک و برای جمهور اسلامی ایران فدا کردند. برای خانواده آنان آرزوی صبر دارم و امیدوارم عاملان این جنایت به سزای اعمال خود برسند و دیگر شاهد چنین وقایع تلخی نباشیم.

وی درباره میزان همکاری اروپا با ایران در ساختار مالی اینستکس با توجه به فشار‌های آمریکا، افزود: فشار‌های آمریکا ادامه دارد. آمریکا به دلایل مختلفی مخالف ادامه همکاری ایران با اروپاست و تصورم این است که کارشکنی‌های خود را ادامه خواهد داد، اما آنچه را اروپا بیان می‌کند اراده و خواست آنان برای ادامه روابط تجاری است.

قاسمی ادامه داد: البته این کار سخت است و این ساختار به کندی پیش می‌رود. این آغاز کار است و گام‌های بعدی اجرای آن است؛ توقع ما اجرای این سازوکار است. البته در هفته‌های گذشته و روز‌های آینده به صورت فشرده مذاکرات کارشناسی خود را با کارشناسان اروپایی دنبال کرده و می‌کنیم. امیدواریم توقعات ایران را اروپا بپذیرد و برای ادامه این همکاری‌ها تلاش بیشتری کند، چراکه اروپا نمی‌تواند با از دست دادن زمان، همه توقعاتش از ایران را اجرا کنیم؛ لذا به آن‌ها تأکید کرده‌ایم که در این زمینه سرعت عمل بیشتری داشته باشند.

قاسمی درباره برنامه وزارت خارجه برای عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: حدود پانزده توصیه در سیاست‌های جدید، که رهبر انقلاب ابلاغ کرده و گام دوم انقلاب نامیده شده، در حوزه سیاست خارجی مطرح شده است. تصور بنده این است که بخشی از این‌ها از گذشته در حال اجرا بوده و باید با جدیت بیشتری و با نگاه عمیق و دقیق‌تری در کمیته‌ای پیگیری شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: سعی خواهیم کرد در جایگاه مجری سیاست خارجی کشور در فرایند‌های آتی سیاست خارجی و روابط دیپلماتیک خودمان در عرصه جهانی و منطقه‌ای با دقت تمام این بیانیه را اجرا کنیم.

قاسمی درباره سیاست وزارت خارجه در قبال پاکستان و همراهی آن با دشمنان ایران اظهار کرد: بعد از حادثه تلخ اخیر، در بلوچستان، که به شهادت عزیزان ما منجر شد، اقدامات اولیه و لازم در اسلام‌آباد و در تهران انجام شده است. در تماس تلفنی وزرای خارجه دو کشور هم این حادثه را محکوم و در مورد چگونگی همکاری‌های بیشتر، که مانع این اتفاقات شود، صحبت‌هایی شده است و این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد. این برای ما قابل تحمل نیست که دولت و ارتش پاکستان نتواند در مقابل این نوع شرارت‌ها و اقدامات تروریستی از درون خاک خود جلوگیری کند و امیدواریم این ماجرا به شکل مقتضی و با اراده بیشتر و تصمیم‌ جدی‌تر در اسلام‌آباد حل شود و شاهد این نوع تنش‌ها در مرزهای شرقی نباشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: بنده در مورد پاکستان و ائتلاف‌های منطقه صحبت نمی‌کنم، اما منتظر نوع اقدامات و بیان راه‌حل‌هایی هستیم که دولت پاکستان باید ارائه کند و بعد تصمیمات خود را خواهیم گرفت. علاقه‌مندی ما همواره این بوده و خواهد بود که مرز ایران با پاکستان مرزی با امنیت باشد و این نوع اقدامات کاملاً با مرز‌های صلح‌آمیز و دوستانه مغایر است؛ بنابراین امیدواریم پاکستان بر این ماجرای تلخ نقطه پایانی باشد و دیگر شاهد این نوع وقایع نباشیم.

وی درباره تأکید اروپا بر تصویب FATF و کنترل برنامه موشکی ایران و همچنین انتقادات به کانال مالی اینستکس در داخل کشور اظهار کرد: اعتقاد ما به کشور‌هایی اروپایی در مورد این سازوکار پابرجاست. موضوع FATF هیچ ارتباطی با این سازوکار ندارد. ایران کشوری شرط‌ پذیر نیست و در بیانیه اروپایی‌ها هم به عنوان شرط مطرح نشده، بلکه یک توصیه است. اروپا موظف است این سازوکار را اجرا کند.

قاسمی افزود: امیدوار نیستیم، اما باید آن‌ها مواضع ما را بدانند و در نظر بگیرند که تحمل ما سخت است. در موضوع پالرمو و لوایح سه‌گانه، نظرات کارشناسی خود را به ارگان‌های مختلف ارائه داده‌ایم و با صراحت می‌گوییم که تصویب این لوایح بدون هیچ‌گونه ارتباط با برجام، به نفع کشور و مصالح مردم و اقتصاد جمهوری اسلامی ایران است و امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصمیم خوبی در این مورد بگیرد تا ارتباطات بین‌المللی و همکاری‌های بانکی بهبود یابد.

وی درباره سفر رئیس مجلس به چین و آینده روابط سیاسی دو کشور گفت: حجم همکاری‌های ایران و چین بسیار است. البته در همکاری با هر کشوری ممکن است برخی نارسایی‌ها و کمبود‌ها وجود داشته باشد، اما آینده روابط با چین را با اهمیت تلقی می‌کنیم و امیدواریم این روابط در مسیر دیگری رو به جلو حرکت کند؛ لذا مشاهده می‌کنیم که هیئت‌های بسیاری مبادله می‌شود و امیدواریم این هیئت‌ها به ویژه روابط اقتصادی را تسهیل کنند و سفر آقای لاریجانی در رأس یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی سفری بااهمیت است و صرفاً برای رایزنی‌های پارلمانی نیست و امیدواریم که به بیشتر شدن همکاری‌ها کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سخنان ضد ایرانی آنگلا مرکل در کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار کرد: ایشان درباره نقش ایران در منطقه اشتباه کرده‌اند، چراکه نقش ایران در منطقه کاملاً مشخص است و اروپایی‌ها از نقش سازنده ایران در ثبات و امنیت منطقه آگاه هستند و این تفکرات ناشی از تبلیغات صهیونیست‌ها و آمریکایی‌هاست که جعلیاتی را علیه ایران منتشر می‌کنند. در آلمان افراد زیادی هستند که از نقش سازنده ایران در مقابله با تروریسم آگاه هستند و برای خانم مرکل هم روشن است. لذا بنده این سخنان را جدی تلقی نمی‌کنم.

قاسمی درباره سفر ظریف به مونیخ و خواسته مشخص ایران از اروپایی‌ها در مقابل زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها گفت: وزیر خارجه در مونیخ در این مورد به میزان زیادی صحبت کردند. نگاه ما در این زمینه بسیار روشن است. نقش ایران در منطقه نقشی سازنده و پویا در حوزه‌های مختلف از جمله قاچاق مواد مخدر، تروریسم و جرایم سازمان‌یافته بوده است. در بحث برجام هم به شهادت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهدات خود عمل کرده‌ایم. لذا بسیاری از کشور‌ها علاقه‌مندند که ایران در برجام باقی بماند. اروپایی‌ها هم بار‌ها گفته‌اند که مخالف سیاست یکجانبه‌گرایانه آمریکا هستند. لذا معتقدیم آن‌ها باید وظیفه تاریخی خودشان را در این زمینه انجام دهند.

قاسمی درباره هدف سفر کوتاه وزیر خارجه هند و اینکه آیا ایران و هند برای فشار بر پاکستان در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری خواهند کرد؟ گفت: در روابط با کشور‌های منطقه براساس پیشینه و نوع روابط و همکاری‌های قبلی، سیاست خارجی را دنبال می‌کنیم؛ لذا به یک کل برخورد نخواهیم کرد. روابط دیرینه و خوبی با هند داریم و از سطح همکاری خوبی در روابط اقتصادی برخورداریم. امروزه هند به منزله کشوری پیشرفته در جهان مطرح است و همواره با هند رابطه داشته‌ایم و خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تلاش دشمنان برای ایران‌هراسی و دلسرد کردن متحدان منطقه‌ای از ایران، بیان کرد: گاهی سخن و واقعیت با هم هم‌خوانی ندارد؛ در اینکه فشار بر ایران وجود دارد و کانون این فشار‌ها هم بر همگان روشن است تردیدی نیست. صحبتی که وزیر خارجه انگلیس بیان کرد اشتباه بود، چراکه ایران تعهدی درباره یمن نداده است. با همه کشور‌های مؤثر در منطقه و بیرون از منطقه در موضوع یمن و تجاوزی که به این کشوری مستقل شده است صحبت کرده‌ایم و گفت‌وگو‌های بسیاری در این مورد داشته‌ایم تا شرایطی برای پایان دادن به حملات ائتلاف متجاوز فراهم شود.

وی درباره اینکه آیا وزارت خارجه برنامه‌ای برای اقدام علیه تروریست‌های بلوچستان و حامیان آن‌ها در مراجع بین‌المللی دارد؟ اظهار کرد: روابط با اسلام‌آباد در سطوح مختلف وجود داشته و هر آنچه را پاکستان باید به آنها متعهد باشد به آن‌ها گوشزد کرده‌ایم. علاقه‌مندیم با پاکستان رایزنی جدی و فشرده‌ای برای تعیین تکلیف وضعیت مرز‌ها داشته باشیم.

قاسمی درباره سفر ولیعهد عربستان به پاکستان گفت: روابط خارجی کشور‌های همسایه با دیگران به خودشان مربوط است و نمی‌توانیم در مسائل داخلی آن‌ها دخالت کنیم، اما دوستان و همسایگان ما باید متوجه طراحی‌های مخرب برخی کانون‌های معاند برای تحت تأثیر قرار دادن روابط آن‌ها با ایران باشند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سخنان اخیر خانم موگرینی درباره برجام که اگر اروپا نبود تا الان برجام مُرده بود، اظهار کرد: این نظر شخصی ایشان است، اما برجام هنوز وجود دارد و به همین سادگی از بین نمی‌رود. اگر ایران خارج می‌شد، سرنوشت برجام چیز دیگری بود، اما ایران به تعهدات خود عمل می‌کند و امیدواریم حیات برجام صرفاً به این شکل نباشد و اروپایی‌ها به خوبی به تعهدات خود عمل کنند.

قاسمی گفت: سازوکار مالی ایران و اروپا دیر شکل گرفت، اما اکنون مذاکرات کارشناسی دقیقی برای چگونگی اجرای این سازوکار مبادلات تجاری در حال انجام است. اگر این روند مثبت و کارآمد برای طرفین باشد، این امکان مهیاست که دیگر کشور‌ها نیز بتوانند از این سازوکار استفاده کنند.

وی درباره نشست سوچی و موضع ایران درباره سخنان اردوغان یادآور شد: تصمیم‌گیری در مورد اینکه کشور‌های جدیدی به عنوان ناظر در روند آستانه حضور داشته باشند از گذشته هم مطرح بوده است و کشور‌های زیادی بعد از آنکه این روند رو به رشد را دیدند، متقاضی حضور در این روند بودند که به دلایل خاصی میسر نبود، اما نهایتاً باید این سه کشور توافق کنند که اعضای جدیدی در مقام ناظر در این مجموعه حضور پیدا کنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر پناهنده شدن یک افسر آمریکایی به ایران، اظهار کرد: در رسانه‌های آمریکایی سخنان ایران‌هراسانه زیاد است. بنده چنین اطلاعی ندارم و معتقدم سخن درستی نیست، بلکه فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران است.

وی درباره اینکه آیا خطر جنگ علیه ایران جدی گرفته شده است؟ بیان کرد: برای هر وضعیتی آمادگی داریم، ولی همه این سخنان بی‌ربط را که علیه ایران در کنفرانس ورشو و مونیخ مطرح شد جنگ روانی علیه ایران می‌دانیم. ایران امروز در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی از قدرت برخوردار است و اگر عقل و درایتی در بین دشمنان باشد، دچار چنین اشتباهی نخواهند شد.

قاسمی گفت: دیگران هر حرفی می‌توانند بزنند، اما دلیلی بر منطقی بودن صحبت‌های آنان نیست. معتقدیم برای روان‌سازی ارتباطات تجاری و اقتصادی خودمان باید عضویت در FATF را بپذیریم و بسیاری از کشورهای جهان هم عضو آن شده‌اند. البته ما همه کشورها را به صورت صددرصدی قبول نداریم، اما ناچاریم با آنها کار کنیم. آنچه اروپایی‌ها در این باره مطرح می‌کنند همانند سایر مواضع و موضوعاتی است که گاهی اوقات به صورت اشتباه به آن اشاره می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تأثیر شکل‌گیری معاونت اقتصادی در وزارت خارجه در پیشبرد دیپلماسی اقتصادی تصریح کرد: حتماً پاسخ بنده مثبت است. اگر قرار بود، کارآمدی نداشته باشد که ایجاد نمی‌شد. این معاونت با تجارب پیشین ایجاد شده است و اکنون هم تقریباً یکسال از عمر آن می‌گذرد و اقدامات مختلفی را از طریق سفارتخانه‌ها و همچنین جلسات داخلی اقتصادی کشور انجام می‌دهد و نهایتاً پل ارتباطی با خارج از کشور است.

وی درباره انتقاد سفیر آمریکا در برلین به خاطر حضور مسئولان این کشور در جشن چهل‌سالگی انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: سیاست خصمانه ایالات متحده آمریکا به ایران همواره وجود داشته است و سفیر آمریکا در آلمان هم که معمولاً پا را فراتر از مسئولیت‌ها و اختیاراتش می‌گذارد. البته این وظیفه دولت آلمان است که با چنین اقداماتی برخورد کند، اما طبیعی است که آمریکایی‌ها هر روز سخنان ضد ایرانی خود را تکرار کنند.

قاسمی درباره ادعای نشریه اشپیگل مبنی بر درگیری نظامی میان ایران و روسیه در سوریه اظهار کرد: در این مورد اطلاعی ندارم، چراکه در مورد این خبر هیچ گزارشی دریافت نکرده‌ام. بارها تأکید کرده‌ایم که در سوریه پایگاه نظامی نداریم و حضور ما مستشاری است. معتقدم این هم خبرسازی است، زیرا برخی کشورها از پیشرفت ما عصبانی و از روابط رو به رشد ایران و روسیه نگران‌اند.

انتهای پیام

 

captcha